Ładowanie…

Starfinder – Tworzenie postaci

Starfinder – gra sięgająca korzeniami klasycznych edycji Dungeons and Dragons, jednak osadzona w klimatach science fiction. Przedstawię Ci dziś, jak zrobić postać mogącą podróżować po kosmosie, odwiedzając dzikie planety zamieszkiwane przez smoki, jak i te, w których telefony i internet nie są niczym nadzwyczajnym. Jeśli znasz mechanikę D&D, to łatwo odnajdziesz się w Starfinderze. Może to dobry moment, aby przesiąść się na coś bardziej nowoczesnego, czy nawet – futurystycznego?

Generalny koncept postaci

Jak w niemal każdym RPGu, tworząc postać dobrze jest się wpierw zastanowić, kim chcesz aby była ona w świecie Starfindera. Więcej informacji o tym świecie znajdziesz na naszym blogu – o tutaj 😉

W ramach kreacji postaci będziesz musiał zdecydować się czy chcesz grać androidem, czteroręką kassathą, futrzanym padlinożercą czy człowiekiem – zwykle jednak po kilkunastoletnim czy nawet kilkudziesięcioletnim życiu jako człowiek, warto w grze spróbować czegoś innego, czyż nie?

Oprócz rasy będziesz musiał wybrać motyw przewodni dla swojej postaci. Powinien on reprezentować Twoje pochodzenie i motywację. Wybrany motyw zapewni Ci też dodatkowy bonus przekładający się na mechanikę gry.

W końcu koniecznym będzie wybór klasy – niektórzy mówią, że stanowi ona sól postaci w grze RPG, wszak to klasę rozwijasz, zdobywając kolejne punkty doświadczenia.

Cechy

Postać w Starfinderze, podobnie jak Pathfinderze i znanym Dungeons and Dragons, opiera się na 6 podstawowych cechach: Sile, Zręczności, Budowie, Inteligencji, Mądrości i Charyzmie. Podręcznik oferuje trzy sposoby określenia wysokości cech: możesz skorzystać z kilku gotowych tablic, przypisując wartości wedle uznania, możesz też rzucić kośćmi albo zdecydować się na metodę „kupowania punktów”.

Określając wysokość cech za pomocą rzutu kośćmi rzuć 4k6, odrzuć najniższy wynik i zsumuj pozostałe. Powtórz czynność 6 razy i przypisz wartości do 6 różnych cech – następnie zmodyfikuj je o wartości wynikające z rasy i motywu Twojej postaci. Jeśli zdecydujesz się na „kupowanie punktów”, wpisz w wartość każdej cechy 10, zmodyfikuj je zgodnie z Twoją rasą i motywem, a następnie przydziel 10 dodatkowych punktów. Niezależnie od wybranej metody określania wysokości cech, żadna z Twoich cech nie powinna wynosić więcej niż 18.

Z cechami związane są modyfikatory – to one odgrywają faktyczną rolę w większości przypadków, powiększając lub pomniejszać Twój rzut kością. Prezentują się one następująco:

WartośćModyfikator
1-5
2-3-4
4-5-3
6-7-2
8-9-1
10-110
12-13+1
14-15+2
+3, +4, +5 itd.

Kiedy awansujesz na poziom 5, 10, 15 i 20, będziesz mógł podnieść 4 ze swoich cech. Podnieś wartość o 2, jeśli wartość cechy wynosi 16 lub mniej oraz o 1, jeśli wynosi 17 lub więcej. Możesz w ten sposób osiągnąć wartość cechy większą niż 18.

Punkty Życia, Punkty Wytrzymałości i Punkty Determinacji

Mechanika Starfindera przypisuje każdej postaci Punkty Życia, które reprezentują, jak dużo obrażeń postać może przyjąć, by zachować życie i przytomność; Punkty Wytrzymałości – pokazujące liczbę drobnych stłuczeń czy siniaków, które postać może przyjąć bez poważnego uszczerbku i w końcu Punkty Determinacji – odpowiadające za siłę woli i zawziętość, z którą postać może pokonać swoje fizyczne ograniczenia.

Kiedy Twoja postać doznaje obrażeń, obniżasz swoje Punkty Wytrzymałości – dopiero gdy one spadną do zera, zaczynasz tracić Punkty Życia. Możesz uzupełnić swoje Punkty Wytrzymałości odpoczywając przez 10 minut oraz wydając jeden Punkt Determinacji. Raz dziennie odpoczywając 8 godzin możesz odzyskać też część Punktów Życia i wszystkie Punkty Wytrzymałości oraz Determinacji.

Na pierwszym poziomie liczba Twoich Punktów Życia jest sumą punktów oferowanych przez rasę i klasę. Na każdym kolejny poziomie Twoje Punty Życia będą zwiększały się o liczbę punktów przypisanych do klasy.

Ilość Punktów Wytrzymałości jest obliczana na podstawie Twojej budowy i klasy. Na każdym poziomie dodajesz Punkty Wytrzymałości w ilości przypisanej do klasy, powiększone o Twój modyfikator z budowy (min. 0).

Punkty Determinacji określone są przez Twój poziom i modyfikator z cechy kluczowej dla Twojej klasy. Podziel poziom swojej postaci przez dwa (zaokrąglając w dół, lecz minimum 1) oraz dodaj modyfikator, aby uzyskać wynik. Punkty Determinacji mają wpływ nie tylko na odzyskiwanie Punktów Wytrzymałości – pomogą lub w ogóle umożliwią Ci one wykonywanie niektórych Twoich zdolności klasowych.

Motyw postaci

Starfinder oferuje następujące motywy postaci:

MotywOpisModyfikator cechy
PilotDoskonale czujesz się za sterami różnych pojazdów. Nieważne czy naziemnych, powietrznych czy kosmicznych. Nieważne czy to kwestia wrodzonych zdolności, czy wieloletniej pracy w elitarnych siłach specjalnych lub ćwiczeń sportowych.+1 Zręczność
Łowca nagródŚcigasz ludzi dla pieniędzy. Nieważne czy jesteś wolnym strzelcem, czy członkiem dużej organizacji. W każdym przypadku to niebezpieczna praca.+1 Budowa
IkonaJesteś sławny w całej galaktyce. Wielu uważa Cię za wzór do naśladowania. Jesteś naukowcem? Inżynierem? Artystą? Wybór należy do Ciebie.+1 Charyzma
NajemnikUtrzymujesz się z wojen i podróży. To czy żyjesz obciążony poczuciem winy, czy z dumą wykonujesz swój zawód, to już Twoja sprawa. Nie tylko Twoją sprawą może być jednak Twoja znajomość metodologii działań militarnych w całej galaktyce…+1 Siła
WyrzutekJesteś poszukiwany. To czy jesteś winny, to sprawa drugorzędna. Ważne, że czasem musisz się natrudzić, aby nie trafić do więzienia lub na stryczek.+1 Zręczność
KapłanTwoje silne wierzenie religijne zaprowadziły Cię na drogę służby ludziom. Podróże galaktyczne mogą przysłużyć się Twojemu bóstwie i Tobie.+1 Mądrość
UczonyIntelektualista, erudyta, rzemieślnik nauki, miernota, który uzyskał staranne wykształcenie – sam zdecyduj czy jesteś rektorem poważnej uczelni, czy nisko opłacanym specjalistą od rozwoju grylot alpa.+1 Inteligencja
PodróżnikPrzemierzasz galaktykę wzdłuż i wszerz. Pragnienie odkrycia nieznanych planet i podziwiania pięknych widoków nieraz jednak wiąże się z prozaicznym pragnieniem sławy i pieniędzy.+1 Budowa
XenoseekerEkscytuje Cię bioróżnorodność kosmosu. Pragniesz poznawać nowe formy życia i uczyć się ich obyczajów. Albo powiększać prywatny zbiór trofeów…+1 Charyzma
WłasnyJeśli nie odpowiada Ci żaden z powyższych, to po prostu dodaj jeden punkt do dowolnej cechy.+1 Dowolne

Wybór motywu wiąże się z dodatkowymi korzyściami. Na 1, 6, 12 oraz 18 poziomie postać uzyskuje specjalną korzyść związaną z motywem. Jeśli wybrałeś motyw własny, na pierwszym poziomie dodaj 1 do wybranej umiejętności, na 6 poziomie zdobywasz zdolność dodawania +2 do tej umiejętności raz na dzień, na poziomie 12 możesz raz dziennie przerzucić test jednej umiejętności, a na poziomie 18 zwiększyć o 1 Punkty Determinacji.

Każdy z pozostałych motywów ma swoje specjalne zdolności i umiejętności, które uzyskuje postać wraz ze zdobywaniem nowych poziomów doświadczenia. Zwykle są one bardziej wyrafinowane i ciekawsze w mechanice.


Rasy

RasaOpisModyfikatory cechPunkty Życia
AndroidySkomplikowana synteza technologii oraz chemii organicznej. Pomimo oprogramowania niektórych części robotycznego ciała, posiadają dusze i stworzyły własne społeczności.+2 Zręczność
+2 Intelekt
-2 Charyzma
4
LudzieTacy jak Ty. Może nieco częściej podróżują. Inne rasy twierdzą, że działają zanim pomyślą. Podziwiają jednak ich konsekwencję, kreatywność i ambicję.+2 do jednej dowolnej cechy4
KassathanieAnachroniczny lud pełen antycznych tradycji i tajemnej wiedzy. Cztery ręce oraz czoło długości łokcia pomogą Ci odróżnić ich od ludzi.+2 Siła
+2 Mądrość
-2 Inteligencja
4
LashuntowieLud podzielony na dwie podrasy o różnych zdolnościach i rolach społecznych. Średniego wzrostu humanoidy o długich czułkach wychodzących z czoła. Zapewniają im one zdolności telepatyczne.+2 Charyzma
Dodatkowo:
+2 Siła
-2 Mądrość
lub
+2 Inteligencja
-2 Budowa
4
ShirreniNiezwykle wspólnotowe, o telepatycznych zdolnościach obrzydliwe szarańcze. Czy może humanoidy o szarańczym kształcie?+2 Budowa
+2 Mądrość
-2 Charyzma
6
VeskowiePotężni jaszczuroludzie. Ich siła i wygląd budzą strach wśród innych inteligentnych ras. Wśród wielu nieinteligentnych również.+2 Siła
+2 Budowa
-2 Inteligencja
6
YsokiMałe humanoidy przypominające szczury. Rozprzestrzeniły się po całym kosmosie tak, że szczura znajdziesz na każdym statku. Często się tam nawet przydaje.+2 Zręczność
+2 Inteligencja
-2 Siła
2

