Ładowanie…

Wrota Baldura II – Wędrówka do Wrót Baldura – miejsca, społeczność, kultura

Przed wyruszeniem w drogę, chciałeś zebrać drużynę, ale czujesz się przeciążony wszystkimi systemami i swoją niewiedzą? Twoje awanturnicze życie przypomina bardziej błądzenie po omacku niźli ekscytującą przygodę?

Nie bój się, to kieszonkowe kompendium pióra Twego ulubionego kartografa, historyka i bajarza – pana Fantazego z Neverwinter przeprowadzi Cię przez najważniejsze miasta i miejsca Torilu*.

Noś ze sobą ów poradnik wszędzie i wracaj, by zasięgnąć mojej rady, gdy poczujesz się zagubiony. Ruszajmy więc na przygodę!

* wszystkie nazwy własne i terminy, które nie mają oficjalnego polskiego tłumaczenia zostały przetłumaczone przez autora tekstu.

Jesteśmy wciąż w mieście chwały, sztuki, magii i bogactw. Ukochanych przez wszystkich Wrotach Baldura! Poznaliśmy historię tego miasta, jego położenie na mapie i związane z nim przywileje oraz zagrożenia, a także opowiedzieliśmy sobie o tutejszych władzach. Pora wyruszyć uliczkami miasta i pooddychać tutejszym powietrzem.

1. Mapa Baldur’s Gate – ciekawe miejsca dla awanturników

Wrota Baldura to miasto pełne kontrastów – od bogatych rezydencji arystokratów, przez mroczne zaułki rządzonych przez gangi dzielnic, po tętniące życiem targowiska i knajpy, w których można spotkać zarówno wytrawnych kupców, jak i awanturników szukających zleceń. Dla poszukiwacza przygód to prawdziwa skarbnica okazji, tajemnic i niebezpieczeństw.

Wiesz, co powiem, prawda? Potężne Wrota pełne wąskich uliczek i gęstej zabudowy, strzelistych dachów – tego nie da się opowiedzieć w małym wpisie. Przechadzając się ulicami Baldur’s Gate samodzielnie będziesz zachwycony ilością kultowych miejsc znanych z opowieści i ukrytych perełek, o których nikt nie wspomniał. Nawet ja. Dlatego pokażę Ci tutaj jedynie popularne lokacje, w których bywałem i są one warte polecenia… jak i wzmianki oraz słów ostrzeżenia!

Karczmy i tawerny w Baldur’s Gate

Zacznijmy od przybytków rozkoszy podniebienia. Każdy szanujący się podróżnik musi zacząć swój pobyt w metropolii od zakwaterowania, dobrego trunku i pysznej strawy. Baldur’s Gate słynie ze swojej różnorodnej kuchni. Najpopularniejszym miejscem kulinarnych uniesień, śpiewu oraz biesiad jest na pewno Ognisty Kogut. To legendarna tawerna, której nazwa pochodzi od tajemniczej pieśni ducha elfa, która czasem rozbrzmiewa w jej wnętrzu. Tawerna jest znana z doskonałego jedzenia, dobrego piwa i faktu, że można tu znaleźć zlecenie na niemal każdą misję. Nie jest to jednak miejsce całkowicie bezpieczne – wielu klientów ma swoje sekrety, a właścicielka Alan Alyth pilnuje, by nie dochodziło tu do większych burd.

Potrzebujesz czegoś bardziej ekstrawaganckiego? Wyruszaj do Tańca Błazna! To jedna z najbardziej unikalnych karczm we Wrotach Baldura – znajduje się na starym statku przycumowanym do nabrzeża. To idealne miejsce dla poszukiwaczy przygód, którzy chcą spotkać marynarzy i handlarzy egzotycznymi towarami. A jeśli jesteś hardy i zaprawiony w ciemnych sprawkach, udaj się do Tłustego Lwa. To tawerna znana z bójek, podejrzanych transakcji i tajnych spotkań. Jeśli ktoś szuka przewodnika po podziemiach miasta lub chce wynająć zabójcę, to tutaj znajdzie odpowiednich ludzi – pod warunkiem, że przeżyje pierwszą noc w tym miejscu.

Sklepy Wrót Baldura

Ach, rozumiem. Chciałbyś zaopatrzyć się w magiczne eliksiry, zwoje, prowiant i przejrzeć najlepszy oręż na Wybrzeżu Mieczy. Dobrze trafiłeś. W tym mieście znajdziesz wszystko, co sobie wymarzysz. Na początek skieruj swoje kroki do Szerokiej Dzielnicy, tam znajdziesz największe Targowisko w mieście. Co możesz tam kupić? Odpowiedź jest prosta – wszystko! Na targu zawsze panuje ruch, a kupcy rywalizują ze sobą o klientów, oferując towary sprowadzane z całego Faerûnu. Kieszonkowcy również są tu bardzo aktywni!

Ach, tyś jest również z tych magicznych! Dobrze więc, trzeba było tak od razu – Magia i Mysterium jest stworzone wprost dla Ciebie! Jeden z najbardziej znanych sklepów magicznych na Wybrzeżu Mieczy. Można tu kupić rzadkie zaklęcia, składniki alchemiczne oraz magiczne przedmioty – oczywiście, jeśli stać cię na ich ceny. Sklep jest prowadzony przez tajemniczego czarodzieja Halbazza Pontę, który sam ma swoją ukrytą agendę. A jeśli chciałbyś doekwipować się przed zabijaniem szczurów w piwnicy to ruszaj w te pędy – Kieł i Pazur to miejsce, gdzie można kupić ekwipunek przydatny podczas wypraw w dzikie ostępy. Właścicielem jest były łowca potworów, który z chęcią doradza podróżnikom i sprzedaje artefakty zdobyte na wyprawach.

Atrakcje turystyczne Wrót

Chciałbyś pooglądać nieco cudów architektury i historycznych miejsc, w których działy się przełomowe rzeczy? Dobrze, nie ma problemu! Zapraszam Cię na otwarte środy, byś mógł zobaczyć trzy cudowne miejsca – pierwszym z nich jest Twierdza Władców. Najbardziej ufortyfikowana budowla w mieście, siedziba Rady Władców. To tutaj zapadają najważniejsze decyzje polityczne, a przed wejściem zawsze można zobaczyć wartowników Szkarłatnych Pięści. Po wizycie od razu udaj się do Bramy Baldura. To symboliczne miejsce, od którego pochodzi nazwa miasta. Potężna kamienna brama prowadzi do niższych dzielnic i portu. W przeszłości przechodzili przez nią legendarni bohaterowie i zbrojni.

Jeśli jesteś bogaty udaj się także do Czerwonego Smoka. Miejsca spotkań arystokracji i bogaczy. Nie jest to zwykły dom uciech, karczma oferuje usługi informatorów, wynajem ochroniarzy i organizację tajnych spotkań dla możnych miasta.

Tajemnicze miejsca miasta Baldurana

Chcesz poznać jakieś mroczne miejsca? Nie znam żadnych ukrytych miejscówek z klubami bardów, ale słyszałem o kilku innych. Opowiem Ci o nich, ale cała odpowiedzialność za ewentualne kłopoty spada na Ciebie! Słyszałeś o Czarnym Piekle? Nie? Widocznie nie bywasz w półświatku. To ukryta pod miastem sieć tuneli i piwnic, które służą jako schronienie dla przestępców i handlarzy niewolników. Wejście do Czarnego Piekła jest dobrze strzeżone, ale każdy, kto szuka broni bez numerów seryjnych albo chce wynająć mordercę, znajdzie tu odpowiednich ludzi.

A może jesteś zepsuty do szpiku kości? Świetnie wpasujesz się w Kryptę Bhaala. Choć oficjalnie Wrota Baldura próbują oczyścić się z ich wpływów, jego wyznawcy wciąż działają w podziemiach miasta. Krypta Bhaala to miejsce, gdzie zbierają się sekty i odprawiają swoje rytuały. Auć! Może dla odmiany coś jasnego – Świątynia Strażników Świtu, poświęcona Lathanderowi. To miejsce, gdzie można uzyskać błogosławieństwo lub wyleczyć się z chorób i klątw. Świątynia jest znana z tego, że przyjmuje podróżników i często pomaga poszukiwaczom przygód w zamian za przysługi.

Wrota Baldura to miasto, które nigdy nie śpi. Każdy poszukiwacz przygód znajdzie tu coś dla siebie. Tylko pamiętaj – nie ufaj nikomu i zawsze trzymaj dłoń na rękojeści broni.

2. Mieszkańcy Wrót Baldura – tygiel ras i kultur

Wrota Baldura to jedno z największych i najbardziej kosmopolitycznych miast na Wybrzeżu Mieczy, przyciągające niezliczonych przedstawicieli ras z całego Faerûnu. Każdy, kto szuka bogactwa, przygody lub nowego początku, może tu znaleźć swoje miejsce – choć nie zawsze na własnych warunkach.

Kogo możemy tutaj spotkać? Ludzie stanowią większość populacji Wrót Baldura i pełnią niemal wszystkie role – są wpływowymi arystokratami, kupcami i rzemieślnikami, a nawet przemytnikami i złodziejami. Spotkasz również krasnoludów. Dominują przedstawiciele klanu Deep Delvers, którzy słyną z produkcji doskonałej broni i zbroi. Niektórzy pracują jako górnicy lub kowale, inni pełnią rolę strażników w bogatych dzielnicach. Krasnoludy często osiedlają się w Dolnym Mieście, gdzie budują solidne warsztaty i sklepy.

Elfy we Wrotach Baldura są rzadkością, ale ci, którzy się tu osiedlili, często należą do intelektualnych elit, zajmują się magią, kartografią lub sztuką. Półelfy są bardziej liczne i dobrze odnajdują się w wielokulturowym środowisku miasta – wielu z nich pracuje jako dyplomaci, bardowie lub poszukiwacze przygód. To moi pobratymcy i lubię ich spotykać na ulicach miasta. Wiem doskonale jak się czują.

Niziołki, a zwłaszcza członkowie klanu Strongheart, mają we Wrotach Baldura silną pozycję. Posiadają własne gospody, piekarnie i warsztaty, a niektórzy dorobili się fortun jako handlarze rzadkimi przyprawami i tkaninami. Choć większość prowadzi uczciwe życie, nie brakuje wśród nich również utalentowanych złodziei. Gnomy zaś, choć nieliczne, stanowią ważny element miejskiego krajobrazu. Wielu z nich zajmuje się rzemiosłem magicznym, alchemią lub zegarmistrzostwem. W Śródmieściu można znaleźć kilka znanych gnomich warsztatów, w których powstają niezwykłe mechanizmy i magiczne przedmioty.

Wielokulturowość Wrót Baldura sprawia, że można tu spotkać tieflingi, jaszczuroczłeki, a nawet rasy uznawane za rzadkie w innych miastach. Raz spotkałem nawet demona, ale obiecałem mu nigdy nie opowiadać szczegółów z naszego spotkania. Cii, może mnie usłyszeć.

3. Gildie i stowarzyszenia we Wrotach Baldura

Wrota Baldura to miasto pełne wpływowych organizacji, które kształtują jego politykę, gospodarkę i życie codzienne. Niektóre działają oficjalnie w imieniu prawa lub zgodnie z normami społecznymi, inne kryją się w szarej strefie i działają w cieniu. Niektóre z nich pokazałem Ci już poprzednio, awanturniku. Pamiętasz Radę Czwórki, Szkarłatną Pięść, Gildię Złodziei, Stowarzyszenia Kupieckie czy Czarną Sieć? Nie? Wróć w takim razie do pierwszej części mojej podróży po Wrotach Baldura, gdyż ja chcę pokazać Ci inne interesujące grupy w mieście wielu barw.

Zacznę od pokazania Ci trzech stowarzyszeń wiary, które mogą przekonywać Cię do swoich racji. Kościół Torma jest bastionem prawa i porządku. To właśnie kapłani Torma współpracują ze Szkarłatną Pięścią, udzielając im błogosławieństw i odprawiając rytuały ochronne. W przeciwieństwie do Kultu Bhaala! Pomimo upadku Bhaala, jego wyznawcy wciąż działają w podziemiach miasta, dokonując tajemniczych rytuałów i zamachów. Ich obecność zawsze zwiastuje chaos i śmierć. Pośrodku spektrum wiary Kapłani Oghmy zarządzają wielką biblioteką i archiwami Wrót Baldura, gromadząc wiedzę o całym Faerûnie. Wielu poszukiwaczy przygód odwiedza ich w poszukiwaniu starożytnych map i legend.

Chcesz poznać coś ciekawego? Sztylety w ciemności, rozbłyski magicznych iskier, szaleństwo w oczach. Dobrze! Co powiesz na Stowarzyszenie Poszukiwaczy Przygód? To nieformalna grupa, do której należą podróżnicy i awanturnicy. Chociaż nie mają oficjalnej siedziby, w Elfsong Tavern często można spotkać członków tej społeczności wymieniających się informacjami i zleceniami.

Mało? To może Czerwone Róże – grupa elitarnych łowców nagród, których usługi wynajmuje zarówno Rada Władców, jak i kupcy. Często działają na granicy prawa, eliminując niewygodne osoby. Wolisz polować na potwory, niźli ludzi? Dobrze zatem! Wstąp do Szarego Kręgu, grupy łowców potworów specjalizujących się w eliminowaniu niebezpiecznych istot nawiedzających okolice miasta. Niektórzy członkowie Kręgu mają reputację mrocznych samotników, którzy za odpowiednią cenę podejmą się każdego zadania.

Są też tacy, którzy wypleniają nieumarłych, by mieszkańcom żyło się bezpieczniej. Strażnicy Krypt usuwają szkielety i zombie, a także kultystów Bhaala i Myrkula. Inni również działają w podziemiach – Czarne Kotwice… oficjalnie grupa handlarzy, a tak naprawdę przemytnicy. Szefem organizacji jest tajemniczy kapitan Lucian „Kruczy Uśmiech” Drevante. Są jeszcze Bracia Czarnych Luster, czyli nieoficjalna, ale niezwykle wpływowa organizacja szpiegowska, działająca zarówno we Wrotacha, jak i w sąsiednich miastach. Zatrudniani przez arystokratów, kupców, a nawet Radę Władców, zajmują się inwigilacją, sabotażem i szantażem.

Może coś dla czarujących awanturników? Zakon Oka to sekretne bractwo czarodziejów, które zbiera zakazane księgi, bada magiczne anomalia i potajemnie wpływa na politykę Wrót Baldura. Choć oficjalnie miasto nie ma żadnej „magokracji”, to Oko dba o to, by żadna decyzja dotycząca magii nie została podjęta bez ich wiedzy.

Krąg Cienia to radykalna grupa druidów i łowców, którzy uważają, że Wrota Baldura za bardzo ingerują w naturalny porządek świata. Niektórzy jej członkowie przeprowadzają ataki na karczmy podające egzotyczne mięsa, polują na myśliwych, a nawet sabotują przemysłowe dzielnice miasta. Lepiej ich unikać…

O, jest jeszcze jedna ciekawa, spokojna grupa. Towarzystwo Faeruńskich Kartografów. Grupa badaczy, podróżników i odkrywców, którzy tworzą najbardziej szczegółowe mapy Faerûnu. Ich siedziba we Wrotach Baldura zawiera unikalne archiwa o dzikich krainach, zaginionych ruinach i zapomnianych miastach. Jestem jednym z honorowych członków jako twórca przewodnika!

Wrota Baldura to istny tygiel organizacji, w którym każda grupa ma swój własny cel, metody działania i wrogów. Poszukiwacze przygód mogą łatwo wplątać się w ich intrygi, więc uważaj na siebie. Nie chciałbym być autorem Twojej zguby!

4. Kultura Baldur’s Gate i miasto w sztuce

Zapewne przyszedłeś tutaj wiedziony sławą miasta z rozlicznych poematów. Tak, to prawda – Wrota Baldura mają szeroką tradycję kulturotwórczą. Zapoczątkował ją mistrz Biowarus, znany również z ballad Noce Neverwinter. Jego dwuczęściowa pieśń Wrota Baldura do dziś pozostaje klasykiem w swoim gatunku.

Pierwsza pieśń opowiada o młodej sierocie wychowanej w bibliotece Candlekeep, która zostaje zmuszona do ucieczki po nagłym ataku na swojego opiekuna. Świat Faerûnu staje na krawędzi wojny z powodu tajemniczego kryzysu żelaza, a bohater wplątuje się w intrygę związaną z potężnymi siłami. W niektórych wersjach mistrz Biowarus dodaje kilka wzmianek o innych Opowieściach z Wybrzeża Mieczy wśród których wymienia Wieżę Durlaga i Wyspę Balduran.

Druga pieśń rozpoczyna się od niewoli bohatera w mieście Athkatla, w którym potężny mag snuje tajemnicze plany wobec jego dziedzictwa. Mistrz Biowarus przenosi nas do krainy Amn, pełnej intryg, politycznych spisków i starożytnych tajemnic. Wielu nie pamięta, że słynny bard rozszerzył swoją pieśń o dodatkowe wersy, noszące zbiorczy tytuł Tron Bhaala. Kontynuują one opowieść, prowadząc bohatera ku ostatecznej konfrontacji z jego przeznaczeniem. Cudowna literatura!

Oh, jest tego więcej. Talent Biowarusa przyćmił inne opowieści o mieście, a takowe przecież istnieją. Wymienić należy choćby uzupełnienie do ballad mistrza, pióra restauratora i spisującego pieśni Biowarusa w jeden tom, który kryje się za pseudonimem Beamdog. On to, zauważając potrzebę połączenia pierwszej i drugiej pieśni w spójniejszą całość, pełen skromności i szacunku do materiału źródłowego stworzył po latach łącznik – balladę zatytuowaną Siege of Dragonspear. Warta wysłuchania. Z legendą mierzyła się też dwójka pomniejszych twórców – elf Snowblind i niziołek Black Isle, którzy napisali dwie części Dark Alliance. Choć twory to przeciętne i nieco zapomniane, fani Wrót Baldura mogą tu znaleźć coś dla siebie.

Najznamienitszym spadkobiercą talentu dawnego mistrza pieśni jest młody i zdolny człowiek, który zasłynął swoimi autorskimi pieśniami Grzechy Pierworodne. Mowa oczywiście o młodym artyście Larianie, który przejął ciężki obowiązek kontynuowania opowieści z miasta w pół drogi do wszystkiego. I wywiązał się ze swojego zadania perfekcyjnie. Wielu uważa nawet, że przebił mistrza. Jego historia trzeciej pieśni Baldur’s Gate o obudzonym na statku illithidów śmiałku, który został zarażony larwą zmieniającą ludzi w potwory obfituje w mnogość świeżych tropów. Po ucieczce bohater rozpoczyna podróż w poszukiwaniu lekarstwa, mierząc się z tajemniczymi mocami i wielką intrygą, która może odmienić losy całego Faerûnu. To perła w koronie twórczości artystów z Wrót Baldura!

5. Dalsza Wędrówka

I to już wszystko z mojej strony, awanturniku! Mam nadzieję, że dobrze bawiłeś się przy moich opowieściach, dowiedziałeś się wielu nowych rzeczy i uśmiechnąłeś na kilka wzmianek. Pozostań jeszcze na chwilę w Mieście “W pół drogi do wszystkiego” i rozkoszuj jego barwami. Ja ruszam dalej. Mam nadzieję, że spotkamy się kiedyś na szlaku.

Bywaj, wędrowcze!
Twój przewodnik, półelf Pan Fantazy