Ładowanie…

Nadchodzi nowe Dungeons & Dragons! 5.5 One DnD 2024… czy jakoś tak ;P

Lochy i Smoki powstały w 1974 roku, kiedy Gary Gygax i Dave Arneson wyszli z piwnicy i zaprezentowali światu swój podręcznik do gry wyobraźni, wydany przez nieistniejące już Tacitical Sutides Rules. Dziś, po pięćdziesięciu latach od premiery, obecny wydawca Wizards of the Coast ma dla nas nie lada gratkę.

Świętujemy okrągły jubileusz, a wraz z nim wydanie nowej edycji ulubionego papierowego RPGa wielu graczy! Kiedy się ukaże i jakie zmiany przyniesie w klasach i mechanice edycja DnD 2024? Sprawdźmy!


Kiedy wyjdzie nowa edycja Dungeons and Dragons 5.5?

Już w 2024 roku! Edycję One D&D zapowiedziano już dwa lata temu na Wizards Presents 2022 i wkrótce zawita pod nasze strzechy! Premiera ksiąg rozciągnięta jest w czasie na przełom jesieni tego roku i wiosny następnego.

Jeśli wszystko pójdzie z planem powinniśmy doczekać się wydań w następujących dniach:
1. Podręcznik Gracza – wrzesień 2024 roku
2. Przewodnik Mistrza Gry – listopad 2024 roku
3. Księga Potworów – luty 2025 roku

Co więcej, każdy tytuł będzie posiadał alternatywną okładkę. Miejmy nadzieję, że wszystko pójdzie gładko i dostaniemy księgi w swoje łapki na czas! Wszak czarodziej nigdy się nie spóźnia ani też nie przychodzi za wcześnie. Zjawia się dokładnie wtedy, kiedy zapowiadał 😉

Jakie zmiany w DnD zaoferuje edycja One Dungeons & Dragons?

Wizard of the Coast zapowiada, że nowa edycja nie zrywa z tradycją, a raczej ulepsza i uspójnia poprzednią odsłonę tej kultowej marki – wyrzuca niedziałające mechaniki, łączy podobne w jedno i dodaje endgame’ową zawartość. To całkowita rewizja piątej edycji po jej treściwym feedbacku od graczy, ich opinii i reakcji zbieranych przez całe dziesięć lat. Dlatego w kuluarach One D&D zaczęto nazywać edycją Dungeons and Dragons 5.5, choć oficjalny wydawca ma na to inny pomysł – One to rule them all. Świeży, miękki restart.

Pomysł na edycję DnD 2024 jest prosty – uczynienie jej przystępniejszą dla nowych graczy oraz wprowadzenie świeżej zawartości dla wysokopoziomowych postaci, by urozmaicić rozgrywkę doświadczonym awanturnikom. Zmian jest oczywiście zatrzęsienie, od czysto kosmetycznych rzeczy, przez ułatwienia rozgrywki, łączenie zasad i usuwanie tych, które społeczność graczy uważała za kłopotliwe, po zmiany w lore i mechanikach, rewizje ras i klas oraz dodanie nowych potworów czy przedmiotów. To nie dodatek do podstawki. To twórcze przekształcenie.

Wraz z wydaniem Księgi Gracza, Podręcznika Mistrza Podziemi i Księgi Potworów do świata Dungeons and Dragons zostaną wprowadzone ulepszenia. Zobacz, co się zmieni!


Reorganizacja treści Podręcznika Game Mastera

Po latach wysłuchiwania narzekań Mistrzów Podziemi o trudnościach w odnajdywaniu treści i statystyk w locie podczas kampanii, Czarodzieje postanowili przearanżować wizualnie treści, po które GMowie sięgają najczęściej.

Nowy, czytelniejszy layout pozwoli lepiej odnaleźć się w gąszczu cyferek. Do tego uproszczony glosariusz, więcej map i pomocy dla Mistrzów pozwolą na stworzenie bardziej wciągających sesji. Jest też zatrzęsienie nowych przedmiotów magicznych i artefaktów do zdobycia. Oho, łotrzykowie – widzę jak już zacieracie rączki!

Wsteczna kompatybilność DnD 2024

Zawartość z DnD 5E wciąż będzie grywalna w One DnD, a to oznacza więcej contentu na start i łagodne przeniesienie dotychczasowych przygód na nowy system. Wszystkie dodatki, rozszerzenia i scenariusze wydane po 2014 wciąż pozostają w mocy, więc nie trzeba będzie czekać na przyszłe plany wydawnicze Wizardów!

Problematyczne nazewnictwo z podręczników DnD w USA

Choć dla nas jest to raczej kuriozalna ciekawostka, niemniej w wielonarodowej Ameryce problematycznym było rozróżnianie stworzeń świata Lochów i Smoków pod względem „rasy” (race). Kłopotliwe słowo zostało zastąpione terminem „species” (gatunek). To oficjalne stanowisko, ale pewnie nic nie będzie stało na przeszkodzie, jeśli przyzwyczajeni do starej terminologii, będziecie w swoim gronie używać pojęcia rasy. To tylko i aż fantasy, chodzi o to, by przeżywać przygody razem w gronie znajomych i czuć się ze sobą dobrze.

Jeszcze więcej potworów w DnD!

Edycja One Dungeons and Dragons zaoferuje 500 maszkar do pokonania, w tym zmiany mechaniczne u starych znajomych oraz całkiem nowe pyski spotykane na szlaku przez wysokolevelowe postacie. Jedno wiemy na pewno – nie będziemy się nudzić!

Do potworów z dwudziestej klasy wyzwania (CR – challenge rating) dołączą takie sławy jak „Ooze”, czyli mocniejsze żywe sześciany, pełzające bloby oraz „Arc-Hag” arcywiedźma, z którą nawet smoki nie chcą zadzierać. A czy Ty zdołasz oprzeć się jej urokom? Rzucaj na inicjatywę!

Lepszy system klas postaci w edycji Dungeons and Dragons 5.5

One D&D będzie zawierał 12 głównych klas postaci i 48 podklas (po 4 na każdą klasę główną) oraz 144 opcje pochodzenia naszej postaci. Zróżnicowanie personalizacji naszego herosa jest wysokie, a całe tworzenie zaczynać się będzie od wyboru klasy, potem pochodzenia, a na końcu gatunku (zgodnie z nowym nazewnictwem), perków za tło historii bohatera, języka i przymierza, do którego należy. To pozwoli na lepsze, bardziej różnorodne i drobiazgowe przygotowanie wymarzonej postaci do gry. Do tego dochodzą usprawnienia i dodatki w taktycznej warstwie walki – rebalans cech broni, nowe zaklęcia czy rynsztunek. Bardziej elastyczny system umiejętności (związany teraz z historią postaci, a nie gatunkiem) sprawi, że ork, gnom czy elf nie będzie więźniem swojej rasy. Koniec z zielonoskórym barbarzyńcą, który musi być tępym osiłkiem! Tak, dobrze słyszysz, możesz grać pełnoprawnym orkiem!

Przykłady zmian w mechanice gry nowej edycji D&D 2024

One DnD wiąże Feats (specjalny rodzaj umiejętności – talenty i ekspertyza w danej dziedzinie) z poziomowaniem, dzięki czemu zaburzenie balansu rozgrywki zostanie wyeliminowane. Koniec z potężnymi talentami dla niskopoziomowych postaci.

Ciekawa zmiana dotyczy rzucania zaklęć. W obu edycjach są one nadal przypisane dla danej klasy, ale ich przygotowanie jest nieco inne. Zaklęcia będą dzielić się na trzy szkoły – Primal, Divine i Arcane. W 5E zaklęcia są albo rzucane z księgi zaklęć, albo z pamięci, ale dodatkowo teraz gracze mogą zmieniać zaklęcia w zależności od klasy. Przykładowo łowca i paladyn mogą zmienić jedno przygotowane zaklęcie dziennie. Poszczególne zaklęcia również uległy zmianie, np. kontr-zaklęcie.

Wiele sztuk broni otrzyma dodatkowe sposoby użycia zgodne z Mistrzostwem (Weapon Mastery), które posiadać będzie kilka klas w nowym systemie. Teraz wojownicy i barbarzyńcy będą mogli odepchnąć lagą gobliny na dziesięć stóp, podczas gdy bard będzie miał z tym nie lada problem.

Punkty Inspiracji działają teraz nieco inaczej. Za każdą dwudziestkę na kości dostajemy jeden punkt inspiracji do zatrzymania lub oddania kompanowi z drużyny. Tak, kiedy posiadasz już jeden punkt, możesz oddać dodatkowy towarzyszowi broni. Teamwork is dreamwork!

A oto lista przykładowych zmian w klasach postaci, które były wprowadzane w playtestach:

Zmiany w Inspiracji Barda (Bardic Inspiration) – funkcja ta została zmieniona na reakcję, ale po feedbacku graczy, przywrócono ją jako akcję bonusową z przedłużonym czasem trwania​.

Wściekłość Barbarzyńcy trwa teraz 10 minut, a nie minutę i nie musisz podtrzymywać jej, wykonując lub przyjmując uderzenie. Wściekłość przyda się również poza walką jako zdolność do testów, np. percepcji, akrobatyki itd. Barbarzyńca dostaje nowe umiejętności, podklasę i zdolność do używania dodatkowych właściwości broni.

Kleryk otrzymuje opcję wyboru „Holy Order” – Świętego Powołania, które pozwoli mu grać jako zdolny uczony lub pełnoprawny mag bitewny.

Zmiennokształtność (Wild Shape) Druida będzie działać we wszystkich podklasach jako bonusowa akcja.

Wojownik zyskał nowe umiejętności w posługiwaniu się bronią oraz wzmocnienie zdolności leczącej Second Wind.

Mnich zyskał możliwość ataku w akcji dodatkowej, nawet jeśli jego główna akcja nie była atakiem, poprawiając tym samym potencjał taktyczny tej klasy.

Nowa warstwa taktycznych umiejętności i efektów Cunning Strikes dla Łotrzyka pozwala na zatruwanie, rozbrajanie, oślepianie, oszołomienie czy ogłuszenie niemilców w walce.

Pula zaklęć Czarownika (Sorcerera) do zapamiętania na raz wzrosła z 15 do 22, a podklasy Czarodzieja (Wizard) zredukowano do czterech – Evoker, Abjurer, Diviner, Illusionist. Niestety wciąż nie wiadomo, co z nekromantą ;-;

Wraz z nową edycją pojawią się też wirtualne stoły do gry w DnD, byście przed wyruszeniem w drogę mogli zebrać drużynę online i kontynuować sesję nawet wtedy, gdy jesteście daleko od siebie.

Nowe mechaniki DnD – Bastion

Mechanika Bastionu pozwoli graczom na wzniesienie i rozbudowę własnych twierdz wraz z całą infrastrukturą. Chcesz gromadzić stare zwoje w bibliotece lub prowadzić warsztat płatnerski, rzemieślniczy bądź kuźnię? Nic prostszego! Wystarczy, że wzniesiesz odpowiedni gmach i zatrudnisz specjalistów wśród NPCów. Marzenie o zostaniu panem na wysokim zamku właśnie spełnia się na naszych oczach. Tylko nie przesadź z podatkami 😉

Podsumowując…

Wymieniliśmy główne, znane nam zmiany zapowiadane w nowej edycji Lochów i Smoków. Zobaczymy, które z nich trafią do ostatecznej wersji. Istnieje jeszcze więcej drobnych zmian i niuansów, które zostawimy jednak do odkrycia Tobie! Ruszaj na przygodę i sprawdź, jak intuicyjnym i przyjaznym dla nowicjuszy stał się teraz świat DnD! ^^

Nowe Dungeons and Dragons – ruszyła przedsprzedaż w naszym sklepie!

Nowe edycje na premierę sprzedają się jak świeże bułeczki, więc jeśli nie chcesz stać w kolejkach, jak po dropy Supreme i wyjść z niczym, pomyśl o zarezerwowaniu swojego egzemplarza w naszym sklepie.

Mamy ciekawe zestawy, a każdy z podręczników posiada alternatywne wersje okładek, więc na pewno znajdziesz coś pasującego bardziej do Ciebie. Ja chyba wybiorę Monster Manual z Illithidem. A Ty? 😉