Ładowanie…

Tajemnice Pętli #2 – Era Powodzi

Jesteś fanem gry fabularnej Tajemnice Pętli i chciałbyś dowiedzieć się jeszcze więcej o tym ciekawym uniwersum? W takim razie zapraszamy do naszego artykułu na temat pokaźnego dodatku pod tytułem “Tajemnice Powodzi”, który znacząco rozszerza lore tego świata. Po jego lekturze z pewnością dowiesz się wielu nowych interesujących rzeczy!

Nowe dziesięciolecie, czyli burzliwe lata 90-te

O ile oryginalne Tajemnice Pętli dotyczyły “lat 80-tych, których nigdy nie było”, to świat Tajemnic Powodzi przeniesie nas w czasie nieco później. To wciąż jedno uniwersum, ale wprowadzono w nim dziesięcioletni przeskok czasowy i umiejscowiono rozgrywkę w fikcyjnych latach 90-tych ubiegłego wieku. Dzieciaki, którymi kierowali gracze w podstawowej grze, teraz stały się znacznie dojrzalszymi nastolatkami. Dorastanie w tym zmienionym świecie zapewnia im mnóstwo nowych wyzwań. 

Alternatywne lata 90-te w wielu aspektach przypominają te, które sami mieliśmy okazje poznać na własnej skórze lub z kart historii w prawdziwym życiu. Należy jednak pamiętać o tym, że świat Tajemnic Powodzi poszedł w zupełnie inną stronę w kwestii rozwoju technologicznego niż nasz. 

Autonomiczne roboty wciąż zastępują ludzi w ciężkich pracach w przemyśle i nie tylko. Na niebie cały czas przesuwają się ciężkie frachtowce Gausa, które unoszą się w powietrzu za sprawą efektu magnetynowego. Naukowcy z tajnych rządowych instytutów ciągle opracowują nowe niewyobrażalne i niebezpieczne technologie. 

W tych jakże obcych realiach nastolatkowie nadal jednak jarają się discmanami odtwarzającymi płyty ulubionych zespołów, nową modą, czy nowymi komputerami i zdobywającym coraz większą popularność internetem. Przeżywają pierwsze poważniejsze miłości i jeszcze poważniejsze rozstania. No i oczywiście buntują się przeciwko rodzicom.

Upadek technologii. Czym była tytułowa powódź? 

Pamiętając technologię dostępną w latach 80-tych nie sposób nie zastanawiać się jakie innowacje przyniosło ze sobą nowe dziesięciolecie. Sęk jednak w tym, że wcale nie pojawiło się ich wiele. Złote czasy rozwoju skończyły się, a optymistyczne plany i prognozy okazały się totalnym rozczarowaniem.

Początki kryzysu nastąpiły w roku 1994. Wtedy w Szwecji, w okolicach tak zwanej Pętli doszło do ogromnej i niespodziewanej powodzi. Ludzie mieszkający na tamtych terenach musieli zostać ewakuowani i stracili swój dobytek. 

Szybko ujawniono, że nagły wzrost poziomu wody był efektem poważnej awarii w Pętli, a cała strefa klęski została objęta kwarantanną na skutek skażenia. Kolejny wstrząs nastąpił w Stanach Zjednoczonych. Tamtejsza Pętla doprowadziła do zniszczenia Zapory Hoovera. Toksyczna woda zamieniła okoliczne tereny w trzęsawisko i pozbawiła domów oraz życia wielką liczbę ludzi. Szybko połączono to wydarzenie z przypadkiem ze Szwecji, co sprawiło, że globalne zaufanie do akceleratorów cząsteczek znacznie spadło. 

W Polsce również nie działo się najlepiej. We wszystkich miejscach, w których znajdowały się elementy Pętli, zaczął padać deszcz. Ulewy trwały nieustannie przez nieco ponad rok. Doprowadziło to do ogromnych zniszczeń oraz niewytłumaczonych zjawisk biologicznych i technologicznych. Osobami poszkodowanymi podczas klęski rząd praktycznie się nie zainteresował.

Następstwa wielkich powodzi – co działo się potem?

Agencje zajmujące się prowadzeniem badań w Pętlach upadły, a rząd spuścił na wszystko zasłonę milczenia. W niektórych przypadkach pozwolono przejąć dawną infrastrukturę prywatnym firmom, w innych zamknięto skażony przez powodzie teren i objęto go kwarantanną wojskową. 

Kolejne problemy miały jednak dopiero nadejść. W parę miesięcy po awarii w Szwecji zaobserwowano rozprzestrzenianie się tak zwanego “raka maszynowego”. Roboty, działające do tej pory bez zarzutu, zaczęły się nagle psuć. Niektóre z nich przestawały funkcjonować, a inne robiły rzeczy, do których wykonywania nie były zaprogramowane. Na ich metalowej powierzchni zaczęły też wykwitać mięsiste narośle. 

Wszystko to spowodowało masową nagonkę na autonomiczne maszyny. Zaczęto wycofywać je z użytku i złomować. Doprowadziło to do masowego bankructwa wielu firm zajmujących się ich produkcją. Gospodarka zaczęła z powrotem przerzucać się na technologie w całości kontrolowane przez człowieka i komputery. 

Zwolennicy tajnych konspiracji zaobserwowali dziwną chorobę, która szybko została nazwana “pętlicą”. Zapadały na nią osoby, które wcześniej pracowały w Pętlach na całym świecie, popadając w depresję i przechodząc poważne zmiany osobowościowe. Znana szwedzka dziennikarka chciała nagłośnić te przypadki jeszcze bardziej, ale zniknęła w tajemniczych okolicznościach i sprawa przestała być badana. 

Lata 90-te przyniosły też poważne zmiany dla przemysłu opartego na efekcie magnetynowym. Spadające koszty transportu morskiego i powietrznego dawały się we znaki tej gałęzi przemysłu coraz bardziej, ale to nie one zadały ostateczny cios. Z nieznanego powodu doszło bowiem do przebiegunowania Ziemi, podczas którego pola magnetyczne północnej i południowej półkuli zamieniły się ze sobą miejscami. Uniemożliwiło to dalsze wykorzystanie efektu w tej części świata i uczyniło wielkie frachtowce Gausa bezużytecznymi. 

Nowe zagrożenie? Rozwój Sztucznej Inteligencji

W wielu zakątkach świata mocno stawiano na rozwój SI, zwłaszcza w sferze militarnej. Kiedy Związek Radziecki rozpadł się na początku lat 90-tych, wiele zaawansowanych maszyn wymknęło się spod rządowej kontroli. 

Część świadomych robotów z byłego ZSRR, jeszcze przed wydarzeniami, które doprowadziły do upadku Pętli, zebrało się w grupę i utworzyło razem własne państwo. Nowy niepodległy twór mieszczący się na północnym wschodzie gór Ural został nazwany Solidarnością Doskonałą. Robotyczna utopia nie trwała jednak długo, bo wkrótce potem Rosjanie zmietli ją z powierzchni ziemi za pomocą bomby jądrowej. 

Nieliczne maszyny, które przetrwały wybuch zapałały żądzą zemsty wobec ludzi. Uformowały wspólnie niebezpieczną organizację terrorystyczną i wkrótce potem przypuściły pierwszy atak. Został on udaremniony, ale w jego konsekwencji władze Rosji wprowadziły całkowity zakaz rozwijania i posiadania technologii SI, co doprowadziło do zniszczenia większości świadomych robotów w masowych pogromach.

Nie wszyscy ludzie popierali jednak tego typu działania. Niektórzy uważali, że świadome, myślące maszyny również mają prawo do życia. Część z nich udało się uratować i ukryć w różnych zakątkach świata, gdzie mogą znajdować się do dziś. 

Co zajmuje nastolatki w alternatywnych latach 90-tych? 

Podobnie jak w przypadku Tajemnic Pętli, tak i w erze powodzi życie nastolatków często kręci się wokół tego, co znamy z prawdziwego świata. Problemy w domu, lekcje w szkole, spotkania ze znajomymi, randkowanie oraz koncerty i imprezy to coś, co zaprząta głowy większości z nich. W tym wszystkim należy wspomnieć także pierwsze przygody z używkami czy z seksem. 

Równocześnie wraz z postępującą dojrzałością, nastolatkowie zaczynają zdawać sobie sprawę z wielu innych rzeczy, które istnieją wokół nich. W świecie ogarniętym kryzysem rozwija się przestępczość, problemem staje się też rasizm wobec coraz liczniejszych imigrantów, a poszczególne frakcje polityczne coraz mocniej szczują się nawzajem swoimi zwolennikami. 

Lata 90-te to również wzmożony okres zainteresowania zjawiskami nadprzyrodzonymi oraz UFO. Niejeden nastolatek pasjonuje się tego typu rzeczami i poświęca sporo czasu na próby udowodnienia interesujących go teorii spiskowych. Kto wie, część z nich może być prawdziwa. 

Na dodatek tajemnice związane z niedawną powodzią wciąż rozbudzają wyobraźnie. Nastolatkowie nie są już dzieciakami tak bardzo zależnymi i kontrolowanymi przez rodziców. Ich możliwości są znacznie większe, zwłaszcza kiedy napędza je młodzieńczy bunt. Eksplorowanie zamkniętych stref wokół dawnej Pętli to wyzwanie, któremu z pewnością przyklasnęłaby nie jedna grupka młodych przyjaciół. To, co zakazane smakuje przecież najlepiej. 

Jeżeli powyższe informacje wydały Ci się interesujące i chcesz poznać lore tego uniwersum jeszcze głębiej, koniecznie sprawdź ofertę naszego sklepu. Zakupisz u nas podręcznik do gry RPG Tajemnice Powodzi, z którego dowiesz się znacznie więcej na temat świata alternatywnych lat 90-tych. 

Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak wygląda tworzenie postaci w świecie Tajemnic Pętli lub przeczytać nasz pierwszy artykuł o lore TP to sprawdź poniższe linki: