Ładowanie…

Obcy: Gra Fabularna #1 – Poznaj podstawy świata Obcego

Znasz i lubisz filmy z serii Obcy i chciałbyś dowiedzieć się więcej o niesamowitym świecie, w którym toczy się ich akcja? A może chcesz kupić Obcy: Gra Fabularna, ale nie jesteś pewien czy odnajdziesz się w jego uniwersum? Przygotowaliśmy artykuł, który w przejrzysty sposób przedstawi Ci podstawowe informacje na ten temat i pomoże Ci ustalić, czy ten system RPG jest dla Ciebie właściwym wyborem. 

Obcy lub ksenomorf – opowieść o istocie z koszmarów 

Tytułowy stwór już od kilkudziesięciu lat rozbudza wyobraźnie wszystkich fanów horrorów. Obcy, nazywany też ksenomorfem, został wykreowany na potrzeby filmu Obcy: Ósmy pasażer Nostromo, który miał premierę w 1979 roku. 

Gra fabularna omawiana w tym artykule przenosi nas do uniwersum, w którym te straszne istoty naprawdę żyją. To organizmy doskonałe, które znajdują się na szczycie łańcucha pokarmowego i mało który człowiek miał okazje stanąć z nimi do walki i przeżyć.

Ksenomorfy są chodzącymi maszynami do zabijania. Całe ich ciała stworzone są do zadawania bólu i śmierci. Nawet krew płynąca w ich wnętrzach jest żrącym kwasem, który może zabić tych, którzy znaleźli się zbyt blisko zabitego potwora. 

Tytułowe istoty są zorganizowane w sposób hierarchiczny. Ich stada przypominają strukturą owadzie roje, na których czele stoi królowa, która w zastraszającym tempie mnoży swoje potomstwo. Służy jej cała armia wojowników, a wierni robotnicy nie ustają w ciągłej rozbudowie jej gniazda. To siła, której nie sposób się przeciwstawić.

Obcy są jednak tylko jednym z wielu zagrożeń czyhających na postacie graczy eksplorujących zimny i odległy kosmos. Świat gry przedstawia nam nie tylko mordercze rasy kosmitów, ale także chciwe ludzkie korporacje, problemy związane z rozwojem sztucznej inteligencji czy śmiałe próby kolonizacji dalekich układów gwiezdnych.

Eksploracja gwiazd i kosmosu w świecie Obcego 

W tym uniwersum ludzkość już dawno wydostała się poza granice Układu Słonecznego. Na początku lat 30 XXI wieku wymyślono technologię, którą nazwano napędem skokowym. Dzięki temu wynalazkowi podróże przez kosmos z prędkością większą niż szybkość światła stały się w końcu możliwe. Od tamtego momentu minęło ponad 150 lat. Ludzkość przez ten czas zasiedliła wiele kolejnych systemów gwiezdnych, zakładając w nich kolonie, placówki naukowe i wydobywcze, a także posterunki militarne.

Najbardziej prosperujące i rozwinięte rejony w uniwersum to tak zwane Układy Wewnętrzne. To gwiazdy znajdujące się w najbliższym sąsiedztwie Ziemi i Układu Słonecznego. To tu ludziom żyje się najdostatniej i to tu zapadają decyzje o tym, w jakim kierunku ma podążać ludzkość. Tuż poza Układami Wewnętrznymi leży obszar nazywany Zewnętrzną Osłoną. To kolejne światy, w których proces kolonizacji trwa już od dziesiątek lat. 

Jeszcze dalej od Zewnętrznej Osłony znajduje się Zewnętrzne Rubieże, ostatnia granica tak zwanej cywilizowanej przestrzeni kosmicznej. Poza nimi znajdują się już tylko Peryferie i Pogranicze, które wciąż kryją w sobie wiele tajemnic i zagrożeń. 

Pogranicze – raj dla zuchwałych, piekło dla innych

Obcy: Gra Fabularna sugeruje, by to właśnie Pogranicze stało się regionem, w którym będzie toczyć się większa część rozgrywki. Zapewnia ono graczom naprawdę duże możliwości przez wzgląd na to, że to wciąż w dużej mierze tereny, które nie zostały dokładnie zbadane. 

Na Pograniczu potrzeba wielu rąk do pracy. Z całej znanej przestrzeni ściągają tutaj osadnicy, rolnicy, spekulanci, handlarze, górnicy, stróże prawa, żołnierze czy kryminaliści. No i oczywiście również naukowcy. Życie w tej surowej i niebezpiecznej części kosmosu nie jest łatwe, ale nie brakuje do tego chętnych. To zawsze nowa szansa na ułożenie sobie życia na własnych warunkach.

Niestety Pogranicze nie należy do ekonomicznych rajów. Kolonie zakładane na nowo odkrytych światach zmagają się z wieloma trudnościami. Owoce ich pracy są z kolei często zjadane przez zarządzające nimi korporacje, które mają swoje siedziby na luksusowych światach Układu Wewnętrznego. 

Istnieje wiele powodów, dla których postacie graczy mogłyby znaleźć się w takim miejscu. Może również szukają nowego startu i fuchy, która pozwoli im przeżyć? Może uciekają przed prawem i liczą, że w tym zapyziałym końcu galaktyki uda im się znaleźć azyl? A może po prostu ciekawią ich tajemnice, które można tu odkryć? Możliwości jest mnóstwo. 

Frakcje polityczne rządzące światem Obcego 

Globalizacja, rozwój technologiczny i kryzysy ekonomiczne sprawiły, że różne ziemskie rządy zaczęły się łączyć i tworzyć duże federacje. Świat w XXII wieku wygląda zupełnie inaczej niż ten, który znamy z rzeczywistości. Ziemia, a także jej kolonie,  podzielone są pomiędzy trzy wielkie mocarstwa. Należą do nich Imperium Trzech Światów, Zjednoczone Ameryki oraz Związek Narodów Postępowych. 

Imperium Trzech Światów jest najbardziej zaawansowanym technologicznie superpaństwem. Powstało na skutek połączenia Wielkiej Brytanii, Japonii oraz Indii, a także paru innych mniejszych państw. Stąd wywodzi się najsławniejsza w galaktyce korporacja, czyli Weyland-Yutani. Powiada się, że najważniejsi politycy państwowi są przez nią opłacani i tak naprawdę to WY w dużej mierze kieruje tym mocarstwem.

Zjednoczone Ameryki to najpotężniejsza siła militarna i gospodarcza w całym kosmosie. Powstała na początku XXII wieku, kiedy państwa Ameryki Północnej, Centralnej i Południowej stworzyły unię społeczno-gospodarczą. Dzięki temu ruchowi nowo powstałe superpaństwo mogło doścignąć pozostałe mocarstwa i wykroić kawałek gwiazd także dla siebie. Stąd wywodzą się najbardziej znani żołnierze w galaktyce, czyli Korpus Kolonialnych Marines.

Związek Narodów Postępowych to supermocarstwo znajdujące się w ciągłej stanie zimnej wojny ze Zjednoczonymi Amerykami. Państwa członkowskie odpowiadające za utworzenie tego tworu to między innymi Rosja i Chiny, ale także Niemcy, Hiszpania czy Wietnam. To socjalistyczne imperium, w którym wszystko jest własnością państwa, a rola i wpływy korporacji ograniczone są do minimum.

Weyland-Yutani i inne korporacje oraz ich rola w uniwersum 

Polityka zawsze ma swoje ograniczenia, a supermocarstwa rządzące światem doskonale zdają sobie z tego sprawę. Tam, gdzie jednak nie mogą udzielać się rządy, korporacje mogą działać swobodnie. 

W uniwersum Obcego przez wiele lat prywatne firmy zyskiwały coraz więcej wpływów. To właśnie ich odkrycia technologiczne pozwoliły na załatanie dziury ozonowej czy wyleczenie większości odmian raka. To korporacje rozpoczęły wyścig ku gwiazdom, który dał ludzkości nowe możliwości. 

Zanim rządy państwowe same zaczęły interesować się kosmosem, w przestrzeni istniało już mnóstwo kolonii, na których prawa ustanawiały prywatne firmy. I to one czerpały zyski z eksploatacji pozaziemskich zasobów. Stały się przez to siłą, której nie można było ignorować. 

Rządy nie tylko dostosowały się do zasad ustanawianych przez potężne korporacje, ale także zaczęły polegać na ich zasobach. Wszystko to sprawiło, że państwa zaczęły zadłużać się u prywatnych inwestorów i de facto oddawać im kontrolę nad wieloma aspektami funkcjonowania społeczeństwa czy gospodarki. 

Obecnie na Pograniczu władza rządów megamocarstw jest tylko iluzoryczna. To korporacje pociągają za sznurki wszędzie tam, gdzie im się to opłaca. A największą i najpotężniejszą spośród nich jest bez wątpienia Weyland-Yutani. 

Retrofuturyzm, czyli więcej o poziomie technologicznym

Świat przyszłości z Obcy: Gra Fabularna pełny jest zjawiskowych cudów techniki i bioinżynierii. Podróże z prędkością ponadświetlną, androidy, których nie sposób odróżnić od ludzi czy potężne stacje kosmiczne to tylko jedna strona medalu. 

Większość osób żyjących pośród gwiazd nie może pozwolić sobie na posiadanie najnowszych technologii. To luksus zarezerwowany dla Układów Wewnętrznych. Na Pograniczu wszystko musi być praktyczne, łatwe w naprawie i możliwie nieskomplikowane. Z tego powodu technologia spotykana w tej części kosmosu jest często toporna i nastawiona wyłącznie na funkcjonalność. 

A jeżeli chcesz się dowiedzieć jak wygląda tworzenie postaci w świecie Obcego to polecamy nasz artykuł podlinkowany niżej: