Ładowanie…

Coś o erpegach

Opowiadamy o systemach, doradzamy jak grać i coś wspominamy o kostkach, które u nas kupisz :)
Start

Jak tworzyć Scenariusz #1 – Garść praktycznych wskazówek

Dziś chciałbym podjąć temat stary jak sama refleksja nad ulepszaniem rpe’gów, a więc zagadnienie pisania scenariuszy tak by były ciekawe, nieprzewidywalne, nietuzinkowe… czyli po prostu lepsze! Na początek chciałbym jednak zacytować słynnego myśliciela i mistrza snucia historii Mr Gibbs’a, który zwykł był mawiać: „Kodeks piracki to wskazówki, nie reguły…” i tak też należy traktować wszystkie […]

Jak zacząć grać w Dungeons & Dragons?

Jeśli chcesz przygotować się do sesji jeszcze lepiej, sprawdź nasze darmowe PDF z dodatkami i pomocami do Dungeons and Dragons – tutaj. Przed wyruszeniem w drogę…Dungeons & Dragons to historycznie pierwszy i zarazem najpopularniejszy na świecie system RPG. Dziś krótkie wprowadzenie do tego, czym jest D&D i czego potrzebujecie, by zacząć własną przygodę w podziemiach […]

Diuna: Przygody w Imperium – Podstawowe założenia systemu i tworzenie postaci

Wstęp A więc postanowiłeś wziąć udział w politycznych intrygach Imperium. Dobrze. Wiedz jednak, że tak jak wpływy w galaktyce i na Arraksis zdobywa się również poza piaszczystą planetą, tak też polityka nie ogranicza się wyłącznie do Harkonenów czy Atrydów. W grze Diuna: Przygody w Imperium, zanim przejdziesz do tego, jakie cechy itp. będzie miała Twoja […]

Zapomniane Krainy – Kompendium młodego awanturnika albo miast opisanie #2 Mirabar

Jeśli chcesz przygotować się do sesji jeszcze lepiej, sprawdź nasze darmowe PDF z dodatkami i pomocami do Dungeons and Dragons – tutaj. Jesteś początkującym awanturnikiem. Spakowałeś wszystkie magiczne eliksiry do plecaka, przypasałeś oręż, przywdziałeś swą pierwszą zbroję zakupioną od wędrownego kupca i wziąłeś do ręki mapę… ale podrapałeś się po głowie, bo nie wiesz, gdzie […]

Poradnik Truciciela #2 – Skrzynia mistrza gry, czyli rekwizyty na sesji

Na dnie wielkiej szafy spoczywa ciężka skrzynia, do której pod groźbą obłędu nie może zaglądać żaden gracz. Dziś jednak uchylimy jej wieko i wyciągniemy kilka przedmiotów, które mogą urozmaicić wasze sesje. Zagadnienie stosowania rekwizytów w czasie sesji było poruszane przez wielu twórców w licznych poradniach dostępnych w sieci. Chciałbym się włączyć w tę dyskusję dorzucając […]

Poradnik Truciciela #1 – Jak nie dawać questa

Nieznajomy pracodawca z karczmy. Jeżeli grywacie w RPGi w klimatach fantasy, to zapewne nieraz zdarzyło się Wam dostawać lub dawać (jeżeli występujecie w roli mistrza gry) zadania od tajemniczego jegomościa przesiadującego w lokalnym przybytku trunków i hazardu. Ktoś może powiedzieć, że to zgrany motyw, ktoś inny, że czuje do niego pewien sentyment, ale nie o […]

Zapomniane Krainy – Kompendium młodego awanturnika albo miast opisanie #1 Luskan

Jeśli chcesz przygotować się do sesji jeszcze lepiej, sprawdź nasze darmowe PDF z dodatkami i pomocami do Dungeons and Dragons – tutaj. Jesteś początkującym poszukiwaczem przygód, ale potykasz się o własny miecz, gubisz magiczne buty na trakcie i pocisz się w obszernej, grubej szacie czarownika? Nie wiesz dokąd pójść i gdzie szukać intratnych awanturniczych zleceń? […]

Diuna #1 – Wstęp do świata

List z przeszłości Nieznany przyjacielu z przeszłości! Odebrałem Twój list. Oprócz wyrazów zdziwienia muszę również złożyć Ci gratulacje. Fakt, że udało Ci się wysłać wiadomość do człowieka żyjącego 20 tysięcy lat później niż Ty jest tak zdumiewający jak i godny podziwu. Nasze życie różni się od Twojego w tysiącach dziedzinach na tysiąc możliwych sposobów. Jeśli […]

Zapomniane Krainy – Opowieści o Faerûnie #4 Obecna w nim magia

Jeśli chcesz przygotować się do sesji jeszcze lepiej, sprawdź nasze darmowe PDF z dodatkami i pomocami do Dungeons and Dragons – tutaj. Wejście do biblioteki Znów przyszedłeś posłuchać starczych bajań, przyjacielu? Długoś zwlekał z następną wizytą. Mam nadzieję, że historie o Podmroku wlały ci nieco oleju do głowy i nie miałeś żadnych niemądrych pomysłów. Nie […]

Coriolis #1 – poznaj Baśnie Tysiąca i Jednej Nocy w Kosmosie

Interesujesz się Sci-Fi lub Space Operą i chciałbyś poznać nowy system RPG, w którym mógłbyś przeżyć niezapomniane kosmiczne przygody? W takim razie koniecznie wypróbuj Coriolis: Trzeci Horyzont i poznaj oryginalny oraz rozbudowany świat, którego nie znajdziesz w żadnej innej grze. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego uniwersum, sprawdź nasz artykuł!  Coriolis: Trzeci Horyzont […]

Tajemnice Pętli #6 – Czas powodzi – Pętla we Wrześni

W poprzednich odcinkach serii omówiliśmy ze szczegółami trzy Pętle opisywane przez podręcznik główny do gry Tajemnice Pętli – szwedzką, amerykańską i polską (w Rembertowie). Co ciekawe, dodatek Tajemnice Powodzi wprowadza do gry także kolejne miejsce, znajdujące się na terenie naszego kraju – chodzi o odcinek Pętli w podpoznańskiej Wrześni. Jeżeli chcesz dowiedzieć się o nim […]

Obcy: Gra Fabularna #3 – Życie w korpusie Kolonialnych Marines

W uniwersum Obcego istnieje wiele sił i frakcji, ale mało która z nich jest tak dobrze znana, jak Kolonialni Marines. To najlepsi żołnierze w galaktyce, którzy niestrudzenie walczą o to, by zagrożenia związane z eksploracją kosmosu nie dosięgały zwykłych kolonistów. Przynajmniej w teorii. W praktyce to siła wykorzystywana przez Zjednoczone Ameryki do osiągania ich politycznych […]

Mutant: Rok Zerowy #3 – Nie tylko mutacje. Zagraj robotami!

Mutanty oraz antropomorficzne zwierzęta to za mało? Gra Mutant: Rok Zerowy jest w stanie zaoferować zdecydowanie więcej. Jeżeli chcesz wyjść jeszcze mocniej poza utarte schematy, koniecznie zapoznaj się z kolejnym dodatkiem do podręcznika głównego. Mowa tu o Mutant: Mechatron, który bardziej rozszerza postapokaliptyczny świat i pozwala na stworzenie grywalnej postaci, która będzie inteligentnym i świadomym […]

Vaesen: Mityczne Istoty #3 – Vaesen z mitycznej Brytanii

Świat znany z gry Vaesen: Mityczne Istoty stale się rozrasta. O ile podstawowy podręcznik pozwala na prowadzenie przygód w XIX wiecznej Skandynawii oraz Polsce pod zaborami, to nie koniec wszystkich możliwości. Dodatek “Mityczna Brytania i Irlandia” umożliwia zabranie graczy i ich postaci na tytułowe wyspy i pokazanie im zupełnie nowego magicznego świata. Sprawdź, na co […]

Warhammer – O krainach tego świata #4

Jesteście spragnieni kolejnych historii z odległych krain? Ostatnio mieliśmy okazję gościć Bretończyka który opowiedział nam o religii, rycerskości i wysokiej kulturze naszego zachodniego sąsiada. Dziś spotkamy się z kulturą dziką i barbarzyńską. Naszym gościem będzie Bogdani Strielcow który przybył z mroźnego Kislevu i raczył zatrzymać się w naszych skromnych progach. {M} – Witam Pana serdecznie, […]

Mechanika Year Zero – porównanie systemów

Year Zero Engine to bardzo popularna mechanika RPG, która z roku na rok zdobywa coraz więcej fanów. Jej główne zalety to niski próg wejścia, dynamiczne zasady rozgrywki oraz duży wybór gier, które wykorzystują proponowane przez nie rozwiązania. W poniższym artykule sprawdzamy czym wyróżniają się poszczególne systemy działające na Year Zero i kto powinien się nimi […]

Akcesoria na sesje RPG dla początkujących – w co warto zainwestować?

Osoby, które uwielbiają grać w RPG, często przygotowują się do sesji jak do długotrwałej i wymagającej wyprawy. Oznacza to plecak wypełniony podręcznikami, kośćmi, przyborami do pisania i innymi niezwykle przydatnymi i zarazem klimatycznymi akcesoriami. Jeżeli też chcesz być gotowy na każdą sytuację i sprawić, by Twoje rozgrywki szły gładko i wyglądały zjawiskowo, koniecznie zapoznaj się […]

Jak prowadzić sesję RPG? Triki i porady #4

Jak już wspominałem opowiem Ci w jaki sposób możesz próbować oddawać realizm dziejących się wydarzeń siedząc przy stole. Punkt I Postacie wiedzą więcej niż gracze W trakcie nawet dobrze poprowadzonej narracji słuchaczowi może umknąć coś, co jego postać powinna wiedzieć. Jeśli przez tydzień drużyna wędrowała z krasnoludem o imieniu Khazdul, to raczej członkowie drużyny zapamiętali […]

Jak prowadzić sesję RPG? Triki i porady #3

Trzy punkty w trzeciej odsłonie tego poradniki będą poświęcone przygotowywaniu sesji. Kolejne 3 punkty w odsłonie czwartej zostaną poświęcone technikalio przy stole (a czasem obok niego lub nad nim). Ale dość już tej czczej gadaniny.  Punkt I Inspiracje W poprzedniej części radziłem, abyś swój arsenał przygotowania do sesji zwiększył o uniwersalne spotkania, które wedle potrzeby […]

Jak prowadzić sesję RPG? Triki i porady #2

Cześć! Zgodnie z zapowiedzią zamieściłem tu kilka słów na temat tego, jak sprawić aby świat który przedstawiasz swoim graczom sprawiał wrażenie ‘otwartego’. Innymi słowy jak sprawić, aby gracze myśleli, że zaplanowałeś wszystko, mimo że jak wiemy, zaplanowanie całej przygody od A do Z jest w praktyce niemożliwe. Punkt I. Notatki z pozoru niepotrzebne Nie sposób […]