Ładowanie…

Coś o erpegach

Opowiadamy o systemach, doradzamy jak grać i coś wspominamy o kostkach, które u nas kupisz :)
Start

O tym, jak zwiększyć immersję podczas sesji papierowego RPG #1 – Zewnętrzne stymulatory

Dive in! Wszyscy to znamy – syndrom „jeszcze jednej tury”, jeszcze jednego questa, odbycia jeszcze jednej bitwy; przedłużanie sesji z grą o kolejne godziny, żeby zachować stan medytacyjnego flow, gdzie umysł pracuje nad strategią, śledzi fabułę, jest głęboko zanurzony w fikcyjnym świecie i to w nim operuje na pełnych obrotach. Tym właśnie jest „immersja”, czyli […]

Dark Heresy 2ed – jak stworzyć postać w uniwersum rozpaczy Warhammera 40k?

Gdy wybije godzina Mroku, ślepiec Twym najlepszym przyjacielem. W czasach Szaleństwa niechaj prowadzi Cię obłąkany. Legiony spoza czasu przybyły, trawiąc nasz dom, nasz lud, nasze ziemie. Jeno w Imperatorze znajdziemy ukojenie. Jeno w Imperatorze jest nasz ratunek. Jeno w NIM nasze ocalenie. Pobudka! Nie udawaj, widzę na rejestrach, że funkcje życiowe są stabilne, a oddech […]

Greyhawk D&D #3 – Religie

Kosmologia Greyhawk znajduje się na Planie Materialnym współistniejącym z Planem Cieni i Planem Eterycznym. Wszystkie okalane są Planem Astralnym, przy którym znajduje się sześć Planów Wewnętrznych – tj. Plan Żywiołu Ognia, Ziemi, Powietrza i Wody oraz Pozytywnej i Negatywnej Energii. Te otoczone są przez szesnaście Planów Zewnętrznych, które stanowią siedziby dla bóstw. Bogowie czczeni we […]

Greyhawk D&D #2 – Vecna

Wśród licznych plag, które nawiedzają Greyhawk, mało która może równać się przybyciu na Plan Materialny Vecny – boga intryg i sekretów – okrzykniętego Okaleczonym Bogiem. Legenda licza Podania o pochodzeniu tego boga często bywają sprzeczne. Większość mędrców zgadza się jednak co do tego, iż już w młodości pobierał on nauki magiczne od swojej matki – […]

Nadchodzi nowe Dungeons & Dragons! 5.5 One DnD 2024… czy jakoś tak ;P

Lochy i Smoki powstały w 1974 roku, kiedy Gary Gygax i Dave Arneson wyszli z piwnicy i zaprezentowali światu swój podręcznik do gry wyobraźni, wydany przez nieistniejące już Tacitical Sutides Rules. Dziś, po pięćdziesięciu latach od premiery, obecny wydawca Wizards of the Coast ma dla nas nie lada gratkę. Świętujemy okrągły jubileusz, a wraz z […]

Poradnik Truciciela #6 – Muzyka na sesji RPG

Większość osób grywających w rpg zapewne się zgodzi, że ważnym i urozmaicającym rozgrywkę elementem sesji jest odpowiednio dobrana muzyka. Dziś przedstawię kilka wskazówek dla mistrzów gry, jak dobrać muzykę oraz jak ułatwić sobie operowanie nią w trakcie sesji. Opowiem też o „dźwiękach specjalnych”, których zastosowanie może wzmocnić efekt Waszej narracji w kluczowych momentach. Pomocną stroną […]

Tworzenie postaci pod wybraną rozgrywkę

Wedle wszelkich prawideł, co jest do wszystkiego, to jest do niczego. Tak mawiała babcia. Dziadek powiadał, że melon więcej jak dłoń to marnotrawstwo. Nie wiem czy to się jakkolwiek łączy, ale mądrego warto posłuchać. Siadasz pewnego dnia, stwierdzasz, że chcesz zacząć (być może znowu) turlać kostki, zapisywać na papierze swoje absolutnie oderwane od rzeczywistości notatki […]

Jak grać dla fabuły, a nie postaci

Jak często udało Ci się stracić pieczołowicie zaprojektowaną postać? Taką z 10 stronami backstory i pięknym artem przedstawiającym ją w jakże dynamicznej pozie? Teoria wielkich liczb stwierdza, że w końcu to się stanie. Posilę się tutaj własnym przykładem. System DnD, Eberron dokładniej. “Dycha” był dziecięciem wojny, artefakciarzem. Miał być w przyszłości świetnym wynalazcą, rewolucyjnym dla […]

Pride Month w RGFK! Tęczowe kostki

Świat gier fabularnych RPG od zawsze zachęcał do odważnego wyrażania siebie i otwartości na drugiego człowieka. Dotyczy to także osób, które mają różne orientacje seksualne i tożsamości płciowe. Właśnie dlatego przygotowaliśmy ofertę, która pozwoli na połączenie ulubionego hobby z dumą płynącą z reprezentowania lub wspierania społeczności LGBTQ+.  Kości do gry LGBT Pride  Niemal każdy z […]

Zapomniane Krainy – Neverwinter #2 – Topografia miasta, wiara i sztuka – Kompendium młodego awanturnika #3

