
Greyhawk D&D #2 – Vecna
Wśród licznych plag, które nawiedzają Greyhawk, mało która może równać się przybyciu na Plan Materialny Vecny – boga intryg i sekretów – okrzykniętego Okaleczonym Bogiem.
Legenda licza
Podania o pochodzeniu tego boga często bywają sprzeczne. Większość mędrców zgadza się jednak co do tego, iż już w młodości pobierał on nauki magiczne od swojej matki – wiedźmy, która została skazana na śmierć za praktykowanie nekromancji. Niektórzy uważają, że po śmierci matki Vecna uciekł z miasta i tajników magii uczył się pod kierunkiem Mok’slyka – wielkiego węża, którego wielu uważało za ucieleśnienie magii, a któremu służyła matka Vacny. Inni z kolei sądzą, że jako niewolnik pracował dla zakonu czarodziejów, co noc zakradając się do biblioteki i pilnie studiując sztuki magiczne. Jeszcze inni łączą te dwie historie ze sobą.
Pewne jest, że Vecna prędko się usamodzielnił. Zgromadził wielką armię, za pomocą której stworzył królestwo i stanął na jego czele jako najpotężniejszy licz, jaki kiedykolwiek chodził po ziemi. Królestwo to rzucało cień na wiele set mil. Vecna podbijał kolejne i kolejne ziemie, ciężko było wyobrazić sobie, by ktoś mógł się mu jakkolwiek przeciwstawić. A Vecna rozszerzał swoje panowanie również poza Plan Materialny, sięgając pół-planów, niedaleko Planów Żywiołów Ognia i Ziemi.

Zdawać by się mogło, że świat został uratowany od Vecny, kiedy to jeden z jego sług, Kas Krwawa Ręka, zdradził go i wypowiedział mu posłuszeństwo. Doszło do wielkiej bitwy pomiędzy sługami Vecny i Kasa oraz pojedynku obu wodzów, który przeniósł się z Planu Materialnego. Vecna zniknął ze świata i niektórzy myśleli, że już doń nie powróci.



Legenda boga
Jak już się domyślacie, tak się jednak nie stało. Po upływie wielu lat Vecna zjawił się, aby zagrozić wszystkim bogom. Potężniejszy, mądrzejszy i silniejszy wchłonął półboga bólu i występku – Iuza – aby samemu stać się bogiem. W wyniku kolejnych bitew i zmagań Iuz wydostał się spod władzy Vecny, ale temu drugiemu udało się zachować rangę bóstwa. Vecna pragnie rządzić samodzielnie. Chce zniszczyć lub przynajmniej zniewolić wszystkich innych bogów. W każdym sercu bowiem – nawet sercu Pelora i Heironeusa – istnieje zalążek zła. A odnalezienie i uwolnienie tego zła u każdej żywej istoty pozwoli Vecnie zapanować nad wszystkimi Planami.

Kult
Dziś Vecna jest czczony jako Władca Wszystkiego Co Tajemne i Ukryte, Arcylicz, Szepczący Pan, Nieśmiertelny Król i Okaleczony Bóg. Jego kult jest zabroniony w niemal wszystkich krajach i kraikach. Kapłani Vecny kuszą dobrych potęgą zła i knują, jak rządzić światem. Stanowią oni ukrytą sieć, która posiada sekrety i tajemnice nawet wewnątrz najpotężniejszych członków. Wyznawcy Vecny nie mogą mówić wszystkiego, co wiedzą, niemniej w ukrytych świątyniach często znajdują się archiwa z wiedzą gromadzoną przez wyznawców przez setki lat. Nie każdy potrafi ją jednak odczytać. Nawet wśród tych, co potrafiliby tego dokonać, wielu nie chciałoby się tego podjąć.
Artefakty
W trakcie swojego ziemskiego panowania Vecna przysłużył się do powstania Księgi Plugawego Mroku – okropnego tomiszcza zawierającego informacje znacznie zwiększające zdolności magiczne czytelnika, jednak kierujące go, jakżeby inaczej, na stronę zła.
Innym artefaktem (niezwykle cennym dla wyznawców Vecny) jest Dłoń i Oko owego boga. Kiedy Okaleczony Pan walczył z Kasem, ten zdołał odciąć mu dłoń i wyłupić oko – i stały się one potężnymi artefaktami zawierającymi moc Arcylicza. By posłużyć się tymi artefaktami, trzeba poddać własne ciało okaleczeniu. By użyć Dłoni lub Oka Vecny, trzeba pozbawić się własnego oka czy dłoni, by móc zastąpić je nieumarłym ciałem boga. To honor, o którym marzy wielu kapłanów. Nie mogąc być w posiadaniu tego cennego artefaktu, uczynili z lewej dłoni, trzymającej gałkę oczną symbol i emblemat swojego boga. Strzeż się, jeśli na swej drodze dostrzeżesz ten symbol…
