
Jak zacząć przygodę z Pathfinder? II. Rasy i Klasy
Ach, Pathfinder… prawdziwy raj dla fana gier fabularnych. Czas zanurzyć się w nowej historii pasjonującego świata Golarionu… tylko kim możesz się stać w świecie Pathfindera? Nie wiesz jeszcze, czy w tym świecie istnieją elfy i krasnoludy, czy możesz hasać gnomem lub goblinem, a może będziesz mógł leżeć na tapczanie jako panda? Istnieją jakieś unikalne rasy, które dostępne są tylko w tym systemie? I jakie profesje czekają na Twojego awatara? Może jakoś się łączą?
Tak dużo pathfinderowych pytań i tak mało odpowiedzi. Aż w głowie się kręci! Na szczęście masz mnie, Twojego wybawiciela. Spokojnie, usiądź wygodnie w fotelu i posłuchaj opowieści.

Poszukiwacz ścieżki = swoboda kreacji postaci
Pathfinder oferuje ogromną różnorodność ras i klas. Poza klasycznymi od czasów Tolkiena i jego epigonów elfami, krasnoludami i ludźmi, mamy też takie świeże rasy jak tieflingi – potomków demonów, kitsune – zmiennokształtne lisy czy androidy pochodzące z Numerii. Uch, aż gęsia skórka podniecenia przeszywa moje ciało na myśl o graniu kimś takim!
System klasowy jest równie rozbudowany. Oprócz standardowych wojowników, magów i łotrzyków znanych z wielu popularnych systemów i tworów gatunku fantasy, Pathfinder oferuje klasy hybrydowe i alternatywne, jak np. alchemik, inkwizytor czy czarownik oparty na krwi swoich przodków. Dzięki systemowi archetypów każda klasa może być dostosowana do własnego stylu gry.
Abyś mógł jak najlepiej przygotować się do sesji lub po prostu zagłębić się wraz ze mną w lore tego świata podzielmy rasy na kilka kategorii w zależności od tradycyjnego występowania w światach fantasy po świeże istoty z nowszych czasów.

Spójrzmy na tradycję – Klasyczne Rasy (Core Races)
Wszyscy je znamy, bo wychowaliśmy się na Tolkienie i Sapkowskim, graliśmy w gry Bioware i Warcrafta. Te rasy podstawowej wersji gry i powszechne na kontynencie to absolutny kanon średniowiecznych fantasy.
Ludzie (Humans)
Są wszędzie. Rozpanoszyli się jak szczury uciekające ze statku i opanowujące nowy kontynent. Najliczniejsza rasa Golarionu. Przynoszą wojnę, zarazę i śmierć. Nie można im ufać, jednego dnia wezmą od Ciebie hasło do Netflixa, a drugiego wbiją sztylet w serce.
Ludzie, ze względu na swoje niesamowite zdolności adaptacyjne, zyskują premię +2 do dowolnej cechy, bonusowy talent oraz dodatkowe punkty umiejętności. Czyż to nie wspaniałe?! Tyle możliwości poprowadzenia postaci. Nie ma drugiej tak plastycznej rasy. Spotkasz ich na północy jako barbarzyńców oraz zobaczysz na nich szaty magów na południu.
Elfy (Elves)
Ach, tajemnicze i wyniosłe długouche istoty. Adoratorzy drzew – smukli jak brzoza, inteligentni jak sowa i magiczni jak… magia. Żyją długo, prawdopodobnie pamiętają stworzenie tego świata. Lubują się w sztuce, wiedzy i łucznictwie. Lepiej z nimi nie zaczynać, bo potrafią widzieć w ciemności, nie straszne im nieprzespane noce, a gdy snują zaklęcia, czynią to wprawniej niż inne rasy.
Elfy zyskują bonusy +2 do zręczności i inteligencji, słabują jednak -2 w budowie ciała. Wciąż jednak to kuszące istotki do prowadzenia, zwłaszcza gdy gracz sam ma cięty język.
Krasnoludy (Dwarves)
No tak, żaden świat wyobraźni w alternatywnym europejskim średniowieczu nie może obyć się bez niskorosłych, krępych i upartych istot, które od wieków drążą tunele w ziemi, zakładają tam swoje królestwa ze szlachetnych kamieni oraz doskonalą się w rzemiośle.
Jak wygląda dzień z życia krasnoluda? Pod ziemią nie wiadomo, kiedy zaczyna się ranek, ale krasnale mają biologiczny radar i od rańca już kują w kuźni. Widzą w ciemności, więc przemierzają groty i walczą z goblinoidami i olbrzymami, bo mają bonusy. Potem przetapiają złoto i piszą skomplikowane kodeksy karne. Są odporne na trucizny i magię, dodają sobie 2 punkty do budowy ciała i mądrości, ale -2 do charyzmy. Poza tym, są kochane i lojalne.
Niziołki (Halflings)
Małe, pogodne ludki, które z każdych opałów wyjdą obronną ręką. Urodzeni pod szczęśliwą gwiazdą. Podobno mają owłosione nogi, ale nie wiem, po co komu taka informacja (st00pkarze).
Niziołki mają bonusy +2 do zręczności i charyzmy, ale odejmuje im się 2 punkty siły. Urocze nicponie. Wykazują łatwość do ukrywania się, uników, a ich pogodne usposobienie sprawia, że trudno je przestraszyć. Często są sprytnymi kupcami, złodziejaszkami albo lekkoduchami szukającymi wrażeń.
Gnomy (Gnomes)
Pochodzą skąd? Z Krainy Wróżek?! Hm, czyli to dlatego są taką… magiczną rasą. Małe psotniki z Pierwszego Świata, żyją krócej niż elfy, ale za to intensywniej! Wiecznie szukają nowych wrażeń, dziwactw i niecodziennych wydarzeń. Mogą przejawiać skłonność do dziwnych zachowań, mają +2 do charyzmy i konstytucji i -2 do siły. Widzą w ciemności, lepiej roztaczają iluzje i są na nie odporne.
Półelfy (Half-Elves)
Skrzywdzeni od urodzenia – ludzie widzą w nich elfy, elfy widzą w nich ludzi. Nigdy u siebie, wieczni tułacze szukający miejsca i akceptacji. Będą Twoimi najlepszymi kompanami. Widzą w ciemności jak elfy i tak samo nie morzy ich sen. Po ludziach dziedziczą dodatkowy talent i +2 do dowolnej cechy. Ja sam kocham grać półelfami.
Półorki (Half-Orcs)
Ci mają jeszcze gorzej. Z plemienia zostaną wyrzuceni, o ile nie pokażą mocy dwukrotnie większej niż przeciętny ork, a ludzie zawsze będą widzieć w nich niebezpiecznego przygłupa. Poza tym społeczeństwo widzi w kobiecie zakochanej w orku, jak i w mężczyźnie ganiającej za orczycami jednostkę niemoralną. Same orki… te nie mają zdania, ale nie patrzą na to przychylnie. Szkoda, bo półorki to ciepłe stworzenia, pomocne i uczynne, które dostają +2 do dowolnej cechy. Widzą w ciemności, nie lękają się zastraszania, za to sami potrafią zastraszać i dobrze się bić.
Chcę być kimś nowych – Zaawansowane Rasy (Advanced Races)
Nie samymi elfami człek z krasnoludem żyje. Czasem potrzeba… dodatkowych wrażeń, które znajdzie się w dodatkach i na egzotycznych wyspach. To niecodzienny widok w Golarionie, ale granie nimi jest przez to atrakcyjne.
Tieflingi
Diablątka to zaś żywy dowód na to, że człowiek może uwieść sukkuba… społeczeństwo ich nie akceptuje, dlatego często działają w szarej strefie poza prawem. Widzą w ciemności, są odporne na ogień i dobrze czarują. +2 do zręczności i inteligencji, lecz -2 do charyzmy jest w sam raz dla dobrego Inkwizytora.
Aasimarowie
Niektóre anioły zapatrują się na ziemskie kobiety… a potem ich jasnowłose dzieci są paladynami, uzdrowicielami (potrafią leczyć rany mocą) i lokalnymi moralnymi kompasami, które MUSZĄ czynić dobro. Widzą w ciemności i są odporni na pioruny i toksyny. +2 do mądrości i charyzmy 😉
Kitsune
Zmiennokształtni, które są magicznymi lisami. Przebiegli mistrzowie iluzji, mogą spotkać Cię na trakcie i wywrócić całe życie do góry nogami. Blef i oszustwa to ich druga skóra. +2 do zręczności i charyzmy, ale też 2 ujemne punkty do siły.
Androidy
Bip-bop, Kapitanie. Nie jest to bynajmniej fajna maszyna do przepraszania, tylko świadome istoty z Numerii, które posiadają metalowe, syntetyczne ciało wespół z wolną wolą. Nie da się ich oszukać emocjonalnymi manipulacjami, ani otruć. Są inteligentne i zręczne na +2 punkty, ale słabują -2 w charyzmie.
Czekaj, tym też mogę być?! Potworkowe Rasy (Monstrous Races)
Istnieją jeszcze ewenementy. Rzadkie rasy, w które możesz wcielić się w odpowiednich kampaniach. Należą do nich kroczący w świetle dnia dhampiry, czyli pólwampiry podobne do Alucarda z Castlevanii oraz hybrydy: czczący smoki żmijoludzie nagaji, szczurołaki ratfolks czy małpoludy vanara. Niezłe towarzystwo!
Przemyśl swój wybór, awanturniku. Każda z ras Golarionu niesie za sobą zbiór unikalnych mechanicznych bonusów i zdolności oraz kanalizuje tło fabularne, pochodzenie i fundament charakteru, historii i sposobu, w jaki Twoja postać postrzega świat. Nie od dziś wiadomo, że każda rasa otwiera inne ścieżki fabularne i interakcje, a co za tym idzie – świeże podejście do kampanii. A co z klasami postaci?

Klasy postaci w Pathfinderze
Pathfinder oferuje szeroki wachlarz klas postaci, podzielonych na kilka kategorii: klasy podstawowe, hybrydowe, prestiżowe i specjalistyczne. Każda z nich oferuje unikalne możliwości, style gry i mechaniki, dzięki którym można stworzyć wyjątkowego bohatera. Nauka mechanik i przyswojenie skomplikowanych zależności jest trudniejsza niż w Dungeons and Dragons, ale gdy przebrniesz przez pierwsze trudne kroki i niechęć do nauki, gra oddaje Ci to w dwujnasób – przytłaczająca swoboda wyzwala moce kreacyjne graczy i Mistrza Gry oraz potencjał generowania niezapomnianych starć, prowadzenia rozgrywki i narracji. Kocham!
Klasyka gatunku – klasy podstawowe (Core Classes)
Oto fundament rozgrywki podstawowego Pathfindera:
Barbarzyńca (Barbarian)
Kluczowe cechy: siła, budowa
Najlepsze rasy: orkowie, półorki, krasnoludy
Dziki wojownik kierujący się instynktem i brutalną siłą. Czerpie moc z furii bojowej. Specjalizuje się w walce wręcz, posiada zdolność „Furia” zwiększającą obrażenia i wytrzymałość.
Bard (Bard)
Kluczowe cechy: charyzma, zręczność
Najlepsze rasy: elfy, gnomy, ludzie
Artysta, inspirujący swoją drużynę poprzez muzykę i poezję. Posługuje się magią iluzji, inspiracją i zaklęciami wspierającymi.
Kapłan (Cleric)
Kluczowe cechy: mądrość, budowa
Najlepsze rasy: ludzie, krasnoludy, aasimarowie
Sługa bóstwa, korzystający z boskiej magii do leczenia, wsparcia lub zniszczenia nieumarłych wrogów.
Druid (Druid)
Kluczowe cechy: mądrość, budowa
Najlepsze rasy: elfowie, gnomy, półelfy
Obrońca natury, potrafiący zmieniać formę i władać magią ziemi, zwierząt i pogody.
Wojownik (Fighter)
Kluczowe cechy: siła, budowa
Najlepsze rasy: ludzie, krasnoludy, półorki
Mistrz broni, opierający się na sile i technice walki. Kiedy pije w karczmie swój ulubiony trunek, lepiej z nim nie zadzierać.
Mnich (Monk)
Kluczowe cechy: zręczność, mądrość
Najlepsze rasy: ludzie, elfowie, vanara
Wojownik skupiony na dyscyplinie ciała i umysłu, zdolny do niezwykłych wyczynów akrobatycznych, walki wręcz i odporności na magię.



Paladyn (Paladin)
Kluczowe cechy: charyzma, siła
Najlepsze rasy: ludzie, aasimarowie, krasnoludy
Święty wojownik, oddany sprawiedliwości i dobru, chroniący niewinnych i walczący z ciemnością. Leczy rany, oddala nieumarłe zło od niewinnych i stoi na straży wiary.
Łotrzyk (Rogue)
Kluczowe cechy: zręczność, inteligencja
Najlepsze rasy: niziołki, półelfy, tieflingi
Zwinny złodziej, skrytobójca i mistrz podstępu. Atakuje z zaskoczenia, rozbraja pułapki i otwiera zamki. Przydatny sojusznik każdej drużyny.
Czarodziej (Wizard)
Kluczowe cechy: inteligencja, budowa
Najlepsze rasy: elfy, ludzie, gnomy
Mistrz magii, opierający się na wiedzy i studiowaniu zaklęć. Kontroluje moc, przywołuje istoty, służy jako strateg i filar drużyny.
Czarownik (Sorcerer)
Kluczowe cechy: charyzma, zręczność
Najlepsze rasy: Ludzie, tieflingi, aasimarowie
Mag obdarzony wrodzonym talentem do zaklęć, korzystający z magicznego dziedzictwa. Bardziej czuje magię niż się jej uczy. Naturalnie połączony ze źródłem.
Wchodzimy w króliczą norę – klasy hybrydowe (Hybrid Classes)
Wiesz, że możesz połączyć dwie klasy, pozornie nawet nie powiązane, w jedną? Tak powstaje:
- alchemik (Alchemist) – mistrz mikstur, trucizn i mutacji,
- inkwizytor (Inquisitor) – wojownik-badacz ścigający heretyków,
- wyrocznia (Oracle) – kapłan otrzymujący moc od bóstwa, ale obciążony klątwą,
- samuraj (Samurai) – wojownik honoru, mistrz katany i kodeksu bushido,
- rewolwerowiec (Gunslinger) – mistrz broni palnej,
- czarownik dzikiej magii (Wild Mage) – użytkownik niekontrolowanej mocy.
O, wow! Co za kozak – klasy prestiżowe (Prestige Classes)
O co tu chodzi? Cóż, chodzi o to, że musisz trenować i spełnić określone warunki podczas gry, by stać się mistrzem skrytobójstwa – Zabójcą, specjalistą w walce z demonami – Demon Slayerem jak Tanjiro, Arcymagiem po zgłębieniu tajemnic mistyki lub też kroczyć ścieżką studium mocy i miecza w połączeniu Mistycznego Rycerza. Wszystkie klasy prestiżowe oznaczają opanowanie rzemiosła do perfekcji i stanie się najlepszym w danej dziedzinie.
KTO?! Nietypowe klasy (Unchained)
W późniejszych edycjach dodano bardziej zbalansowane wersje niektórych klas. Należą do nich Unchained Rogue, czyli bardziej dynamiczna wersja łotrzyka oraz Unchained Monk – ulepszony mnich, który lepiej radzi sobie w walce.
Pathfinder pozwala na łączenie archetypów i eksperymentowanie z mechanikami, więc pozwól sobie na swobodną zabawę, by Twoja postać była naprawdę wyjątkowa. Wybór klasy to decyzja o stylu rozgrywki, ale też o tym, jaką historię chcesz opowiedzieć. Zakapturzony zabójca ujawni mroczne sekrety, a kapłan zaniesie słowo swojej boskiej patronki wierzącym w czasach chaosu. Piękny potencjał narracyjny!

Wyrusz na przygodę, młody awanturniku
W Pathfinderze Twoja postać to nie tylko mechanika, ale także historia, którą tworzysz sesja po sesji. To jaką opowieść napiszesz? Golarion czeka!
A w kolejnym wpisie pokażę Ci najciekawsze miasta, w których możesz rozpocząć przygodę. Wyczekuj mnie na trakcie 😉