Ładowanie…

Zapomniane Krainy – Opowieści o Faerûnie #4 Obecna w nim magia

Jeśli chcesz przygotować się do sesji jeszcze lepiej, sprawdź nasze darmowe PDF z dodatkami i pomocami do Dungeons and Dragons – tutaj.

Wejście do biblioteki

Znów przyszedłeś posłuchać starczych bajań, przyjacielu? Długoś zwlekał z następną wizytą. Mam nadzieję, że historie o Podmroku wlały ci nieco oleju do głowy i nie miałeś żadnych niemądrych pomysłów. Nie lubię lekkomyślnych ludzi. O czym chciałbyś dziś posłuchać? Ach tak, przypominam sobie twój list. Wybacz, że nie zdołałem odpisać, byłem dość zajęty… Oczywiście, że opowiem ci co nieco o magii. Siadaj przy kominku, daj zwilżyć nieco usta winem i posłuchaj…

Początek historii

Wraz z rodzącym się Torilem powstały dwie piękne, bliźniacze boginie. Były swoimi absolutnymi przeciwieństwami. Jednej odpowiadało światło, drugiej mrok. Wykreowały one ciała niebieskie oraz trzecią boginię uosabiającą Toril. Nadały jej imię Chauntea. Gdy ta zapragnęła pielęgnować życie na Torilu, zwróciła się z prośbą do swych matek, bliźniaczych bogiń, o udzielenie ciepła.

Pomiędzy boginiami powstał spór. Selune, bogini światła, sięgnęła do planu żywiołu ognia, by ocieplić Toril, jednak Shar, bogini mroku, gasiła wszelki żar. Zdesperowana Selune zaczerpnęła swą boską magiczną moc i cisnęła nią w mroczną siostrę. W odwecie Shar użyła własnej energii i gdy obie wiązki połączyły się ze sobą, zrodziła się Mystryl, bogini magii. Córka mocy od zawsze bardziej kochała Selune, niemniej zdołała bezstronnie zażegnać spór między swoimi rodzicielkami. Tymczasowo, albowiem zażegnany przez nią konflikt czasem odnawia się, gdyż równowaga między siostrami jest niezwykle chwiejna.

Splot

Wraz ze zrodzeniem się Mystryl powstał Splot. Stał się on zarówno bramą jak i pomostem Torilu do świata magii. Magia, zarezerwowana jedynie dla bóstw, stała się dostępna do praktykowania dla wszystkich inteligentnych mieszkańców Torilu, którzy z czasem zamieszkali planetę. Mystryl za swój obowiązek uznała opiekę nad Splotem, z czasem stając się jego uosobieniem. Jeśli coś wpływało na Splot, oddziaływało również na Mystryl. I odwrotnie – wszelkie wahania Mystryl wpływały na Splot. Bogini w pełni zrozumiała specjalną więź łączącą ją ze Splotem. Wyczuwali to również jego użytkownicy. Czcili oni Mystryl jako swą opiekunkę. Jednak tam, gdzie mieszka ludzka ambicja, nic nie pozostaje w bezruchu. Niektórzy burzą się przeciw istniejącej hierarchii, a ich pycha gubi nie tylko ich, ale i cały świat. Jeden z mistrzów magicznej wiedzy, wywodzący się z ludzkiej cywilizacji Netherilu, zapragnął osiągnąć rangę boskości. Zaczerpnął on więcej mocy niż ktokolwiek przed nim. Nie był jednak w stanie jej opanować. Naruszył harmonię Splotu, co poważnie zraniło Mystryl. Bogini postanowiła poświęcić swoje życie, by ocalić magię. Całe zdarzenie doprowadziło do natychmiastowej śmierci pyszałka oraz uniemożliwiło korzystanie ze Splotu. Po niedługim czasie bogini odrodziła się jako Mystra i zmieniła strukturę Splotu tak, aby użycie równie potężnej magii było niemożliwe. Magia wróciła na Toril.

Nowa bogini

Związek Mystryl i jej następnego wcielenia, Mystry ze Splotem był identyczny, czego dowodzą wydarzenia Czasu Kłopotów. O tych niesamowitościach opowiem Ci innym razem. Tymczasem wystarczy Ci wiedzieć, że w Roku Cieni (1358 według Rachuby Dolin) Mystra poległa pod Waterdeep, gdzie walczyła z Helmem i innymi potężnymi istotami. Jej esencja połączyła się z ziemią. Na większości globu magia stała się nieprzewidywalna, w innych miejscach zupełnie zanikła. Kiedy obowiązki Mystry przejęła śmiertelniczka imieniem Midnight, działanie Splotu unormowało się, choć gdzieniegdzie wciąż panują obszary dzikiej bądź zgoła martwej magii.
Użytkowników Splotu zmartwiła wieść o śmierci Mystry, jednak z radością przyjęli Midnight. Stare imię bogini było jednak wyryte głęboko w umysłach wyznawców, a Midnight darzyła swą poprzedniczkę wielkim uznaniem, więc sama przyjęła jej imię, by magią wciąż opiekowała się bogini o imieniu Mystra.

Cienisty Splot

Choć osoba rządząca Splotem zmieniła się, Shar, czarnowłose bóstwo ciemności, mroku i tajemnic, darzyła niechęcią nową Mystrę. Ta, którą nazywają władczynią skrywanych, a niezapomnianych bólów, goryczy pielęgnowanej starannie z dala od blasku światła i innych osób oraz cichej zemsty za każdą obrazę, nieważne jak zadawnioną uknuła spisek, który zadziwił nawet jej wyznawców. Shar prowadziła badania nad Splotem w różnych częściach świata. Eksperymentowała z nim, wykorzystując własną energię. W końcu zrozumiała jego naturę i była zdolna wykraść jej część. W połączeniu z własną mocą udało jej się stworzyć mroczną i zniekształconą kopię Splotu, która snuje się wewnątrz jego nici. Została ona nazwana Cienistym Splotem i, podobnie jak oryginalny Splot, umożliwia korzystanie z magii, wzmacniając efekty czarów ze szkół iluzji, cieni, nekromancji i zaklinania. Sploty są od siebie niezależne, a ci użytkownicy magii, którzy skłaniają się ku złu zaczęli chętnie korzystać z Cienistego Splotu, radując się, że nie muszą czerpać swojej mocy dzięki hojności bądź co bądź dobrego bóstwa. Wiedza o Cienistym Splocie nie jest jeszcze bardzo rozpowszechniona, jednak szerzy się w zastraszającym tempie. Odbierając Mystrze wyznawców, Shar ma nadzieję osłabić boginię i strącić ją z piedestału bądź, zgoła, unicestwić. Działanie takie uderzyłoby pośrednio w jej bliźniaczą siostrę, Selune, doprowadzając ponownie do otwartego konfliktu.

Użytkownicy magii

Jak już zdołałeś się połapać, użytkownicy magii zawdzięczają ją Splotowi. Bądź to “oryginalnemu”, bądź to Cienistemu. Sprawa nie jest jednak tak oczywista. Niektóre byty inteligentne obdarzone są niezwykłym talentem i w niejako naturalny dla nich sposób czerpią moc ze Splotu. Nazywamy ich zwykle zaklinaczami, choć nie tylko oni posiadają ten talent. Zdolności te przysługują również między innymi bardom. Inni użytkownicy Splotu muszą poświęcić wiele godzin studiów, aby zasięgnąć jego mocy. To różnego rodzaju uczeni czarodzieje i osoby im podobne. Wszyscy użytkownicy Splotu zdają sobie sprawę z jego istnienia, choć rzadko rozumieją jego naturę. Każdy doświadcza Splotu na swój własny, unikatowy sposób. Jedni doświadczenia takie porównają do tkania gobelinu, inni do przeciągania liny, inni jeszcze do kąpieli w górskim jeziorze, a są też tacy, którzy czują spiekotę pustynnego słońca. Korzystanie z magii za pomocą Splotu nazywa się Sztuką lub magią wtajemniczeń. Oprócz tej magii istnieje magia objawień, którą parają się kapłani i druidzi. Magię taką zwykło się nazywać Mocą i nie jest ona zasługą Splotu, a przynajmniej używający jej użytkownicy nie korzystają bezpośrednio ze Splotu. Wiedzą i umiejętnością rzucania czarów obdarzają ich bóstwa odpowiadające na ich żarliwe modlitwy. W zależności do rodzaju bóstwa opiekuńczego rzucaniu czarów w ten sposób towarzyszy różnego rodzaju doświadczenie psychofizyczne, takie jak poczucie ciepła, dreszczy czy smaku. Takie odczucia korzystania z Mocy są raczej uzależnione od bóstwa, a nie od czarującego – jak w przypadku użytkowników Sztuki.

Warto zaznaczyć, że w wyjątkowych sytuacjach może się zdarzyć, że Mystra odmówi jakiemuś czarodziejowi czy zaklinaczowi dostępu do Splotu, sprawiając, że nie będzie on w stanie rzucać zaklęć. Podobnie bóstwo może nie zesłać magicznej mocy na swojego wyznawcę.

Odmiany magii

Jeśli mowa o magii warto choć w trzech słowach wspomnieć o jej różnych rodzajach, zależnych od dokonanych podziałów. Można wyróżnić magię żywiołów odwołującą sie do zgoła najoczywistszego podziału we wszechświecie, a więc: ziemi, ognia, wody, powietrza (choć mieszkańcy na wschodzie dodają czasem piąty żywioł – drewno). Można wyróżnić wysoką magię elfów charakteryzującą się nader finezyjnym sposobem użytkowania Splotu, magię zaklętą w klejnotach i, szczególnie upodobaną przez krasnoludy, magię runiczną. Niektórzy wskazaliby jeszcze na Księżycowy oraz Magiczny Ogień. Niewiele jednak wiem na ten temat, więc musiałbyś zapytać kogoś innego. Albo sprawdzić w mojej bibliotece. Zdaje się, że trochę o tym zjawisku pisał Khalindel Wiedzący z Lhuvenhead w swoich Opowiadaniach o czasach minionych ze szczególnym uwzględnieniem historii magicznych pisane wierszem podług sztuki nouvelskiej. Chętnie pożyczę, ale ostrzegam, że to nad wyraz trudna lektura.


Jesteś zainteresowany, tak? Choć ze mną do biblioteki, zaraz ją znajdziemy.

Szkoły magii

Tymczasem warto Ci wiedzieć, że wyróżnia się różnego rodzaju szkoły magii. Można wyliczyć Iluzję, Nekromancję, Przyzywanie, Wywoływanie, Odpychanie, Transmutację, Wieszczenie i Zaklinanie. Chyba o niczym nie zapomniałem. Co się tyczy magii objawień, często wspomina się o różnych domenach. Domeny są to… ach, wyjaśnię innym razem!

Exodus

O, tu jest nasz Khalindel Wiedzący i jego Opowiadania!


Gdy już przeczytasz, wróć proszę i oddaj mi osobiście. To cenna pozycja w mojej kolekcji. I wstąp na pucharek wina. Chętnie pogawędzę z tobą znów o magii. Albo opowiem ci o psio nice, to dopiero zajmująca historia. W każdym razie, bywaj zdrów, przyjacielu!


A jeśli chcesz się dowiedzieć jak stworzyć postać w świecie Dungeons and Dragons to zapraszam cię, awanturniku do naszych zapisków o tworzeniu postaci w 5 oraz 3.5 edycji: