Ładowanie…

Wrota Baldura I – Wędrówka do Wrót Baldura – położenie, historia, polityka

Jeśli chcesz przygotować się do sesji jeszcze lepiej, sprawdź nasze darmowe PDF z dodatkami i pomocami do Dungeons and Dragons – tutaj.

Jesteś sierotą wychowywanym przez mistrza Goriona i chciałbyś wyruszyć z gospody czystej jak tyłeczek elfiej panny w świat przygód, cudów i przeznaczenia, ale niestety nie masz złota na zacny ekwipunek, a także boisz się, że zepsujesz sobie zabawę nieodpowiednim przydzielaniem statystyk i niewiedzą?

Nie bój się, to kieszonkowe kompendium pióra Twego ulubionego kartografa, historyka i bajarza – pana Fantazego z Neverwinter przeprowadzi Cię przez najważniejsze miasta i miejsca Torilu*.

Noś ze sobą ów poradnik wszędzie i wracaj, by zasięgnąć mojej rady, gdy poczujesz się zagubiony. Ruszajmy więc na przygodę!

* wszystkie nazwy własne i terminy, które nie mają oficjalnego polskiego tłumaczenia zostały przetłumaczone przez autora tekstu.

Ach, Wrota Baldura. Nareszcie! – zakrzyknąłeś, bo czekałeś aż nasza wędrówka po Wybrzeży Mieczy zabierze nas w to miejsce. Ja natomiast pełen jestem obaw i strachu. Żyje w Faerunie wielu przewodników, którzy wiedzą o tym mieście znacznie więcej niż ja jestem w stanie podejrzewać i czuję ich oceniające spojrzenie na moich czerwonych od wstydu spiczastych uszach. Postaram się jednako jak najwierniej przedstawić to pełne nostalgii, ukochane przez wielu miasto Zapomnianych Krain.

Zapraszam Cię podróżniku do Baldur’s Gate!

Gdzie leżą Wrota Baldura – szybka lekcja geografii Sword Coast

Wyruszyliśmy z Waterdeep, minęliśmy Daggerford, zamek Dragonspear, Trollclaws i wylądowaliśmy w Baldur’s Gate. Oto ono! Miasto Krwi, W pół drogi do wszystkiego. Dotarliśmy, mój miły do największego skarbu Wybrzeża Mieczy i przyznaję to jako dumny obywatel Neverwinter.

Ach… Wrota Baldura. Jedno z najbardziej rozpoznawalnych miast w Faerûnie leży na zachodnim wybrzeżu Kontynentu, wzdłuż rzeki Chionthar. Wrota znajdują się mniej więcej w połowie drogi między dwiema innymi potęgami Wybrzeża Mieczy – Waterdeep na północy i Athkatlą (stolicą Amn) na południu.

Dzięki tej strategicznej lokalizacji miasto stanowi jeden z kluczowych węzłów handlowych całego regionu. Nawet Waterdeep czy Neverwinter nie może się z nim równać. Jego naturalna portowa infrastruktura oraz bliskość głównych szlaków lądowych, takich jak Szlak Wybrzeża (Coast Way) i Szlak Ośmiu Piekieł (Trade Way), sprawiają, że Wrota Baldura od wieków są miejscem, przez które przewija się niezliczona liczba kupców, najemników i poszukiwaczy przygód. To naprawdę miasto, które jest w pół drogi do wszystkiego!

Znaczenie geopolityczne Wrót Baldura

Pod względem geopolitycznym Wrota Baldura pełnią rolę neutralnej potęgi handlowej. W przeciwieństwie do Waterdeep, które ma bardziej arystokratyczny charakter czy Athkatli, kontrolowanej przez wpływowych kupców z Rady Sześciu, Wrota Baldura to miasto zbudowane na pragmatyzmie i ambicji jego mieszkańców.

Jego władze, zwane Radą Czterech (Władców), zazwyczaj nie angażują się w wojny czy polityczne intrygi, skupiając się na utrzymaniu porządku i dobrobytu. Ta neutralność czyni z Wrót Baldura miejsce prosperity, w którym spotykają się różne frakcje, arystokratyczne rody, kupieckie gildie oraz tajemnicze organizacje, takie jak Czarna Sieć czy Szkarłatne Pięści.

Dzięki położeniu nad rzeką Chionthar, miasto kontroluje dostęp do wnętrza Kontynentu – towary mogą być łatwo transportowane w głąb ziemi, aż do Elturel i dalej. Jego bliskość geograficzna z Amn sprawia, że jest również pośrednikiem w handlu z południowymi krainami, a port umożliwia łatwy dostęp do odległych ziem, takich jak Chult czy Maztica.

Wrota Baldura to prawdziwy tygiel kulturowy i ekonomiczny, gdzie nieustannie ścierają się wpływy północnych i południowych potęg Faerûnu, czyniąc je jednym z najbardziej dynamicznych miast w całym Wybrzeżu Mieczy. Wrota po prostu należy odwiedzić i w nich pobyć!

Historia miasta Baldur’s Gate

Oh, pytasz się mnie, jaką historię ma to znamienite miasto? A mamy kilka dni na siedzenie w naszym obozie przy ognisku i rozmowy? Ach, tak myślałem! Rozumiesz zatem, że muszę używać pewnych skrótów i dokonywać selekcji wydarzeń, by nasza narracja płynnie objęła opasłe tomiszcza historii Wrót w kilku kartach mojego kieszonkowego przewodnika.

Założenie Wrót Baldura – legendarny początek

Gdzie zaczynają się Wrota na osi historii, awanturniku? To dobre pytanie, a odpowiedź brzmi: historia Wrót Baldura sięga czasów, gdy były one najpierw siedzibą olbrzyma górskiego Loka, następnie Loklee, sekretną siedzibą piratów, a potem jedynie niewielką osadą rybacką położoną nad rzeką Chionthar znaną jako Szara Przystań.

Założycielem miasta miał być legendarny bohater Balduran, słynny żeglarz i odkrywca, który wyruszył w podróż na zachód w poszukiwaniu odległych krain i niezmierzonych bogactw. Po powrocie z wyprawy przywiózł ogromne skarby, ale szybko wyruszył w kolejną podróż – z której już nigdy nie wrócił. Wkrótce jego dawni towarzysze, rybacy i kupcy, zaczęli się osiedlać w okolicach portu, tworząc fundamenty przyszłego miasta.

W początkowych latach osada była znana jako Brama Baldurana (Balduran’s Gate) i pełniła funkcję przystani dla żeglarzy oraz handlowców podróżujących wzdłuż rzeki Chionthar. W miarę jak rosła liczba mieszkańców, a kupcy dostrzegli strategiczne położenie osady, zaczęto wznosić pierwsze fortyfikacje i organizować lokalne władze. 

Rozwój i ufortyfikowanie Wrót Baldurana

Na przestrzeni kolejnych wieków osada stopniowo rozrastała się, przyciągając rzemieślników, kupców i uchodźców z innych części Faerûnu. Ostatecznie, w odpowiedzi na rosnące zagrożenia ze strony bandytów i piratów, mieszkańcy zbudowali solidne mury obronne otaczające miasto. Od tego momentu Wrota Baldura stały się niezależnym organizmem politycznym, odmawiając podporządkowania się innym królestwom, takim jak Amn czy Waterdeep. Hardzi z nich ludzie, nie ma co!

Na znaczenie miasta wpłynęło również powstanie Szkarłatnych Pięści – elitarnej organizacji militarnej, która początkowo pełniła funkcję straży miejskiej, ale z czasem zaczęła działać również jako najemna armia, oferując swoje usługi poza granicami Wrót Baldura. Oczywiście Wrota dołączyły do Przymierza Lordów i są ich najmocniejszym uczestnikiem. Tak narodziła się potęga, która do dziś rozdaje karty na Wybrzeżu Mieczy.

Historyczne wydarzenia we Wrotach Baldura

Jeśli chciałbyś przeczytać całą historię tego wspaniałego miasta, odsyłam Cię do innych ksiąg i manuskryptów uczonych historyków. Twój skromny sługa z Neverwinter zarysuje Ci jedynie pobieżnie najważniejsze według niego wydarzenia z kart dawnych dziejów Wrót. A są to:

a) Wojna z Amn – w roku 1368 Rachuby Doliny miasto stało się areną konfliktu między Amn a lokalnymi władzami. Wojna wybuchła po tym, jak jeden z możnych Władców Wrót Baldura, Sarevok Anchev, próbował przejąć kontrolę nad miastem i stać się nowym Władcą Mordu (Bhaalspawnem). Jego działania doprowadziły do chaosu, jednak dzięki interwencji grupy bohaterów (znanych później jako Dzieci Bhaala) spisek został udaremniony, a Sarevok pokonany.

b) Wojna Bhaalspawnów (1372 RD) – w ramach następstw wydarzeń związanych z upadkiem Bhaala, w Faerûnie rozgorzała wojna pomiędzy jego potomstwem, co miało ogromny wpływ na losy Wrót Baldura. Miasto stanowiło jedno z głównych centrów tych konfliktów, a jego ulice wielokrotnie były miejscem potężnych starć.

c) Upadek Elturel i zagrożenie demoniczne (ok. 1494 RD) – pod koniec XV wieku Wrota Baldura znalazły się w samym centrum wielkiej intrygi dotyczącej upadku Elturel – sąsiedniego miasta, które zostało pochłonięte przez Otchłań (Avernus). Na skutek działań arcydiabełki Zariel i jej kultystów miasto stanęło na krawędzi wojny domowej, a Szkarłatne Pięści próbowały utrzymać porządek przy pomocy brutalnych represji. W tym okresie wielu mieszkańców Wrót Baldura musiało dokonywać trudnych wyborów, balansując między lojalnością wobec władzy a walką o wolność.

d) Współczesne Wrota Baldura (początek XVI w) – dziś miasto pozostaje jedną z największych metropolii Wybrzeża Mieczy, wciąż pełniąc rolę kluczowego portu i węzła handlowego. Chociaż jego mieszkańcy cieszą się względnym pokojem, w cieniu murów Wrót Baldura nadal działają liczne tajne organizacje, takie jak Czarna Sieć, Kult Smoka czy pozostałości kultystów Zariel. Ponadto, miasto nieustannie boryka się z napięciami między arystokracją, gildiami kupieckimi i pospólstwem.

Wrota Baldura to miasto o bogatej i burzliwej historii, w którym wielkie fortuny mogą powstać lub upaść w mgnieniu oka. Z jednej strony są symbolem niezależności i handlowej potęgi, a z drugiej – miejscem, gdzie spiski i intrygi są codziennością. Jego ulice pamiętają heroiczne czyny dzieci Baala, jak i czasy rządów tyranów. Dziś pozostaje ono jednym z najważniejszych punktów na mapie Faerûnu, przyciągając do siebie kupców, sztukmistrzów i poszukiwaczy przygód, którzy chcą zapisać się na kartach jego historii.

Władza i polityka Wrót Baldura – kto naprawdę rządzi miastem?

Och, bracie, wchodzimy na grząski grunt. Wrota Baldura od zawsze było miastem, w którym polityka stanowiła skomplikowaną mieszankę handlowych intryg, militarnej kontroli i wpływów tajnych organizacji.

Choć w teorii rządy w mieście ustawowo sprawuje Rada Władców, w praktyce Wrota są areną rywalizacji między elitami kupieckimi, najemnymi wojskami oraz skrytą w cieniu przestępczością zorganizowaną. Każdy chce uszczknąć kawałek pysznego tortu Baldura dla siebie.

Rada Władców – oficjalni rządzący miasta

Najwyższą władzę we Wrotach Baldura sprawuje Rada Czterech (Council of Four), składająca się z czterech najważniejszych dostojników miejskich. To oni podejmują kluczowe decyzje dotyczące polityki miasta, finansów, prawa oraz kontaktów z innymi potęgami Wybrzeża Mieczy. Aktualna Rada składa się z czterech osób, które reprezentują różne interesy mieszkańców Wrót Baldura:

  • Wielki Książę Ulder Ravengard – przywódca Szkarłatnych Pięści, niegdyś jedynie ich komendant, obecnie de facto najsilniejszy człowiek w mieście. Jest surowym, pragmatycznym i bezkompromisowym przywódcą, który skłania się ku rządom silnej ręki. Po upadku Elturel jego władza została jeszcze bardziej umocniona.
  • Liara Portyr – arystokratka i była dowódczyni fortu Zhenatar, ściśle powiązana ze Szkarłatnymi Pięściami. Reprezentuje tradycyjne kupieckie rody miasta.
  • Thalamra Vanthampur (zmarła, dawniej członkini Rady) – była wpływową arystokratką i tajną agentką Zariel. Choć już nie żyje, jej rodzina wciąż posiada pewne wpływy w mieście.
  • Belynne Stelmane – chociaż kiedyś była aktywną polityczką i handlową potentatką, obecnie znajduje się w ciężkim stanie zdrowotnym. Niektórzy podejrzewają, że padła ofiarą magicznego ataku lub spisku.

Rada Władców podejmuje decyzje w drodze głosowania, ale w praktyce największą siłę polityczną ma djuk Ulder Ravengard, którego poparcie Szkarłatnych Pięści daje mu niemal absolutną kontrolę nad miastem.

Kim są Szkarłatne Pięści – militarna potęga Wrót Baldura

Szkarłatne Pięści (Flaming Fist) to największa i najbardziej wpływowa organizacja wojskowa we Wrotach, pełniąca rolę zarówno straży miejskiej, jak i ekspedycyjnej armii najemnej. Pierwotnie powstali jako prywatna milicja bogatych kupców, ale szybko urośli w siłę i zaczęli kontrolować bezpieczeństwo całego miasta.

Obecnie ich przywódcą jest Ulder Ravengard, który wykorzystuje swoją armię do tłumienia zamieszek i egzekwowania porządku według własnych zasad. Szkarłatne Pięści mają ogromny wpływ na życie w mieście – Pięści kontrolują przepływ towarów przez port i doki, często terroryzują mieszkańców biedniejszych dzielnic (nie wiesz tego ode mnie) i administrują pracę miasta z Twierdzy Władców.

Gildie i kupieckie rody – ukryta władza Wrót Baldura

Wrota Baldura to miasto handlu, a za jego prosperity stoją gildie kupieckie, które od wieków finansują rozwój miasta. Najbogatsze rody i gildie wywierają wpływ na politykę miasta, choć oficjalnie nie sprawują władzy. Są to na przykład:

  • Ród Vanthampur – niegdyś jeden z najbogatszych i najbardziej wpływowych rodów, obecnie osłabiony po śmierci Thalamry Vanthampur. Nadal kontrolują część czarnego rynku i szlaki przemytu.
  • Ród Portyr – konserwatywna rodzina arystokratów, o wielkich wpływach w Radzie Władców i decyzyjności o kształcie polityki miasta.
  • Gildia Kupiecka – luźne zrzeszenie handlarzy i bogatych przedsiębiorców, którzy nie chcą podporządkować się żadnej frakcji politycznej.

Gildie kupieckie prowadzą tajne wojny ekonomiczne, kupując sobie wpływy wśród Szkarłatnych Pięści lub infiltrując urzędy miejskie. Możesz zatrudnić się u nich jako agent – zarobisz mnóstwo monet, ale uważaj, bo możesz skończyć na dnie rynsztoka jako niepotrzebny instrument, który za dużo wiedział.

Przestępczość i tajne organizacje w Baldur’s Gate

Oprócz bogatych kupców, handlarzy i starych rodów arystokratycznych również biedni, ale ambitni ludzie chcą pozostawić swój odcisk na tkance Wrót i wspiąć się na szczyt drabiny władzy i luksusu. Pod płaszczem oficjalnej polityki, w cieniu murów Wrót Baldura, działa wiele nieoficjalnych sił, które również kształtują losy miasta. Pozwól, że pokażę Ci trzy z nich, na które powinieneś uważać podczas swoich wędrówek po mieście:

  • Złodziejska Gildia – największa i najlepiej zorganizowana grupa przestępcza w mieście. Kontrolują czarny rynek, przemyt, kradzieże i skrytobójstwa. Oficjalnie władze zwalczają ich działalność, ale w rzeczywistości wielu urzędników jest przekupionych, a niektórzy członkowie gildii mają własnych informatorów w Radzie Władców.
  • Czarna Sieć (Zhentarim) – wpływowa organizacja, która działa zarówno jako gildia najemników, jak i grupa przestępcza. Zhentarimowie próbują rozszerzyć swoje wpływy we Wrotach Baldura, przejmując lokalne gangi i infiltrując Szkarłatne Pięści. Mam nadzieję, że im się nie uda
  • Kult Smoka – szubrawcy! Choć ich obecność nie jest oficjalnie potwierdzona, wiele wskazuje na to, że Kult Smoka prowadzi tajne operacje w mieście, próbując zwerbować wpływowych handlarzy i arystokratów do swoich planów związanych z Tiamat. Niech sczezną!

Władza w mieście jest rozproszona i zależy od układu sił pomiędzy kilkoma kluczowymi frakcjami. To połączenie sprawia, że Wrota Baldura są miastem pełnym intryg, konfliktów i ukrytych sojuszy – miejscem, gdzie każde rzucone złoto może przesądzić o losie całego miasta. A Ty właśnie wpadasz w środek całej sieci. Czuj się zaproszony!

Nie wiesz, gdzie podążyć najpierw, a sieć dróg miejskich zlewa Ci się w jedną całość? Zostań jeszcze chwile, a w drugiej części mojego wpisu w kieszonkowym przewodniku poprowadzę Cię, awanturniku przez najważniejsze miejsca, gildie oraz kulturę mieszkańców! Do usłyszenia!