Starfinder – Tworzenie postaci
Starfinder – gra sięgająca korzeniami klasycznych edycji Dungeons and Dragons, jednak osadzona w klimatach science fiction. Przedstawię Ci dziś, jak zrobić postać mogącą podróżować po kosmosie, odwiedzając dzikie planety zamieszkiwane przez smoki, jak i te, w których telefony i internet nie są niczym nadzwyczajnym. Jeśli znasz mechanikę D&D, to łatwo odnajdziesz się w Starfinderze. Może to dobry moment, aby przesiąść się na coś bardziej nowoczesnego, czy nawet – futurystycznego?
Generalny koncept postaci
Jak w niemal każdym RPGu, tworząc postać dobrze jest się wpierw zastanowić, kim chcesz aby była ona w świecie Starfindera. Więcej informacji o tym świecie znajdziesz na naszym blogu – o tutaj 😉
W ramach kreacji postaci będziesz musiał zdecydować się czy chcesz grać androidem, czteroręką kassathą, futrzanym padlinożercą czy człowiekiem – zwykle jednak po kilkunastoletnim czy nawet kilkudziesięcioletnim życiu jako człowiek, warto w grze spróbować czegoś innego, czyż nie?
Oprócz rasy będziesz musiał wybrać motyw przewodni dla swojej postaci. Powinien on reprezentować Twoje pochodzenie i motywację. Wybrany motyw zapewni Ci też dodatkowy bonus przekładający się na mechanikę gry.
W końcu koniecznym będzie wybór klasy – niektórzy mówią, że stanowi ona sól postaci w grze RPG, wszak to klasę rozwijasz, zdobywając kolejne punkty doświadczenia.

Cechy
Postać w Starfinderze, podobnie jak Pathfinderze i znanym Dungeons and Dragons, opiera się na 6 podstawowych cechach: Sile, Zręczności, Budowie, Inteligencji, Mądrości i Charyzmie. Podręcznik oferuje trzy sposoby określenia wysokości cech: możesz skorzystać z kilku gotowych tablic, przypisując wartości wedle uznania, możesz też rzucić kośćmi albo zdecydować się na metodę „kupowania punktów”.
Określając wysokość cech za pomocą rzutu kośćmi rzuć 4k6, odrzuć najniższy wynik i zsumuj pozostałe. Powtórz czynność 6 razy i przypisz wartości do 6 różnych cech – następnie zmodyfikuj je o wartości wynikające z rasy i motywu Twojej postaci. Jeśli zdecydujesz się na „kupowanie punktów”, wpisz w wartość każdej cechy 10, zmodyfikuj je zgodnie z Twoją rasą i motywem, a następnie przydziel 10 dodatkowych punktów. Niezależnie od wybranej metody określania wysokości cech, żadna z Twoich cech nie powinna wynosić więcej niż 18.
Z cechami związane są modyfikatory – to one odgrywają faktyczną rolę w większości przypadków, powiększając lub pomniejszać Twój rzut kością. Prezentują się one następująco:
| Wartość | Modyfikator |
| 1 | -5 |
| 2-3 | -4 |
| 4-5 | -3 |
| 6-7 | -2 |
| 8-9 | -1 |
| 10-11 | 0 |
| 12-13 | +1 |
| 14-15 | +2 |
| … | +3, +4, +5 itd. |
Kiedy awansujesz na poziom 5, 10, 15 i 20, będziesz mógł podnieść 4 ze swoich cech. Podnieś wartość o 2, jeśli wartość cechy wynosi 16 lub mniej oraz o 1, jeśli wynosi 17 lub więcej. Możesz w ten sposób osiągnąć wartość cechy większą niż 18.



Punkty Życia, Punkty Wytrzymałości i Punkty Determinacji
Mechanika Starfindera przypisuje każdej postaci Punkty Życia, które reprezentują, jak dużo obrażeń postać może przyjąć, by zachować życie i przytomność; Punkty Wytrzymałości – pokazujące liczbę drobnych stłuczeń czy siniaków, które postać może przyjąć bez poważnego uszczerbku i w końcu Punkty Determinacji – odpowiadające za siłę woli i zawziętość, z którą postać może pokonać swoje fizyczne ograniczenia.
Kiedy Twoja postać doznaje obrażeń, obniżasz swoje Punkty Wytrzymałości – dopiero gdy one spadną do zera, zaczynasz tracić Punkty Życia. Możesz uzupełnić swoje Punkty Wytrzymałości odpoczywając przez 10 minut oraz wydając jeden Punkt Determinacji. Raz dziennie odpoczywając 8 godzin możesz odzyskać też część Punktów Życia i wszystkie Punkty Wytrzymałości oraz Determinacji.
Na pierwszym poziomie liczba Twoich Punktów Życia jest sumą punktów oferowanych przez rasę i klasę. Na każdym kolejny poziomie Twoje Punty Życia będą zwiększały się o liczbę punktów przypisanych do klasy.
Ilość Punktów Wytrzymałości jest obliczana na podstawie Twojej budowy i klasy. Na każdym poziomie dodajesz Punkty Wytrzymałości w ilości przypisanej do klasy, powiększone o Twój modyfikator z budowy (min. 0).
Punkty Determinacji określone są przez Twój poziom i modyfikator z cechy kluczowej dla Twojej klasy. Podziel poziom swojej postaci przez dwa (zaokrąglając w dół, lecz minimum 1) oraz dodaj modyfikator, aby uzyskać wynik. Punkty Determinacji mają wpływ nie tylko na odzyskiwanie Punktów Wytrzymałości – pomogą lub w ogóle umożliwią Ci one wykonywanie niektórych Twoich zdolności klasowych.

Motyw postaci
Starfinder oferuje następujące motywy postaci:
| Motyw | Opis | Modyfikator cechy |
| Pilot | Doskonale czujesz się za sterami różnych pojazdów. Nieważne czy naziemnych, powietrznych czy kosmicznych. Nieważne czy to kwestia wrodzonych zdolności, czy wieloletniej pracy w elitarnych siłach specjalnych lub ćwiczeń sportowych. | +1 Zręczność |
| Łowca nagród | Ścigasz ludzi dla pieniędzy. Nieważne czy jesteś wolnym strzelcem, czy członkiem dużej organizacji. W każdym przypadku to niebezpieczna praca. | +1 Budowa |
| Ikona | Jesteś sławny w całej galaktyce. Wielu uważa Cię za wzór do naśladowania. Jesteś naukowcem? Inżynierem? Artystą? Wybór należy do Ciebie. | +1 Charyzma |
| Najemnik | Utrzymujesz się z wojen i podróży. To czy żyjesz obciążony poczuciem winy, czy z dumą wykonujesz swój zawód, to już Twoja sprawa. Nie tylko Twoją sprawą może być jednak Twoja znajomość metodologii działań militarnych w całej galaktyce… | +1 Siła |
| Wyrzutek | Jesteś poszukiwany. To czy jesteś winny, to sprawa drugorzędna. Ważne, że czasem musisz się natrudzić, aby nie trafić do więzienia lub na stryczek. | +1 Zręczność |
| Kapłan | Twoje silne wierzenie religijne zaprowadziły Cię na drogę służby ludziom. Podróże galaktyczne mogą przysłużyć się Twojemu bóstwie i Tobie. | +1 Mądrość |
| Uczony | Intelektualista, erudyta, rzemieślnik nauki, miernota, który uzyskał staranne wykształcenie – sam zdecyduj czy jesteś rektorem poważnej uczelni, czy nisko opłacanym specjalistą od rozwoju grylot alpa. | +1 Inteligencja |
| Podróżnik | Przemierzasz galaktykę wzdłuż i wszerz. Pragnienie odkrycia nieznanych planet i podziwiania pięknych widoków nieraz jednak wiąże się z prozaicznym pragnieniem sławy i pieniędzy. | +1 Budowa |
| Xenoseeker | Ekscytuje Cię bioróżnorodność kosmosu. Pragniesz poznawać nowe formy życia i uczyć się ich obyczajów. Albo powiększać prywatny zbiór trofeów… | +1 Charyzma |
| Własny | Jeśli nie odpowiada Ci żaden z powyższych, to po prostu dodaj jeden punkt do dowolnej cechy. | +1 Dowolne |
Wybór motywu wiąże się z dodatkowymi korzyściami. Na 1, 6, 12 oraz 18 poziomie postać uzyskuje specjalną korzyść związaną z motywem. Jeśli wybrałeś motyw własny, na pierwszym poziomie dodaj 1 do wybranej umiejętności, na 6 poziomie zdobywasz zdolność dodawania +2 do tej umiejętności raz na dzień, na poziomie 12 możesz raz dziennie przerzucić test jednej umiejętności, a na poziomie 18 zwiększyć o 1 Punkty Determinacji.
Każdy z pozostałych motywów ma swoje specjalne zdolności i umiejętności, które uzyskuje postać wraz ze zdobywaniem nowych poziomów doświadczenia. Zwykle są one bardziej wyrafinowane i ciekawsze w mechanice.

Rasy
| Rasa | Opis | Modyfikatory cech | Punkty Życia |
| Androidy | Skomplikowana synteza technologii oraz chemii organicznej. Pomimo oprogramowania niektórych części robotycznego ciała, posiadają dusze i stworzyły własne społeczności. | +2 Zręczność +2 Intelekt -2 Charyzma | 4 |
| Ludzie | Tacy jak Ty. Może nieco częściej podróżują. Inne rasy twierdzą, że działają zanim pomyślą. Podziwiają jednak ich konsekwencję, kreatywność i ambicję. | +2 do jednej dowolnej cechy | 4 |
| Kassathanie | Anachroniczny lud pełen antycznych tradycji i tajemnej wiedzy. Cztery ręce oraz czoło długości łokcia pomogą Ci odróżnić ich od ludzi. | +2 Siła +2 Mądrość -2 Inteligencja | 4 |
| Lashuntowie | Lud podzielony na dwie podrasy o różnych zdolnościach i rolach społecznych. Średniego wzrostu humanoidy o długich czułkach wychodzących z czoła. Zapewniają im one zdolności telepatyczne. | +2 Charyzma Dodatkowo: +2 Siła -2 Mądrość lub +2 Inteligencja -2 Budowa | 4 |
| Shirreni | Niezwykle wspólnotowe, o telepatycznych zdolnościach obrzydliwe szarańcze. Czy może humanoidy o szarańczym kształcie? | +2 Budowa +2 Mądrość -2 Charyzma | 6 |
| Veskowie | Potężni jaszczuroludzie. Ich siła i wygląd budzą strach wśród innych inteligentnych ras. Wśród wielu nieinteligentnych również. | +2 Siła +2 Budowa -2 Inteligencja | 6 |
| Ysoki | Małe humanoidy przypominające szczury. Rozprzestrzeniły się po całym kosmosie tak, że szczura znajdziesz na każdym statku. Często się tam nawet przydaje. | +2 Zręczność +2 Inteligencja -2 Siła | 2 |
W podręczniku znajdziesz szczegółowy opis każdej z ras, a każda z nich posiada odrębne, specyficzne cechy. Jak zostało wspomniane, Shirreni oraz Lashuntowie posiadają zdolności telepatyczne, Ysoki widzą w ciemnościach oraz mają premię rasową +2 do inżynierii, skradania się oraz testów przetrwania – a to nie wszystko. Oprócz cech rasowych i wpływu na mechanikę gry, opis każdej rasy zawiera opis macierzystego układu planetarnego, relacji społecznych (w tym również tych z innymi rasami), motywacje i role w czasie podróży kosmicznych oraz inne przydatne do gry informacje.
Klasy
| Klasa | Opis | Kluczowa zdolność | Punkty Umiejętności | Punkty Wytrzymałości |
| Wysłannik | Nie wiem czy jesteś ambasadorem, biznesmenem, czy zwykłym oszustem. Twój spryt jest często jedynym towarzyszem, na którego możesz naprawdę liczyć. | Charyzma | 8 | 6 |
| Mechanik | Mistrz techniki. Od śrubek, do zaawansowanych komputerów i sztucznej inteligencji. Wolisz, by zamiast Ciebie robotę odwalały maszyny – choćby uzbrojone drony. | Inteligencja | 4 | 6 |
| Mistyk | Rozumiesz to, co ludzie nazywają magią. Nieważne czy jej źródła upatrujesz w bogach, czy w ciężkiej pracy. Pragniesz połączyć swoje umiejętności magiczne z wiedzą naukową. | Mądrość | 6 | 6 |
| Agent | Doskonale znasz sztukę przetrwania. Gdy chcesz, stajesz się niewidoczny lub niesłyszalny. Kradzieże, przestępstwa, morderstwa – wszystko to dobrze znasz. | Zręczność | 6 | 6 |
| Słonecznik | Zrozumiałeś naturalny cykl występujący w kosmosie. Czarne dziury, entropia, grawitacja. Pragniesz manipulować tymi siłami, rozpoznając siebie jako członka starożytnej tradycji. | Charyzma | 7 | 7 |
| Żołnierz | Zawsze jest gdzieś wojna, więc zawsze znajdziesz pracę dla siebie. To Twój styl życia. | Siła | 7 | 7 |
| Technomanta | Wykorzystujesz technologię, by wzmocnić magię, a magię, aby manipulować technologią. Zaginasz prawa natury, jesteś ekspertem od nauki. | Inteligencja | 4 | 5 |
Oczywiście to dość skrótowy opis. Każda klasa posiada tabelę prezentującą bonus do ataku, premię do rzutów obronnych na wolę, wytrwałość i refleks oraz zdolności klasowe. Dla każdej klasy istnieją zdolności klasowe obligatoryjne oraz opcjonalne – sam jesteś w stanie dostosować postać do swoich oczekiwań. Ponadto, wraz z rozwojem postaci będziesz wybierał dodatkowe atuty. Niektóre klasy posiadają również zdolność rzucania zaklęć, inne (jak mechanik) posiadają towarzysza – bądź drona z zaimplementowaną sztuczną inteligencją lub sztuczną inteligencję zaimplementowaną do mózgu… Przypomina Ci to pewno chowańce z RPGów osadzonych w światach fantasy – to dobre skojarzenie.

Mechanika
Starfinder to gra RPG zbudowana na mechanice podobnej do tej znanej z Pathfindera oraz Dungeons and Dragons. Znajdziesz tu umiejętności klasowe i ich testy oparte o rzuty kością dwudziestościenną, modyfikatory z poszczególnych cech oraz poziom wyszkolenia. Jeśli zaznajomiłeś się z powyższymi grami, to nieobce będą Ci tabele reprezentujące możliwy ekwipunek do wyboru czy opis różnego rodzaju charakterów postaci.
Zakończenie
Starfinder to w znacznej mierze przełożenie mechaniki Pathfindera na RPG dziejący się w kosmosie. Autorzy przygotowali nawet opis, jak implementować podręczniki dedykowane Pathfinderowi do gry w Starfindera. Nic nie stoi na przeszkodzie, byś pozwolił wsiąść do statku kosmicznego swojemu krasnoludzkiemu wojownikowi lub elfiemu czarodziejowi. Warto będzie jedynie odświeżyć ich ekwipunek. Jeśli nagrałeś się już w klasycznych systemach fantasy, czas wybrać się na przygodę ku gwiazdom. Jeżeli przyzwyczaiłeś się już do mechaniki znanej z D&D oraz Pathfindera, sięgnij po podręcznik do Starfindera, jeśli nie znasz wspomnianych gier, to tym bardziej sięgnij po ten podręcznik, aby zapoznać się z najbardziej popularną mechaniką w świecie gier fabularnych 😉