Witaj ponownie w Neverwinter, początkujący awanturniku! Zapewne stęskniłeś się za swoim ulubieńcem, panem Fantazym z Neverwinter i jego opowieścią o rodzinnych stronach. Bez zbędnego przedłużania ruszajmy w dalszą drogę uliczkami Miasta Wprawnych Rąk, jego historii i mieszkańców. Na czym to ja stanąłem? A tak! Miałem Ci opowiedzieć co nieco o Dzielnicach Klejnotu Północy i ciekawych […]

Zapomniane Krainy – Neverwinter #1 – Historia i geografia – Kompendium młodego awanturnika #3

Jesteś początkującym łowcą nagród, podróżnikiem ciekawym świata, ale ogrom Zapomnianych Krain przyprawia Cię o dreszcze? Spoglądasz na mapę i nie wiesz, dokąd ruszyć, by zobaczyć cuda tego świata, a przy tym nie zgubić się w wielkim lesie, gdzie nikt nie usłyszy Twojego krzyku? Nie bój się, to kieszonkowe kompendium pióra Twego ulubionego kartografa, historyka i […]

Starfinder – Tworzenie postaci

Starfinder – gra sięgająca korzeniami klasycznych edycji Dungeons and Dragons, jednak osadzona w klimatach science fiction. Przedstawię Ci dziś, jak zrobić postać mogącą podróżować po kosmosie, odwiedzając dzikie planety zamieszkiwane przez smoki, jak i te, w których telefony i internet nie są niczym nadzwyczajnym. Jeśli znasz mechanikę D&D, to łatwo odnajdziesz się w Starfinderze. Może […]

Starfinder #1 – Wstęp do świata

Jako Mistrz Gry pewnie nie raz na pytanie kim ktoś chce zagrać, słyszałeś odpowiedź w stylu:Mam świetny pomysł. Będę grał krasnoludzkim wojownikiem, który w tajemniczych okolicznościach stracił pamięć i teraz podróżuje przez świat, próbując znaleźć odpowiedź na pytanie kim jest.Nudna odpowiedź mająca na celu zwolnienie gracza z budowania własnej historii. Co jednak, jeśli tajemnicze okoliczności […]

Wielkie zestawy figurek RPG!

Prowadzisz epicką kampanię. 🎲 Jesteście już po 15 sesjach, bohaterowie spotykają na swej drodze różne postaci i coraz straszniejsze potwory. Ale gracze wcale nie są przerażeni, gdy w ciemnej, mrocznej jaskini spotykają czerwonego smoka. Czemuż to? – zachodzisz w głowę. Bo na stole kładziesz przypinkę RGFK. Lipa, nie? 😐 My wiemy, że jest ładna, ale […]

Eberron D&D #1 – Wstęp do świata

Każda dobra historia zawiera w sobie coś, za czym tęskni nasza dusza. Te naprawdę dobre historie wywołują w nas tęsknotę, której często nie jesteśmy w stanie określić – nie wiemy za czym tęsknimy i co nas porywa. Prawdopodobnie zdolności magiczne kojarzą Ci się z jakimś dobrem – wszak gdybyś posiadał zdolność rzucania zaklęć, mógłbyś umilić […]

Wielka torba MG już w sprzedaży!

Mówiły o nim bajania starszych przy wieczornym ognisku, szepty elfów i zawodzenie wiatru. Widziałem go. 👀 Podróżował wytrwale, dniami i nocami. Zatrzymywał się jeno na sen i popas. Chociaż to złe słowo, bo nie miał ze sobą konia. Szedł pieszo, lekko zgarbiony, w dłoniach trzymał potężną torbę. 💰 Omnia mea mecum porto. Wszystko, co miał, […]

Kości Diabelskie Oko

Azazel, Asmodeus, Belial, Lucyfer, Mefistofeles. Rząd zbuntowanych aniołów i pierwotnych bożków wyklętych przez samego Pana Zastępów. 🔥 Zesłanych w niebyt, w szarugę, popiół i podziemne, duszne pieczary. Zbudowali tam królestwo ognia, siarki i rdzy, gdzie siedzą na tronach ze skamieniałej magmy i rządzą królestwem grzechu. Kuszą niewinne duszyczki, zabierają do podziemi, a potem topią w […]

Płócienne torby z motywem RPGowym!

Musisz się spieszyć na sesję, jak zawsze jesteś spóźniony, zanim w ogóle wyjdziesz z domu. Biegasz po nim, łapiesz klucze, telefon, swój szczęśliwy zestaw kości. Rozsypują się po podłodze, szukasz, zbierasz, kolejne 3 minuty stracone. Ach, jakie one piękne. 🫣 Poświęcasz czas, którego nie masz, na ich podziwianie. Woda, czekolada dla GMa, żeby zmrużył trochę […]

Kości z serii Galaxy ☄️

Wujek Władek opowiadał mi niestworzone historie po swoim alkoholowym ciągu, gdy raczył się absyntem w dekadenckim barze „Zgniły Stary Ląd”. 🍻 Wypowiadał głośno teorie spiskowe o wampirach i ich rządzeniu światem z ukrycia. O ziemi w kształcie kawałka sera i wszechświata, który mieści się w szyjce butelki po wódzie, a rozszerza się, gdy ktoś bierze […]