Ładowanie…

Mutant: Rok zerowy, czyli jak stworzyć postać w postapokaliptycznym świecie

Jeśli chcesz sprawdzić, jak wyglądałoby życie po upadku ludzkości, to Mutant: Rok zerowy jest grą dla Ciebie. Przedstawia brutalny świat, w którym dawne metropolie stały się wyjałowionymi ruinami, a ci, którzy ocaleli z kataklizmu… Nie są już w pełni ludźmi. Dzięki lekturze tego artykułu dowiesz się więcej na temat podstawowych założeń systemu i stworzysz w nim swoją pierwszą, grywalną postać. 

Mutant – jedna z najbardziej kultowych szwedzkich gier

Chociaż znana i lubiana gra Mutant: Rok zerowy została wydana w 2014 roku przez szwedzkie Free League Publishing, to historia tej marki sięga zdecydowanie dalej w przeszłość. Oryginalny system pojawił się jeszcze w latach 80-tych ubiegłego wieku. Jego ogromna popularność sprawiła, że szybko stał się kultowym dziełem i zainspirował inne serie wydawnicze, między innymi popularną niegdyś grę bitewną Mutant Chronicles: Warzone. Na podstawie nowego wydania stworzono z kolei bardzo pozytywnie ocenianą grę komputerową Mutant Year Zero: Road to Eden. 

Mutant: Rok zerowy wraca do korzeni tej serii i inspiruje się bardzo mocno oryginalną grą i jej settingiem. Opowiadała ona o zmutowanych ludziach i antropomorficznych zwierzętach dysponujących niezwykłymi mocami, starającymi się przetrwać w świecie, w którym setki lat temu katastrofa zmiotła z powierzchni ziemi ludzką cywilizację. Nowe wydanie wraca do tego pomysłu, ale cofa się w czasie do momentu, w którym skutki zagłady są wciąż świeże, a wszystkie mutacje nowe i niestabilne. 

Gra wykorzystuje mechanikę Year Zero Engine, która w została użyta później także w takich grach jak między innymi Tajemnice Pętli czy Obcy RPG. Co istotne, polscy fani gier fabularnych mogą cieszyć się w pełni przetłumaczoną wersją Mutanta, który został opublikowany dzięki staraniom wydawnictwa Galakta. 

Jak grać w Mutant: Rok zerowy? 

Założenia gry są proste, ale i brutalne. W świecie mutantów wszystko poddaje się rozkładowi i zdatne do użytku zasoby są czymś, o co należy walczyć. Postacie graczy nieustannie będą musiały szukać rzeczy, które pomogą im przetrwać, a kiedy w końcu zdobędą jedzenie czy amunicję, będą zmuszone bronić ich przed innymi równie zdesperowanymi osobami. 

Podczas gry w Mutant: Rok zerowy nie należy jednak ograniczać się wyłącznie do najbardziej przyziemnych i przygnębiających aspektów życia po apokalipsie. Rozgrywka w tym uniwersum to nie tylko mozolna walka o przetrwanie. Na wyjałowionych pustkowiach znajduje się wiele artefaktów i zapomnianej wiedzy z dawnych czasów, które mogą okazać się bardzo przydatne dla postaci graczy. Z tego powodu eksploracja to bardzo ważny mechanizm rozgrywki. 

Równocześnie Mutant: Rok zerowy nie jest grą, w której bohaterowie są pozbawieni wszelkiej nadziei. Przetrwanie i odbudowanie społeczności jest niezwykle trudne, ale nie niemożliwe. Postać prowadzona przez gracza powinna zdawać sobie z tego sprawę i posiadać wielkie cele oraz marzenia, które zmotywują ją do parcia dalej pomimo przeciwności.

Nieodłączną częścią gry w świecie wypełnionym przez mutanty są oczywiście wszelkiego rodzaju mutacje. Co ciekawe, są one przydzielane do postaci w sposób całkowicie losowy. W postapokaliptycznym świecie trzeba niestety nauczyć się żyć z tym co dostało się od losu i spróbować wykorzystać to maksymalnie na własną korzyść. Mutacje są aspektem mechanicznym, ale stwarzają również ogromne pole do popisu we wszelkich kwestiach fabularnych związanych z odgrywaniem postaci. 

Mutant, czyli kto? Kim są postacie graczy?

Tytułowe mutanty, którymi kierują gracze, to postacie o nadzwyczajnych zdolnościach. Niektóre posiadają lotną parę skrzydeł, inni mogą ziać ogniem, kolejni mogą sprowadzać na swoich przeciwników koszmarne wizje. Jednakże niezależnie od posiadanych mocy w głębi duszy wciąż pozostają targanymi rozterkami moralnymi i emocjami ludźmi, którzy wylądowali w bardzo nieprzyjaznym i najeżonym niebezpieczeństwami świecie. Mają własne nadzieje, aspiracje, tworzą relacje oraz sojusze i czynią wszystko, co w ich mocy, by ochronić siebie i swoich bliskich.

Obok podstawowego zajęcia, jakim jest zapewnienie sobie prowiantu, czystej wody i amunicji, postacie graczy mogą parać się w świecie Mutanta mnóstwem innych ważnych zajęć. Przede wszystkim dbają o swoją Arkę, czyli bezpieczną przystań, w której znajduje się ich mała społeczność. By mogła przetrwać, należy ją rozbudowywać i umacniać, dbać o potrzeby zamieszkującej ją grupy i bronić ją przed zewnętrznymi niebezpieczeństwami takimi jak dzikie bestie, bandyci, kwaśne deszcze czy groźne choroby. 

Mutanty kierowane przez graczy zajmują się także eksploracją tak zwanej Strefy. Jest to niebezpieczne i zrujnowane pustkowie, od którego każdy, kto ma zdrowe zmysły, powinien trzymać się z daleka. Jednakże to właśnie tam znaleźć można najcenniejsze artefakty i wiedzę pochodzącą z czasów sprzed kataklizmu. To właśnie na jej terenach spoczywa nadzieja postaci graczy na polepszenie losu swojego i Arki. Legendy mówią nawet o tym, że można znaleźć na jej terenie prawdziwy Eden, który może uratować to co pozostało z ludzkości. 

Jak widać, Mutant: Rok zerowy stawia przed graczami wiele ciekawych wyzwań, które sprawiają, że rozgrywka w tym systemie nie nudzi się przez bardzo długi czas. 

Jak stworzyć własnego mutanta? Poradnik krok po kroku

Podobnie jak w innych systemach opartych na mechanice Year Zero Engine kreacja postaci nie należy do bardzo skomplikowanych czynności. Mimo wszystko warto poświęcić jej więcej uwagi, tak by być w pełni zadowolonym z ostatecznego rezultatu. Właśnie dlatego przygotowaliśmy streszczenie, które pomoże Ci przejść przez wszystkie etapy tworzenia mutanta w sprawny sposób. 

1. Wybierz swoją Rolę

W tym kroku określasz, czym zajmuje się Twój mutant w postapokaliptycznej rzeczywistości i w jakich dziedzinach może być przydatny dla swojej Arki. W podstawowym podręczniku do Mutant: Rok zerowy występuje osiem różnych ról. 

Każda Rola ma jedną cechę główną, którą można podnieść do maksymalnej wartości już na etapie tworzenia postaci i unikalną specjalistyczną umiejętność, która wyróżnia ją z tłumu.

ROLECECHA GŁÓWNAUMIEJĘTNOŚĆ SPECJALISTYCZNA
KronikarzEmpatiaInspiracja
MacherEmpatiaInteresy
MięśniakSiłaZastraszanie
MonterSprytProwizorka
PsiarzZręcznośćTresura
RobolSiłaHart
SzefSprytDowodzenie
SzperaczZręcznośćRozpoznanie

2. Wymyśl imię

Jak będą zwracać się do Twojego mutanta inne postacie graczy i te kierowane przez Mistrzynię Gry? Możesz wymyślić imię zgodnie ze swoim własnym widzimisię albo skorzystać z przykładowych propozycji umieszczonych w opisie każdej Roli. 

3. Określ jak wyglądasz

Na tym etapie określasz fizyczność swojej postaci. Jeżeli nie masz na nią konkretnego pomysłu, możesz posłużyć się przykładami dostępnymi w podręczniku. 

4. Rozdziel punkty cech

Każda postać jest opisana czterema podstawowymi cechami, których wartość może wahać się od 1 do 5. Podczas tworzenia mutanta dostaniesz do wykorzystania pulę 14 punktów, które musisz rozdzielić między Siłę, Zręczność, Spryt oraz Empatię. Każda z nich na starcie musi dostać od 2 do 4 punktów. Tylko cecha kluczowa dla danej Roli może zostać podniesiona do maksymalnej wartości 5. 

Podczas tego kroku możesz zdecydować się na poświęcenie jednego z punktów i zyskanie w ten sposób dodatkowej mutacji dla swojej postaci. 

5. Rozdziel punkty umiejętności 

Podstawowe umiejętności to zdolności uzyskane na skutek doświadczeń życiowych lub nauki, które są powiązanymi z cechami. 

PODSTAWOWE UMIEJĘTNOŚCIPOWIĄZANA CECHA
Wytrwałość (Siła)Siła
Krzepa (Siła)Siła
Walka WręczSiła
SkradanieZręczność
SprawnośćZręczność
StrzelanieZręczność
ZwiadSpryt
ZrozumienieSpryt
Znajomość StrefySpryt
Wyczucie EmocjiEmpatia
ManipulacjaEmpatia
LeczenieEmpatia

Każda z umiejętności może mieć wartość od 0 do 5. Podczas tworzenia postaci rozdysponowujesz pomiędzy nie 10 punktów, jednakże żadna z nich nie może wynosić na początku więcej niż 3. 

Każda Rola posiada także dodatkową umiejętność specjalną. By móc z niej korzystać, musisz zainwestować w nią przynajmniej jeden z dostępnych punktów. 

6. Wybierz talent

Talenty to sztuczki, manewry i dodatkowe zdolności, które w określonych okolicznościach pozwalają Ci na osiągnięcie niewielkiej przewagi podczas rozgrywki. W trakcie tworzenia mutanta możesz wybrać jeden darmowy talent, spośród listy dostępnej dla Twojej Roli. 

7. Wylosuj mutację

Mutacja to ponadludzka zdolność, która sprawia, że Twoja postać może dokonywać rzeczy, które normalnie byłyby niemożliwe. Jednakże nie masz wpływu na to, w jaki sposób zmutuje prowadzony przez Ciebie bohater. Zamiast tego musisz zdać się na ślepy los i wylosować mutację z tabeli zamieszczonej w podręczniku głównym. 

8. Określ swoje relacje z innymi postaciami graczy i bohaterami niezależnymi

Nie da się przetrwać w Arce i Strefie bez przyjaciół oraz bliskich. Już na etapie tworzenia postaci musisz określić, jakie relacje będą łączyć ją z innymi mutantami, zarówno tymi prowadzonymi przez graczy, jak i dwoma dodatkowymi bohaterami niezależnymi. Jest to czynność, która pozwoli Ci na lepsze osadzenie postaci w świecie gry, ale także ma konsekwencje mechaniczne, bo może wpłynąć na liczbę zdobywanych w przyszłości punktów doświadczenia. Relacje możesz wymyślić samodzielnie albo skorzystać z przykładowych więzi z podręcznika. 

9. Wybierz swoje wielkie marzenie

W tym kroku określasz, do czego dąży Twój mutant i czego pragnie ponad wszystko inne. Podobnie jak w przypadku relacji, możesz wymyślić taki cel samodzielnie lub zdać się na jedną z gotowych propozycji, które znajdziesz w rozpiskach konkretnych Roli. Aktywne dążenie do realizacji swojego marzenia również może wpłynąć na zyskanie większej liczby punktów doświadczenia. 

10. Wybierz swój ekwipunek

W tej grze ekwipunek i zasoby odgrywają bardzo ważną funkcję. Dlatego podczas tworzenia postaci losujesz, ile będzie miała przy sobie wody, pożywienia i amunicji. Dodatkowo otrzymujesz również początkowe wyposażenie, które zależne jest od wybranej przez Ciebie Roli. 

11. Stwórz własną Arkę

Jest to etap, który warto wykonać wspólnie ze współgraczami. Określcie razem, gdzie znajduje się wasza Arka i jak wygląda. Możecie też narysować jej mapę. Potem zaludnijcie ją ważnymi postaciami niezależnymi takimi jak Starszy, Szefowie i inni. Ostatnim krokiem jest zainwestowanie 12 dostępnych na starcie punktów w poziomy rozwoju, które pomogą usprawnić działanie waszego domu i uczynić go bezpieczniejszym. 

12. Opisz swoją siedzibę 

Na sam koniec musisz opisać miejsce, w którym Twój mutant śpi i chowa swoje rzeczy. Powinno znajdować się w Arce albo w jej bezpośredniej bliskości. Możesz podzielić się tą wiedzą z pozostałymi graczami albo zatrzymać ją dla siebie. 

Kiedy wykonasz wszystkie opisane wyżej czynności, będziesz już w pełni przygotowany do stawienia czoła niebezpieczeństwom czyhającym w świecie Mutanta. 

Dodaj komentarz