W podręczniku znajdziesz szczegółowy opis każdej z ras, a każda z nich posiada odrębne, specyficzne cechy. Jak zostało wspomniane, Shirreni oraz Lashuntowie posiadają zdolności telepatyczne, Ysoki widzą w ciemnościach oraz mają premię rasową +2 do inżynierii, skradania się oraz testów przetrwania – a to nie wszystko. Oprócz cech rasowych i wpływu na mechanikę gry, opis każdej rasy zawiera opis macierzystego układu planetarnego, relacji społecznych (w tym również tych z innymi rasami), motywacje i role w czasie podróży kosmicznych oraz inne przydatne do gry informacje.

Klasy

KlasaOpisKluczowa zdolnośćPunkty UmiejętnościPunkty Wytrzymałości
WysłannikNie wiem czy jesteś ambasadorem, biznesmenem, czy zwykłym oszustem. Twój spryt jest często jedynym towarzyszem, na którego możesz naprawdę liczyć.Charyzma86
MechanikMistrz techniki. Od śrubek, do zaawansowanych komputerów i sztucznej inteligencji. Wolisz, by zamiast Ciebie robotę odwalały maszyny – choćby uzbrojone drony.Inteligencja46
MistykRozumiesz to, co ludzie nazywają magią. Nieważne czy jej źródła upatrujesz w bogach, czy w ciężkiej pracy. Pragniesz połączyć swoje umiejętności magiczne z wiedzą naukową.Mądrość66
AgentDoskonale znasz sztukę przetrwania. Gdy chcesz, stajesz się niewidoczny lub niesłyszalny. Kradzieże, przestępstwa, morderstwa – wszystko to dobrze znasz.Zręczność66
SłonecznikZrozumiałeś naturalny cykl występujący w kosmosie. Czarne dziury, entropia, grawitacja. Pragniesz manipulować tymi siłami, rozpoznając siebie jako członka starożytnej tradycji.Charyzma77
ŻołnierzZawsze jest gdzieś wojna, więc zawsze znajdziesz pracę dla siebie. To Twój styl życia.Siła77
TechnomantaWykorzystujesz technologię, by wzmocnić magię, a magię, aby manipulować technologią. Zaginasz prawa natury, jesteś ekspertem od nauki.Inteligencja45

Oczywiście to dość skrótowy opis. Każda klasa posiada tabelę prezentującą bonus do ataku, premię do rzutów obronnych na wolę, wytrwałość i refleks oraz zdolności klasowe. Dla każdej klasy istnieją zdolności klasowe obligatoryjne oraz opcjonalne – sam jesteś w stanie dostosować postać do swoich oczekiwań. Ponadto, wraz z rozwojem postaci będziesz wybierał dodatkowe atuty. Niektóre klasy posiadają również zdolność rzucania zaklęć, inne (jak mechanik) posiadają towarzysza – bądź drona z zaimplementowaną sztuczną inteligencją lub sztuczną inteligencję zaimplementowaną do mózgu… Przypomina Ci to pewno chowańce z RPGów osadzonych w światach fantasy – to dobre skojarzenie.


Mechanika

Starfinder to gra RPG zbudowana na mechanice podobnej do tej znanej z Pathfindera oraz Dungeons and Dragons. Znajdziesz tu umiejętności klasowe i ich testy oparte o rzuty kością dwudziestościenną, modyfikatory z poszczególnych cech oraz poziom wyszkolenia. Jeśli zaznajomiłeś się z powyższymi grami, to nieobce będą Ci tabele reprezentujące możliwy ekwipunek do wyboru czy opis różnego rodzaju charakterów postaci.

Zakończenie

Starfinder to w znacznej mierze przełożenie mechaniki Pathfindera na RPG dziejący się w kosmosie. Autorzy przygotowali nawet opis, jak implementować podręczniki dedykowane Pathfinderowi do gry w Starfindera. Nic nie stoi na przeszkodzie, byś pozwolił wsiąść do statku kosmicznego swojemu krasnoludzkiemu wojownikowi lub elfiemu czarodziejowi. Warto będzie jedynie odświeżyć ich ekwipunek. Jeśli nagrałeś się już w klasycznych systemach fantasy, czas wybrać się na przygodę ku gwiazdom. Jeżeli przyzwyczaiłeś się już do mechaniki znanej z D&D oraz Pathfindera, sięgnij po podręcznik do Starfindera, jeśli nie znasz wspomnianych gier, to tym bardziej sięgnij po ten podręcznik, aby zapoznać się z najbardziej popularną mechaniką w świecie gier fabularnych 😉