Ładowanie…

Vaesen: Mityczne Istoty #3 – Vaesen z mitycznej Brytanii

Świat znany z gry Vaesen: Mityczne Istoty stale się rozrasta. O ile podstawowy podręcznik pozwala na prowadzenie przygód w XIX wiecznej Skandynawii oraz Polsce pod zaborami, to nie koniec wszystkich możliwości. Dodatek “Mityczna Brytania i Irlandia” umożliwia zabranie graczy i ich postaci na tytułowe wyspy i pokazanie im zupełnie nowego magicznego świata. Sprawdź, na co mogą tam natrafić!

Wielka Brytania w świecie Vaesen 

Podobnie jak w przypadku Skandynawii i Polski, Wielka Brytania i okolice są w grze miejscami luźno wzorowanymi na realiach historycznych. Oznacza to, że gracze mogą swobodnie czerpać z wydarzeń umiejscowionych w chronologii prawdziwego świata, ale nie muszą zamieniać rozgrywki w lekcję o przeszłości i umiejscawiać jej w konkretnym okresie XIX stulecia. Zamiast tego twórcy podręcznika zachęcają do swobodnego czerpania z różnych klisz i faktów znanych z tego czasu i traktowania ich swobodnie, tak by zawsze najważniejsze były zabawa i satysfakcja płynące z gry.

Podręcznik zaprasza nas do Brytanii rządzonej przez królową Wiktorię, gdzie industrializacja i ciągle rozrastające się linie kolejowe zderzają się z wioską i przesądami, które pozostały niezmienne praktycznie od średniowiecza. Warto zaznaczyć, że w XIX wieku królestwo brytyjskie rozciągało się na wszystkie tamtejsze wyspy, a więc Irlandia nie była niepodległym państwem jakie znamy dzisiaj. 

Wiktoriańska Brytania i Irlandia to miejsca pełne konfliktów nie tylko wynikających z postępującej industrializacji, ale także napięć społecznych. Stara arystokracja staje się zagrożona przez rosnącą w siłę warstwę nowobogackich. Klasa robotnicza jest coraz bardziej wykorzystywana przez właścicieli fabryk. Mieszczanie mocniej ścierają się z ludnością wiejską, która masowo imigruje do metropolii, szukając dla siebie lepszego życia. Do Londynu wciąż ściągają nowi imigranci z innych krajów, co powoduje tarcia z Brytyjczykami z krwi i kości. Do tego naturalnie należy dołożyć dążenia niepodległościowe. Narody celtyckie, czyli Irlandczycy, Szkoci i Walijczycy, nie zapominają o swojej historii i tylko szukają okazji do wyrwania się spod panowania brytyjskiej królowej. 

Jeżeli weźmiemy pod uwagę wszystkie te konflikty oraz relacje, a następnie dodamy do nich element nadnaturalny w postaci Vaesen, otrzymamy naprawdę wybuchowe i zarazem ciekawe tło do rozgrywki. 

Brytyjscy badacze – Towarzystwo Apoloniusza

Mieszkańcy mitycznej Brytanii i Irlandii nie ustępują w niczym swoim europejskim odpowiednikom. Podobnie jak oni, stworzyli w XVI wieku własną grupę, która zajmuje się badaniem świata niewidzialnego. Wśród członków-założycieli znalazł się między innymi sławny angielski okultysta i astrolog John Dee i renomowany szpieg królowej Elżbiety – Francis Walsingham. Nazwali się Towarzystwem Apoloniusza, po greckim filozofie Apoloniuszu z Tiany, który posiadał ponoć dar widzenia. 

Wśród późniejszych członków Towarzystwa można wymienić między innymi takie historyczne postacie jak filozof John Aubrey, uczony Isaac Newton czy lekarz Hans Sloane. Ten ostatni nawiązał kontakt ze sławnym Karolem Linneuszem, co zapoczątkowało przyjazne relacje między brytyjskimi i skandynawskimi badaczami świata nadnaturalnego.

Co ciekawe, Towarzystwo Apoloniusza nie ukrywa swojej prawdziwej natury, choć też specjalnie się nią nie chwali. Warto też zaznaczyć, że nie każda osoba posiadająca dar widzenia, jest godna przystąpienia w ich szeregi. Grupa starannie selekcjonuje kandydatów na swoich członków i ceni inteligencję oraz dyskrecję równie mocno – o ile nie mocniej – co zdolności nadnaturalne. Ci, którzy zostaną uznani za godnych, zostaną zaproszeni do przystąpienia do Towarzystwa. Ci, którzy godni nie są, będą zniechęcani do szukania prawdy na własną rękę. 

Siedziba Towarzystwa – Różany Dom 

Różany Dom to stara kamienica wybudowana w gminie Aldermanbury, nieopodal Londynu. Oryginalnie była budynkiem, który należał do rodziny sir Francisa Walsinghama, szpiega królowej Elżbiety, ale ten w geście wsparcia przekazał go członkom Towarzystwa. Od tamtej pory służy on jako główna siedziba brytyjskich badaczy świata nadnaturalnego.

Oryginalna kamienica spłonęła w wielkim pożarze z roku 1666, ale została odbudowana w tym samym miejscu. Przez setki lat dodawano do niej nowe elementy, tak by zaspokoić aktualne potrzeby Towarzystwa. Z tego powodu jest miejscem dość osobliwym, choć z zewnątrz nie wyróżnia się znacznie od reszty otaczających ją budynków. Mieści w sobie między innymi zbrojownie, izbę chorych oraz salę muzealną wraz z biblioteką. Budynek po dziś dzień znajduje się w dobrym stanie – w przeciwieństwie do skandynawskiej i polskiej siedziby – i nie trzeba podnosić go z ruin. Choć naturalnie Gracze i ich postacie będą mieli możliwość wzbogacić go o dodatkowe funkcje i rozbudować zgodnie ze swoimi potrzebami. 

To w czym Dom Róży przypomina swoje odpowiedniki z innych krajów, to postać tajemniczego służącego, który pomaga badaczom w ich codziennych obowiązkach. Hawkins to lokaj, który pracuje na miejscu, odkąd tylko najstarsi członkowie Towarzystwa sięgają pamięcią i nigdy się nie zestarzał. Czy jest zwykłym śmiertelnikiem o niebywałym wigorze? Osobą pod wpływem magii fey? A może duchem zmarłego członka lub zjawą wywołaną przez Johna Dee? To kwestie otwarte, na które mogą odpowiedzieć tylko Mistrz Gry oraz jego Gracze. 

Brytyjskie i Irlandzkie Vaesen 

Magiczne stworzenia żyjące na wyspach są bardzo zróżnicowane. Anglicy, Irlandczycy, Szkoci i Walijczycy mają własne mity, które nie zawsze zgadzają się z wersjami prezentowanymi przez sąsiadów. Z tego powodu brytyjscy badacze muszą znacznie poszerzyć swoje horyzonty, gdyż znalezienie informacji i czułych punktów poszczególnych stworzeń może być jeszcze większym wyzwaniem. 

Co ciekawe, brytyjskie Vaesen różnią się od skandynawskich także swoimi podstawowymi atrybutami. Przykładowo, nie wszystkie mają dar niewidzialności i część z nich może być nakryta nawet przez zwyczajnych śmiertelników. Inne – zwłaszcza te pochodzące ze szkockich gór – mogą oddzielić swoją duszę od ciała, czyniąc je niewrażliwym na obrażenia. 

Wiele z wyspiarskich Vaesen lubuje się także w dawaniu śmiertelnikom wymagających wyzwań, które mogą przynieść im wspaniałe nagrody i straszliwe kary. O ile wiele z nich traktuje te sprawy z ogromnym honorem i szczerze podziwia ludzi, którzy im podołają, to istnieją także wiele bardziej złośliwych istot, które podchodzą do tego zgoła inaczej. Sławne wyspiarskie fey słyną na przykład z dawania ludziom zadań, których nie może wykonać żaden śmiertelnik. 

A jakie właściwie Vaesen można spotkać w mitycznej Brytanii i Irlandii? Między innymi wyjące Banshee, bezgłowych jeźdźców Dullahan, kuszące swoim pięknem Glaistig czy złośliwe Leprechauny. Nie wszystkie jednak są złe i życzą ludzkości nieszczęść. Niektóre – tak jak Pooka – lubują się w wyrządzaniu nieszkodliwych (choć czasem przerażających) sztuczek, a inne, jak na przykład Czarne Psy, wręcz chronią śmiertelników przed innymi nadnaturalnymi istotami. 

Nie tylko Brytania – Światy równoległe 

Kolejnym elementem, w którym gra tocząca się w Brytanii i Irlandii różni się od reszty, jest fakt istnienia światów równoległych. Mitologia tych miejsc mówi o tym, że do królestwa śmiertelników przylegają inne domeny takie jak Annwvyn, Sidhe czy Tir na Nog, które mogą niekiedy na nie oddziaływać. 

Wiele z nich zamieszkiwana jest przez złośliwe fey, które uczynią wiele, by zwabić do nich niczego niepodejrzewających śmiertelników. Zdarzają się od tego naturalnie wyjątki, gdyż nie wszystkie istoty zamieszkujące światy równoległe życzą ludziom źle. 

Do królestw fey można wstąpić na trzy sposoby. Przez przypadek, przez zwabienie lub po odkryciu ukrytego przejścia w świecie śmiertelników. Te ostatnie są umiejscowione zazwyczaj w głębi jaskiń, na dnie jezior czy w innych podobnie niedostępnych i naturalnych lokacjach. Osoby z darem widzenia są w stanie dostrzec przejścia oraz ścieżki prowadzące do innych światów i dzięki temu ich uniknąć, ale zwykli ludzie czasem zwyczajnie błądzą i nawet nie wiedzą, że wkroczyli do innej rzeczywistości. 

Opuszczenie królestwa fey jest trudne, ale nie niemożliwe. Podania są jednak zgodne, będąc w jednym z nich, nie można spożywać oferowanego tam jedzenia czy napitku. Śmiertelnicy, którzy skuszą się na poczęstunek, zapomną o swoim świecie lub zginą, kiedy postawią w nim ponownie swoją stopę. 

Mityczna Brytania i Irlandia – podsumowanie 

Zupełnie nowe realia, niespotykane wcześniej nadnaturalne stworzenia oraz światy równoległe. Wszystko to sprawia, że przygody w XIX-wiecznej Brytanii i Irlandii mogą wyglądać zupełnie inaczej niż wszystko to, co do tej pory udało się doświadczyć w świecie Vaesen. 

Informacje zawarte w podręczniku sprawiają, że umiejscowienie akcji w dowolnym miejscu wysp jest niezwykle proste. Dzięki temu możesz z powodzeniem wraz ze swoją grupą odkrywać nowe rozdziały celtyckiego oraz angielskiego folkloru i dodawać do nich swoje własne inspiracje. 

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat barwnego świata Veasen, sprawdź podręcznik główny i dodatki dostępne w naszej ofercie. Pozwolą Ci one na rozegranie niezliczonych godzin zabawy w nadnaturalnym świecie pełnym strachu, śledztw i akcji!

A jeżeli chcesz się dowiedzieć jak wygląda tworzenie postaci w świecie Vaesen to polecamy nasz artykuł podlinkowany niżej: