Ładowanie…

Kult #1 – Przejrzyj Iluzję: Wstęp do świata gry “Kult. Boskość utracona”

A co, jeżeli otaczający nas świat nie jest tym, czym wydaje się być? Jeżeli wszystkie prawdy, które poznaliśmy w procesie socjalizacji i nauki są gargantuiczną mistyfikacją? Przyjrzyjmy się wspólnie światowi przedstawionemu w grze “Kult. Boskość utracona”, wydawanej w Polsce przez Alis Games. Podręczniki do niej znajdziecie w RGFK.pl.

Pierwsze wydanie gry Kult RPG, zostało odebrane w świecie RPG jako obrazoburcze i krawędziowe. Starsi gracze mogą pamiętać podręczniki sprzedawane “w czarnej torbie”, by nikt nie mógł zostać zgorszony ilustracjami. Do dziś mroczna fama o “Kulcie” stanowi element marketingu wykorzystywany przez wydawców kolejnych edycji na całym świecie. 

Czwarta edycja (z podtytułem „Boskość Utracona”, eng. „Divinity Lost”) używa delikatnie zmodyfikowanego silnika mechaniki Powered by the Apocalypse. Dzięki umiejętnemu dostosowaniu go do Kultu, otrzymujemy grę wspaniale wspierającą opowiadanie historii w konwencji horroru.

Boskość utracona… Przez kogo?

Podstawowym założeniem Kultu jest fakt, iż w zamierzchłej przeszłości ludzie dysponowali ogromną, boską mocą. Szkopuł w tym, że… Zapomnieli o tym fakcie. Potężna istota nazywana Demiurgiem starania podjęła starania, by nigdy sobie o wspomnianej boskości nie przypomnieli. Słabą i kompletnie nieświadomą własnego potencjału ludzkością łatwiej jest przecież manipulować, prawda? Demiurg utkał wielką Iluzję, w której zagubili się ludzie. Wmówił im, że codziennie muszą dostosowywać się do szeregu norm i zasad: płacić podatki, uznawać hierarchię społeczną i pokornie się modlić w świątyniach. Działania te sprawiały, że Iluzja Demiurga stawała się jeszcze silniejsza, wszechogarniająca. 

Taki stan rzeczy mógłby trwać długo, gdyby nie fakt, że Demiurg odszedł. Zniknął, by więcej się nie pojawić. Nie pozostawił jednak po sobie próżni.

Strażnicy Iluzji

Osamotniony po odejściu Demiurga świat nie mógłby funkcjonować bez kogoś, kto rozumie jego działanie. Miejsce budowniczego Iluzji zajęło dziesięciu jego byłych sługów, zwanych Archontami. Każdy z nich specjalizuje się w innym rodzaju działań wzmagających siłę Iluzji. Keter zagania nieświadome owieczki do trybów hierarchii, Chochma dba o poczucie poddaństwa, zaś Chesed chce, byśmy poszukiwali bezpieczeństwa. Wykorzystując swoich sługów – liktorów – Archonci manipulują nami. Chcą, byśmy realizowali dawny plan Demiurga, zasilali Iluzję i pod żadnym pozorem nie przypomnieli sobie o własnej boskości.

Pożeracze złych emocji

Dziesięciu Archontów stoi naprzeciw dziesięciu Aniołom Śmierci. To istoty, którym w żadnym stopniu nie zależy na podtrzymywaniu Iluzji. To, czym żywią się infernalni lordowie, to złe emocje, których doświadczają ludzie. Złowrogi Harab Serap lubuje się w wojnie i konfliktach, Gamchikot pożąda strachu, dla Samaela zaś pożywkę stanowi pragnienie zemsty. 

Wraz ze swoimi sługami, wśród których spotkać można między innymi potężnych manipulatorów nefarytów, niosących cierpienia razydów czy uwolnionych od czyśćcowych mąk w limbo purgatydów. Im silniejsze są złe emocje odczuwane przez ludzi, tym bardziej nasycony staje się Anioł Śmierci. Z drugiej strony: bardziej wstrząsające przeżycia niosą za sobą większe ryzyko rozdarcia Iluzji. Staje się to naturalną przyczyną konfliktu z Archontami i ich sługami.

Wściekłość natury

Wewnątrz Iluzji stłamszeni ludzie zbudowali swoją kulturę pełną budynków i miejscowości stanowiących nieudolne odbicie jedynego prawdziwego miasta: Metropolis. Prawdziwe siły natury – Gai – zostały zepchnięte poza nawias, na pogranicze Iluzji.

Ich potęga manifastuje się najwyraźniej w niedostępnych dla ludzi miejscach: na szczytach himalajskich ośmiotysięczników, pośrodku amazońskiej dżungli czy w toni oceanu. To tam bytują dawni, oszaleli z samotności bogowie i inne istoty, które śnią sny o stłamszeniu cywilizacji i zburzeniu miast. O powrocie wielkiej i wściekłej natury.

Widzieć więcej

Iluzja otaczająca ludzi czasem może ulec rozpruciu. Ukazać, co znajduje się za jej zasłoną. Dzieje się tak, kiedy jeden z nas doświadczy kolosalnej traumy, wyrządzi nieprawdopodobne zło, pozwoli sobie na zbyt wiele w okultystycznej zabawie. Czasem wystarczy, że znajdziemy się w miejscu, w którym – przypadkowo lub nie – znajduje się zbyt wielu mieszkańców prawdziwego świata równocześnie.

Przeżycie prowadzące do przejrzenia Iluzji nazywamy w grze Kult „mrocznym sekretem„. To ono staje się początkiem reszty życia bohaterów – niejednokrotnie zakończonego przedwcześnie i w spektakularny sposób.

Trzy rodzaje protagonistów 

Postaci graczy w systemie „Kult: Boskość utracona” dzielą się na trzy rodzaje, różniące się między sobą przede wszystkim stopniem świadomości istnienia Iluzji. Najczęściej spotykanymi bohaterami są tzw. śpiący oraz świadomi, należy mieć jednak również świadomość możliwości grania oświeconym protagonistą.  

Śpiący to ludzie tacy, jak my: wierzący w to, że świat, który poznają od urodzenia, jest taki, jakim wydaje się być. Mniej lub bardziej świadomie „karmią” oni Iluzję swoimi przyzwyczajeniami, a przez wrodzoną skłonność do czynienia zła stają się łatwą pożywką dla Aniołów Śmierci i ich sług. 

Świadomi są bohaterowie, którzy przeżyli już w życiu coś naprawdę mocnego, doświadczyli mrocznego sekretu, przez co dostrzegli pewne elementy prawdziwego świata poza kurtyną. Wciąż nie są w stanie zrozumieć istoty dziwnych wydarzeń wokół, ale są już przekonani: coś jest nie tak.

Najrzadziej spotykani są oświeceni protagoniści, którzy wiedzą o istnieniu Iluzji i w pewnym stopniu wykorzystują ją do swoich celów. Wśród nich możemy znaleźć między innymi tajemniczych magów śmierci czy upiory. To najpotężniejsze postaci, lecz – poprzez zaglądanie pod osnowę Iluzji – również najbardziej eksponowane na niebezpieczeństwa spoza niej. 

Elizjum i inne miejsca

Świat, na który na co dzień spoglądamy przez okna, nazywany jest Elizjum. Powstają w nim i upadają wielkie religie i korporacje, ludzie kochają się i zdradzają. Ze wszech stron obserwowany jest on przez istoty z innych planów, które chętnie zaangażowałyby się w codzienność zamieszkujących Elizjum ludzi. Wewnątrz tego świata również nie brakuje interesujących i złowrogich elementów. Ku zadowoleniu zarówno Archontów, jak i Aniołów Śmierci, ludzie wynaleźli na przykład sieć Internet i jej mroczny aspekt: Darknet. 

Pod Elizjum znajduje się przedziwny Podświat – pełen tuneli i korytarzy. W jego głębinach żyją przedziwne istoty, nazywane dziećmi Podświata. Najczęściej nie są one na stałe sługami Archontów, Aniołów Śmierci ani ludzi – mroczne trzewia świata traktują jako miejsca zesłania. „Dzieci” to zbiorcza nazwa wielu ludów, które postanowiły ukryć się w cieniu, lecz czasem zmuszone są prowadzić swoje interesy również w Elizjum.

Ludzkość trafiła do Elizjum z jedynego prawdziwego Miasta: Metropolis, położonego na 7777 wzgórzach. To w nim znajdują się po dziś dzień opuszczone drapacze chmur i cytadele,  obecnie niszczejące i opuszczone. Pomiędzy nimi kryją się gynachidy, tekrony i inne istoty, których zadaniem było w przeszłości służenie ludziom u szczytu ich potęgi.

Miejscem kary i kaźni jest oczywiście piekło, Inferno. Zamieszkane przez infernalny kler Aniołów Śmierci i liczne, wynaturzone istoty, dla których zemsta i niesienie wiekuistego cierpienia stanowi cel istnienia. To miejsce, w którym wznoszą się obrzydliwe Czarne Cytadele, pełne krzywdy i bólu.

Nasze własne światy

Obok Elizjum i innych planów istnieją również miejsca, które człowiek kreuje samodzielnie. Wiele opowieści w systemie Kult toczy się bowiem w krainach snów (którymi rządzą uświadomieni ludzie nazywani Książętami Snów) lub w Limbo, czyli osobistych miejscach kaźni nazywanych również Czyśćcami. 

Limbo zbudowane są z największych lęków, traum i złych emocji człowieka, który do niego trafia. To miejsce, w którym słudzy Inferno mogą pastwić się nad nami po wsze czasy.

Lore „Kultu” to nieprawdopodobnie złożony system zależności, powiązań i konfliktów. Zawiera w sobie niezliczoną liczbę iście krawędziowych sytuacji, w których można postawić bohaterów graczy. Nieprawdopodobna liczba możliwości sprawia, że to gra możliwa do wielokrotnego eksplorowania na nowo.

Jeśli chcesz się dowiedzieć jak stworzyć postać w świecie Kultu to zapraszamy Cię do naszego artykułu o tworzeniu postaci oraz na dysk zawierający darmowe PDF z kartami postaci i dodatkami do gry. Sprawdź dysk tutaj.