Ładowanie…

Obcy: Gra Fabularna #2 – Frakcje

Wbrew pozorom Obcy: Gra Fabularna to nie tylko straszne historie o przetrwaniu i walce z ksenomorfami. W ostatnim artykule nakreśliliśmy pokrótce główne siły dzielące między sobą wpływy w kosmosie. Teraz przyjrzymy się im bliżej i zagłębimy się w polityczne gierki XXII wieku. Zawarte tu informacje pomogą Ci w stworzeniu wiarygodnego świata, w którym Twoi gracze będą mogli zanurzyć się w pełni. 

Imperium Trzech Światów – monarchia ponad podziałami

Osoby znające świat Obcego tylko z filmów, mogą być zdziwione, jak bardzo rozbudowane jest to uniwersum pod kątem politycznym. Ziemia i kosmos podzielone są w nim na trzy wielkie strefy wpływów, a jednym z kluczowych graczy jest Imperium Trzech Światów.

To właśnie ten twór polityczny był pierwszym w historii ludzi superpaństwem, które połączyło w ramach swoich granic kilka potężnych narodów. Członkami założycielskimi była Wielka Brytania, Japonia, Indie oraz parę innych mniejszych państwowości. Do fuzji doszło w latach 80-tych XXI wieku, kiedy wyżej wymienione narody zdały sobie sprawę, że tylko połączenie swoich zasobów i starań sprawi, że będą mogły skutecznie podbić kosmos i zagarnąć jak najwięcej surowców i terytorium dla siebie. 

I tak się właśnie stało. Zasilane nowoczesną technologią od brytyjskiej korporacji Wayland i japońskiej korporacji Yutani, Imperium Trzech Światów było w stanie jako pierwsze założyć nowe kolonie poza ziemią i zdominować Układ Słoneczny. Od ich obecności na Ziemi, Marsie i Tytanie (księżycu Saturna) wzięła się potem ich nazwa. W XXII wieku ich kolonie stanowią większość w Układ Wewnętrznych, zmuszając inne siły polityczne do ekspansji na Pograniczu. 

Co ciekawe, Imperium Trzech Światów wciąż pozostaje monarchią na czele której zasiada połączona brytyjsko-japońska rodzina królewska. Pełnią oni jednak tylko funkcje reprezentatywne, podczas gdy pełnie realnej władzy skupia w swoich rękach premier i parlament.

Zjednoczone Ameryki – wujek Sam w kosmosie

Obcy: Decydujące starcie to film, w którym śledzimy losy elitarnego oddziału kolonialnych Marines gotowych do poświęcenia swojego życia, byle tylko zniszczyć zagrożenie które doprowadziło do zagłady kolonię na planetoidzie LV-426. Ci zaprawieni w boju żołnierze to przedstawiciele Zjednoczonych Ameryk.

Kiedy w XXI wieku powstało Imperium Trzech Światów, Stany Zjednoczone szybko zdały sobie sprawę z tego, że nowe superpaństwo zyskało przewagę w zasobach i technologii, której nie sposób dorównać. Jedynym rozwiązaniem było sformułowanie na początku XXII wieku unii skupiającej w sobie narody Ameryk Północnej, Centralnej i Południowej.

Dopiero fuzja skutkująca powstaniem Zjednoczonych Ameryk pozwoliła nawiązać rywalizację z Imperium Trzech Światów. Dzięki temu to właśnie ten nowy twór polityczny stał się pionierem w wyznaczaniu nowych granic ludzkiej eksploracji i budowy kolonii poza oryginalnym układem słonecznym. 

By móc pozwolić sobie na utrzymanie kolonii znajdujących się tak daleko, Zjednoczone Ameryki musiały zadbać o to, by panował w nich porządek. Tak powstała najpotężniejsza armia w kosmosie zawierająca w swoich strukturach korpus Kolonialnych Marines. Siła z którą liczy się każdy.

Chociaż Zjednoczone Ameryki skupiają w swoich strukturach wiele narodów, to przewaga technologiczna i finansowa starych Stanów Zjednoczonych uczyniła z nich lidera unii. Z tego powodu superpaństwo zaadaptowało ich system polityczny. Dlatego rządzi nim prezydent oraz kongres reprezentujący inne państwa członkowskie. 

Związek Narodów Postępowych – dla dobra towarzyszy z wszystkich krajów

Trzecie i ostatnie z superpaństw powstałych na Ziemi to Związek Narodów Postępowych. Został utworzony przez Rosję i Chiny w odpowiedzi na wcześniejsze powstanie Imperium Trzech Światów oraz Zjednoczonych Ameryk. W jego składzie znajdują się także Niemcy, Hiszpania, Wietnam i parę innych krajów z Azji oraz Europy Wschodniej. 

Związek Narodów Postępowych promuje socjalizm i walkę o prawa klasy robotniczej. W przeciwieństwie do pozostałych superpaństw, w tym kraju nie ma miejsca na własność prywatną i wpływy korporacji. Pozostaje w wiecznym stanie zimnej wojny ze Zjednoczonymi Amerykami i zgniłymi wartościami kapitalizmu.

Na przestrzeni lat Związkowi Narodów Postępowych udało się opanować ogromne połacie kosmosu. Jednakże wcześniejsza obecność w znanych układach pozostałych sił politycznych sprawiła, że Rosjanie i Chińczycy nie mogli pozwolić sobie na luksus wyboru. W ten sposób światy zasiedlane przez to superpaństwo są zazwyczaj bardzo odległe i ubogie w zasoby. 

Powyższy fakt pcha ich coraz dalej na rubieże znanego kosmosu, w głąb słabo zbadanej przestrzeni nazywanej Pograniczem. Wszystko w nadziei, że uda im się natknąć na bogactwa, których inni jeszcze nie odnaleźli. W przeciwieństwie do swoich konkurentów nie terraformują nowych światów, zamiast tego budują podziemne kompleksy lub kopuły habitacyjne nastawione na eksploatacje naturalnych zasobów. Z powodu ograniczonego miejsca zazwyczaj panuje w nich mocne przeludnienie i kiepskie warunki do życia.

Na czele socjalistycznego rządu Związków Narodów Postępowych stoi prezydent oraz premier kierujący radą państwa. Każda kolonia zarządzana jest przez osobnego mera podległego gubernatorowi generalnemu Pogranicza. 

Niezależne Kolonie Układów Wewnętrznych – niech żyje wolność!

W uniwersum Obcy: Gra Fabularna, w którym ogromne siły państwowe podzieliły między sobą znany świat, trudno jest o niezależność. A jednak w kosmosie wciąż istnieją siły, które nie dały się podporządkować. Jedną z nich są Niezależne Kolonie Układów Wewnętrznych. 

Organizacja została stworzona przez korporacje, które szukały sposobów na uniknięcie płacenia podatków ziemskim rządom. Na przestrzeni lat rozrosła się na tyle, że mogła stać się politycznym graczem, który stanął do rywalizacji z superpaństwami niemal jak równy z równym.

Niezależne Kolonie Układów Wewnętrznych to luźna unia skupiająca wszystkie światy, które nie chcą podporządkować się ziemskim rządom. Wiele z nich to zbuntowane kolonie, które były zaniedbywane przez swoje państwo i ogłosiły niepodległość. Dzięki gwarancjom ochrony uzyskanym od Niezależnych Kolonii Układów Wewnętrznych udało im się zachować swoją suwerenność. Oczywiście gwarancje uzyskano kosztem różnych opłat i koncesji, a nie z dobrego serca i wsparcia dążeń niepodległościowych.

Struktury polityczne Niezależnych Kolonii Układów Wewnętrznych mieszczą się – jak sama nazwa wskazuje – w Układach Wewnętrznych. Pod ich panowaniem znajdują się bogate w zasoby światy pozwalające im na swobodne rozszerzanie wpływów. Organizacją zarządza Centralne Konsorcjum Kosmiczne składające się z przedstawicieli największych korporacji oraz reprezentantów kolonii członkowskich położonych na Pograniczu. 

Relacje pomiędzy frakcjami politycznymi – co warto wiedzieć?

Pokój w kosmosie jest zawsze kruchy, a układy panujące pomiędzy poszczególnymi siłami mogą zmienić się w mgnieniu oka. Imperium Trzech Światów to frakcja, która stara się utrzymać pokojowe relacje z innymi, ale ich agresywna ekspansja i szybkie tempo kolonizacji wywołują niepokój pozostałych frakcji. Na dodatek superpaństwo jest pod mocnym wpływem korporacji, zwłaszcza Weyland-Yutani, której coraz bardziej nie po drodze ze Zjednoczonymi Amerykami. Wywołuje to napięcia na skalę międzynarodową.

Zjednoczone Ameryki mają także inne zmartwienia na głowie. Od dziesiątek lat pozostają w stanie zimnej wojny ze Związkiem Narodów Postępowych i nigdy nie wiadomo, czy kolejny dzień nie doprowadzi do otwartego konfliktu. Natomiast ich siły chociaż potężne, są rozciągnięte po wszystkich znanych układach, gdzie zapewniają ochronę podległym im światom, a także wypełniają kontrakty i traktaty obronne zawarte z Imperium Trzech Światów, niezależnymi koloniami oraz korporacjami. 

Związek Narodów Postępowych ciągle walczy o wpływy w kosmosie i nie waha się sięgać przy tym po siłę. Doprowadza to do wielu utarczek i lokalnych konfliktów, które mogą przerodzić się w coś więcej. Istnieją również poszlaki pozwalające sądzić, że ich technologia bazuje na wykradzionych pomysłach z Weyland-Yutani i Zjednoczonych Ameryk. Nie pomaga to w łagodzeniu napięć. 

To wszystko to tylko czubek góry lodowej jaką jest polityka w uniwersum Obcy: Gra Fabularna. Jeżeli chcesz dowiedzieć się na ten temat więcej, koniecznie zamów podręcznik główny z oferty naszego sklepu, a także dodatki, które urozmaicą Twoją rozgrywkę i dostarczą nowych ciekawych informacji o świecie.

A jeżeli chcesz się dowiedzieć jak wygląda tworzenie postaci w świecie Obcego to polecamy nasz artykuł podlinkowany niżej: