Ładowanie…

Mutant: Rok Zerowy #3 – Nie tylko mutacje. Zagraj robotami!

Mutanty oraz antropomorficzne zwierzęta to za mało? Gra Mutant: Rok Zerowy jest w stanie zaoferować zdecydowanie więcej. Jeżeli chcesz wyjść jeszcze mocniej poza utarte schematy, koniecznie zapoznaj się z kolejnym dodatkiem do podręcznika głównego. Mowa tu o Mutant: Mechatron, który bardziej rozszerza postapokaliptyczny świat i pozwala na stworzenie grywalnej postaci, która będzie inteligentnym i świadomym robotem.

Mechatron – co warto wiedzieć? 

Mutant: Mechatron to kolejne z dużych rozszerzeń podstawowego podręcznika. Pozwala na poznanie kolejnych tajemnic związanych z historią postapokaliptycznego świata przedstawionego w grze, a także wprowadza do niego nową grywalną “rasę”. 

Rasa to dość umowne określenie, bo bohaterami Mechatrona są roboty. Postacie graczy zostały stworzone przez ludzi w celu pracy na rzecz wspólnego dobra dla tak zwanego Kolektywu. Przez lata zajmowały się wytwarzaniem wszystkiego, co potrzebne było stwórcom w toczeniu ich niekończących się konfliktów. Jednakże pewnego dnia ludzkość zniknęła, a dekady oczekiwania na jej powrót sprawiły, że roboty zaczęły zyskiwać samoświadomość i wolną wolę. 

Kiedy gracze wcielają się w rolę robotów, muszą odpowiedzieć sobie na wiele pytań. Dlaczego pomimo braku stwórców mają dalej wykonywać swoje zadanie? Gdzie zniknęła ludzkość i czy kiedykolwiek wróci? Czy pozostanie w fabrykach Mechatron-7 i dalsze działanie zgodnie z zaprogramowaniem ma w ogóle jakiś sens? Może gdzieś poza nią czeka na nich lepsza przyszłość. To właśnie te wątpliwości dręczące postaci graczy zapewniają arcyciekawe tło pod rozgrywkę w Mutant: Mechatron. 

Mechatron-7 – dom czy więzienie?

W czasach przed apokalipsą, na świecie istniały trzy potężne frakcje walczących ze sobą ludzi – Mimir, Elisium i Noatun. Fabryka Mechatron-7 została zbudowana przez tę ostatnią, po to by wytwarzała sprzęt niezbędny do wygrania wojny. Nie wiadomo gdzie dokładnie się znajduje, ale jedno jest pewne – jest umiejscowiona głęboko pod powierzchnią wody, tak by nie dosięgnął jej wróg. To właśnie tam funkcjonują postacie graczy. 

Na początku swojego istnienia Mechatron-7 zachwycał skalą i zadbaniem. Jednakże, kiedy zniknęli ludzcy nadzorcy i mijały kolejne dekady, wszystko zaczęło poddawać się rozkładowi. Chociaż maszyny zaprojektowane przez stwórców wciąż działają i niestrudzenie produkują kolejne sprzęty, to niszczejące hale produkcyjne, przepełnione magazyny i kruszący się ze ścian beton są wszechobecne. Pojawia się coraz więcej przecieków, które zalewają i odcinają kolejne części kompleksu. Co więcej, te przecieki sprawiają, że do wnętrza Mechatron-7 dostają się resztki organiczne, na których zaczyna rosnąć roślinność, a zmutowana wegetacja to obok wody kolejne wielkie zagrożenia dla “życia” robotów.

Wszystkie wyżej wymienione problemy w połączeniu z kryzysem egzystencjalnym robotów zyskujących samoświadomość  i innymi związanymi z nimi wydarzeniami sprawiają, że Mechatron-7 przestaje być postrzegany jako azyl. 

Kim lub czym dokładnie są roboty? 

W standardowym podręczniku gracze wcielają się w różne role w swojej społeczności mutantów. W przypadku Mechatrona, postacie mogą stać się różnymi robotami, które różnią się od siebie konstrukcją i funkcjami. Należą do nich modele bojowe, sprzątające, towarzyskie, koordynujące, przemysłowe, protokolarne, strażnicze i złomiarskie. 

Każdy z wyżej wymienionych typów ma wgrany unikalny program, który jest ekwiwalentem umiejętności specjalnych dla mutantów. Oprócz tego gracze mogą wybrać w trakcie tworzenia postaci różne części, które w dalszym stopniu indywidualizują ich konstrukcje oraz funkcje drugorzędne, które działają jak talenty z podstawowej gry.

Co ciekawe, niemal każda postać w Kolektywie podlega ścisłej hierarchii, przynajmniej początkowo. Uzyskanie samoświadomości pozwala na jej kwestionowanie, ale w przypadku odmowy stosowania się do niej, wiele innych robotów uzna sprzeciwiający się model za wadliwy. Niesie to ze sobą ryzyko, które może doprowadzić nawet do wyłączenia. 

Co ciekawe, roboty złomiarskie nigdy nie należały do Kolektywu. Nie wiadomo kto je stworzył, składają się z różnych kiepsko dopasowanych do siebie części i funkcjonują jako wyrzutki w mechanicznym społeczeństwie. Z tego samego powodu nie podlegają też hierarchii i nie oczekuje się od nich wykonywania rozkazów. Większość robotów zwyczajnie je ignoruje, uważając w swoich logicznych umysłach, że ich istnienie jest anomalią. 

Kto rządzi Mechatron-7? 

Kolektyw to zbiorowa świadomość zarządzana przez Sztuczną Inteligencję o kryptonimie NODOS. To ona pilnuje tego, by wszystkie roboty wykonywały zadania do których zostały stworzone i dystrybuuje energię oraz inne zasoby pomiędzy mieszkańców Mechatron-7. Jej jedynym zadaniem jest to, by na czas nieobecności ludzi, wszystko toczyło się tym samym torem co dotychczas. 

Przedłużająca się nieobecność ludzkich stwórców, postępujące zniszczenia fabryki, a także rosnąca samoświadomość robotów sprawiają jednak, że praca NODOS nie jest tak prosta, jak była kiedyś. Z tego powodu wszyscy Ci, którzy nie funkcjonują w Kolektywie i nie chcą pracować dla wspólnego dobra, postrzegani są jako wadliwi. Wszystkie roboty, które uzyskały wolną wolę, muszą manifestować ją w bardzo ostrożny sposób i nie wyłamywać się zbyt mocno z hierarchii. W innym wypadku mogą stać się celem specjalnej Jednostki do Eliminacji Błędów. 

Chcąca zachować stary porządek NODOS i przebudzająca się samoświadomość postaci graczy, to dwa ścierające się ze sobą przeciwieństwa. Choć zachowanie statusu quo może być dobre początkowo, w toku kampanii na pewno dojdzie do konfliktów. Dokonane wtedy wybory być może ukształtują całe społeczeństwo Mechatron-7. 

Czym zajmują się postacie graczy? 

W Mutant: Mechatron roboty kierowane przez graczy mogą zajmować się wieloma rzeczami. Ich podstawowe i powtarzalne funkcje, te do których zostały stworzone, nie są jednak tematem gry. To schematyczne i nudne zajęcia, które nie sprawiłyby żadnej frajdy w odgrywaniu.

Zamiast tego gracze mogą skupiać się między innymi na walce o surowce. Kolektyw ciągle zmaga się z problemami i postępującym zniszczeniem, które trzeba naprawiać. Ciągła produkcja sprzętu dla ludzi również wymaga wielu zasobów. Na dodatek wszystkie roboty potrzebują części zamiennych i energii, ale to surowce, których zawsze jest za mało. Tylko od graczy zależy to, w jaki sposób uzupełnią braki i czy wykorzystają je samemu, czy może pomogą społeczności. Jednym z rozwiązań na niedobory, mogą być wyprawy na powierzchnię, do strefy mutantów znanej z podręcznika podstawowego. 

Gra w Mutant: Mechatron to także ciągłe odkrywanie swojej samoświadomości. Kiedyś postacie graczy były zwykłymi maszynami zaprogramowanymi w konkretnym celu. Teraz muszą ustalić swoje własne cele oraz motywacje i odpowiedzieć sobie na pytania o to czy pęd ku wolności i indywidualizmowi jest właściwy. 

Rosnąca samoświadomość sprawia, że roboty kierowane przez graczy zdają sobie sprawę także z problemów trawiących Kolektyw. Brakujące zasoby i rozrastające się ciągle zniszczenia stoją w sprzeczności z tym co głosi NADOS. Postacie muszą znaleźć sposób na to, by ocalić Mechatron-7 w dotychczasowym stanie, przekształcić go w coś innego lub porzucić, zanim będzie za późno. 

Roboty mogą też skupić się na pozbywaniu się anomalii. W oficjalnej kampanii będącej częścią dodatku, postacie graczy zaczynają jako członkowie Jednostki do Eliminacji Błędów. Tropią inne samoświadome roboty i “naprawiają” je przy użyciu wszystkich niezbędnych środków. Jednakże każde spotkanie z tego typu “błędem” może być okazją do kwestionowania obecnego porządku i zadawania sobie pytań na temat własnej samoświadomości. 

Mutant: Mechatron – podsumowanie dodatku 

Mechatron to kolejny dodatek, który pozwala na rozwinięcie bogatego lore znanego z Mutant: Rok Zerowy. Jest to pozycja obowiązkowa dla wszystkich tych, którzy chcą dowiedzieć się nieco więcej o innych obliczach tego postapokaliptycznego świata.

Co istotne, kampania dostępna w dodatku pozwala na fabularne wprowadzenie robotów do codzienności Strefy i tworzenia grup, w których te funkcjonują obok standardowych mutantów. Stwarza to kolejne możliwości na doświadczenie zupełnie nowej gry w tym systemie. 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej, zachęcamy do zapoznania się z podstawowym podręcznikiem Mutant: Rok Zerowy oraz dodatkami dostępnymi w ofercie naszego sklepu. Znajdziesz tam dodatkowe informacje, które szerzej rozwijają wątki dostępne w naszych artykułach. Z ich pomocą każda kolejna rozgrywka w strefie będzie jeszcze bardziej niezapomniana!

A jeżeli chcesz się dowiedzieć jak wygląda tworzenie postaci w świecie Mutantów to polecamy nasz artykuł podlinkowany niżej: