Ładowanie…

Tajemnice Pętli #1 – Wstęp do Opowieści z Pętli

Wstęp do lore Tajemnic Pętli 

Zastanawiasz się nad zakupem podręcznika do gry Tajemnice Pętli, ale nie jesteś pewien, czy odnajdziesz się dobrze w świecie lat 80-tych, których nie było? Ten artykuł z pewnością pomoże Ci szybko poznać jego założenia i przekonać się, czy to coś dla Ciebie i Twojej grupy. Zawarliśmy w nim podstawowe informacje na temat lore tego RPG. Zachęcamy do lektury!

Świat prawie taki sam jak nasz, ale nie do końca

Rozgrywki toczone w Tajemnicach Pętli, zgodnie z głównymi hasłami reklamowymi tego systemu, dzieją się w latach 80-tych ubiegłego wieku. Jest to czas, który część graczy wciąż może pamiętać ze swojego dzieciństwa lub czasów nastoletnich. A nawet jeżeli niektórzy z nich są na to za młodzi, to z pewnością kojarzą wiele elementów tego okresu z opowiadań rodziców, kultowych filmów czy choćby z niezapomnianej muzyki. 

Lata 80-te to jednak nie tylko popkultura, którą teraz wspominamy z nostalgią. To czasy, w których panuje duże napięcie polityczne i trudne warunki do życia. Realia Zimnej Wojny nie są echem przeszłości, tylko teraźniejszością, która w namacalny sposób oddziałuje na ludzi. Dzieciaki, które są głównym bohaterem tej gry, może nie znają dokładnych przyczyn tego stanu rzeczy i nie do końca mogą to wszystko zrozumieć, ale i ich nie omijają troski dnia codziennego. 

System ten nie jest jednak RPGiem osadzonym w realiach historycznych. W lore gry zadział się bowiem pewien wyjątkowy twist, który sprawił, że losy świata potoczyły się zupełnie innym torem niż te, które są nam znane z podręczników szkolnych. Sprawiło to, że obok dobrze znanych elementów codzienności występują także autonomiczne roboty, ogromne frachtowce przemierzające niebo i tajemnicze megastruktury, w których przeprowadzane są coraz to śmielsze naukowe eksperymenty. 

Co ważne, choć wszystkie te wyżej wymienione rzeczy są bez wątpienia ciekawe i fascynujące, to dla społeczności alternatywnych lat 80-tych nie są żadną sensacją. To element ich zwyczajnego życia, do którego już zdążyli się przyzwyczaić. Zwłaszcza osoby dorosłe. Właśnie dlatego bohaterami rozgrywki są dzieciaki, które mają dużo lepszego nosa do szukania kłopotów i wietrzenia spisków. 

Wszystko to sprawia, że Tajemnice Pętli umożliwią grę w świecie, który z jednej strony przepełnia nostalgią za “starymi czasami” widzianymi dziecięcymi oczami, a równocześnie jest innowacyjny i zjawiskowy na swój unikalny retro futurystyczny sposób. 

Efekt magnetynowy i inne przełomowe technologie

Historia świata przedstawionego w Tajemnicach Pętli wygląda tak samo, jak nasza, mniej więcej do zakończenia II Wojny Światowej. Po czasach niepokoju rządy różnych krajów mogły w końcu zająć się rozwojem projektów naukowych. 

Pierwszym przełomem były eksperymenty pod wodzą rosyjskiego naukowca Michaiła Worobjewa. Poskutkowały one odkryciem w latach 40-tych tak zwanego efektu magnetynowego, który opiera swoje działanie na polu magnetycznym ziemi. Radzieccy naukowcy nauczyli się go używać poprzez skonstruowanie specjalnych dysków magnetynowych, które mogły się od niego odpychać. Nieustannie ulepszana technologia poskutkowała po latach skonstruowaniem ogromnych pojazdów transportowych nazywanych potocznie frachtowcami Gaussa, które dzięki innowacyjnym dyskom mogły przemieszczać w powietrzu. 

Obok wyżej wymienionego efektu na świat Tajemnic Pętli wpłynęło także wybudowanie akceleratora cząstek. Pierwszy z nich powstał w Nevadzie w Stanach Zjednoczonych, a kolejne między innymi w Polsce i w Szwecji. Ten ostatni szybko został przezwany “Pętlą” i to właśnie od niego wzięła się nazwa całego uniwersum. To tajne projekty, których cel nie jest do końca wiadomy. Wiele niewyjaśnionych zdarzeń przypisuje się właśnie ich działaniu, ale dla większości osób to tylko teorie spiskowe. 

W Tajemnicach Pętli znacznie rozwinęła się także robotyka. Dzięki japońskim pionierom już w latach 60-tych wybudowano pierwsze autonomiczne roboty. W następnym dziesięcioleciu ta technologia trafiła na rynek cywilny i widok różnego rodzaju samodzielnych maszyn przestał być w tym świecie dla kogokolwiek szokujący. 

Gdzie można rozwiązywać Tajemnice Pętli? 

Decydując się na grę w Tajemnice Pętli, możesz eksplorować różne kraje alternatywnych lat 80-tych. Oryginalny setting to Szwecja i znajdujące się w niej wyspy na jeziorze Melar. To właśnie w tych stronach Ośrodek Badań nad Fizyką Wysokich Energii stworzył akcelerator cząstek potocznie nazywany “Pętlą”. 

Miasteczko położone na wyżej wymienionych terenach to typowe przedmieście. Blisko stąd zarówno do dużych miast, takich jak Sztokholm, jak i na tereny wiejskie. Zapewnia to dzieciakom kierowanym przez graczy możliwość eksplorowania naprawdę zróżnicowanych skandynawskich krajobrazów. 

Szwecja z lat 80-tych, których nigdy nie było, jest państwem socjalistycznym i opiekuńczym. Chociaż nie panuje w niej reżim właściwy dla krajów zrzeszonych w Układzie Warszawskim, to standardy zachodnie również nie są tutaj codziennością. To położenie tworzy wyjątkowy świat pomiędzy w którym łatwo o rozgrywanie przygód zarówno o lekkim, jak i cięższym wydźwięku. 

Alternatywą dla szwedzkiej “Pętli” jest amerykańskie Boulder City w Nevadzie. To kolejne miejsce, w którym można toczyć swoją rozgrywkę. Pętla z Ameryki jest tajnym projektem wojskowym, a zajmująca się nią Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Odporności maczała ponoć swoje palce w badaniach nad teleportacją. 

Samo Boulder City jest miastem na uboczu, które nie ma porównania do wielkich amerykańskich metropolii, ale dzieciaki mimo wszystko znajdą tutaj wiele do roboty i zobaczenia. Klasyczne lata 80-te znane z hollywoodzkich filmów przeplatają się tutaj z futurystyczną technologią magnetynową i robotyką. Nieopodal miasta znajduje się z kolei majestatyczna Zapora Hoovera, obok której rozlewają się wody jeziora Mead. 

Ameryka z tamtego okresu to także paranoja związana z Zimną Wojną, szeroko zakrojone kampanie antynarkotykowe i pokolenie nic nierozumiejących rodziców, którzy przez swoje doświadczenia z wojny w Wietnamie patrzą na świat w zupełnie inny sposób niż ich dorastające w pokoju dzieciaki. 

Pętla w Polsce – co słychać na naszym podwórku?

Polski akcelerator cząstek to ewenement na skalę światową. Składa się bowiem nie z jednego, a aż z pięciu autonomicznych, ale współdziałających ze sobą elementów rozsianych po całym kraju. Za jego stworzenie odpowiada Zjednoczony Instytut Badań nad Fizyką Wysokich Energii, który potocznie nazywa się też Interfizem. 

Pętla z Polski jest wynikiem pracy ekspertów z całego Układu Warszawskiego. Jej placówki znajdują się w miastach strzeżonych przez radzieckie garnizony. Lokację czterech z nich są znane, natomiast piąta pozostaje dla wszystkich tajemnicą. Podczas gry w Tajemnice Pętli można wybrać dowolną z nich jako miejsce akcji, ale opcja proponowana i opisana w podręczniku to warszawski Rembertów. 

Co ciekawego można robić na tym podmiejskim osiedlu? W latach 80-tych znajduje się tu radziecki garnizon i poligony, sporo bloków mieszkalnych i domów jednorodzinnych, a także dużo terenów zielonych, które mogą zaskoczyć swoją dzikością. 

Dzieciaki żyjące za Żelazną Kurtyną w Polsce dorastają w szarym świecie, ale mimo to starają się wyciągnąć z niego jak najwięcej. Oglądają filmy na kasetach VHS, przechwalają się gadżetami przywiezionymi przez członków rodziny z wyjazdów na zachód i robią to co potrafią najlepiej, czyli wpadają w tarapaty. 

Polska w Tajemnicach Pętli to kraj mocno zindustrializowany. W kopalniach pracują roboty, ogromne skolektywizowane pola przemierzają magnetynowe kombajny, a inwigilującą społeczeństwo milicje wspomagają drony. 

Do tego wszystkiego można dołączyć także klimat nadciągającej solidarnościowej rewolucji, kipiącego stanu wojennego i wszechobecnej cenzury. Dzieciaki mogą nie zdawać sobie z tego do końca sprawy, ale podświadomie czują, że żyją w epoce, która może głośno zapisać się w historii. 

Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak wygląda tworzenie postaci w świecie Tajemnic Pętli to polecamy nasz artykuł podlinkowany niżej:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dokładne informacje na temat lore Tajemnic Pętli znajdziesz w podręcznikach do gry, które możesz zakupić w naszym sklepie!