Warhammer Fantasy Roleplay czy Dungeons and Dragons - jaką grę fabularną wybrać?

22.07.20

 

Nie ma wątpliwości, że Warhammer i Dungeons and Dragons to dwie najpopularniejsze gry fabularne w Polsce. O D&D zrobiło się głośno w ostatnich latach, gdy tytuł ten pojawił się w kultowym już serialu Stranger Things. Co ciekawe, Dungeons and Dragons jest pierwszą grą RPG na świecie – powstała w latach 70. XX wieku i do dziś stanowi jedną z najczęściej polecanych opcji w swoim gatunku. Jej poważny konkurent to bez wątpienia legendarny Warhammer Fantasy Roleplay, doceniany m.in. za intuicyjną mechanikę, mroczną atmosferę i rozbudowane opcje rozwoju postaci. 

Podstawowe zasady i cele gier fabularnych

Zarówno w Warhammerze, jak i D&D na początku uczestnicy tworzą swojego bohatera, zapisując jego cechy i współczynniki na karcie postaci. O rezultatach podejmowanych działań, głównie tych ryzykownych i wywołujących jakiś istotny efekt, decydują rzuty kośćmi. Oczywiście na wynik wpływają także umiejętności bohaterów oraz ich konkretne atuty. Wszystko opiera się na silnej interakcji z innymi członkami drużyny – gracze rozmawiają, podejmują decyzje i zapisują swoje akcje. W międzyczasie zdobywają majątek, punkty doświadczenia i umiejętności, a także awansują na kolejne poziomy w swojej klasie. Przetrwanie i rozwój postaci to dwa główne cele każdej gry z tej kategorii.

 

Dungeons and Dragons. Amerykański fenomen lat 70., który przetrwał do dziś

Polecamy
podręczniki

DUNGEONS AND DRAGONS: PRZEWODNIK MISTRZA PODZIEMI

Dungeon Master's Guide (Przewodnik Mistrza Podziemi) zapewnia inspirację i porady, dzięki którym rozbudzisz swoją wyobraźnię i stworzysz dla swoich graczy fascynujące światy pełne przygód i eksploracji.

180.00 ZŁ

D&D uznaje się za „,matkę wszystkich gier fabularnych”, ponieważ jako pierwsze wyewoluowało z typowego bitewniaka w system RPG. Jedną z najmocniejszych stron Dungeons and Dragons jest osadzenie wydarzeń w typowo fantastycznym, epickim świecie. Spotkamy tutaj krasnoludy, elfy, orki, magię i nawiązania do średniowiecznej rzeczywistości. W tytule znajdziemy też wiele zróżnicowanych krain. Każda z nich posiada swoją własną geografię, siły polityczne, historię i charakterystyczną atmosferę. Akcja wielu scenariuszy rozgrywa się na Faerunie – kontynencie, który występuje w większości podręczników D&D. 

Jak zacząć grać w Dungeons and Dragons?

Na przestrzeni lat wyszło wiele podręczników do D&D w wersji polskiej i angielskiej. Na pierwsze sesje polecamy Dungeons and Dragons Players Handbook (Podręcznik Gracza),

z dokładnie przedstawionymi regułami dotyczącymi tworzenia i rozwoju postaci, zasad walki, eksploracji i wielu innych elementów rozgrywki. Dla osób, które wolą pełnić funkcję mistrza gry mamy również ciekawe sugestie i wskazówki na temat budowania światów oraz przygód, zawarte w Dungeon Master's Guide (Przewodnik Mistrza Podziemi) . Trzecią propozycją, która urozmaici rozgrywkę i pobudzi wyobraźnie jest Księga Potworów szczegółowo opisująca stworzenia funkcjonujące w uniwersum D&D – smoki, łupieżców umysłów, giganty, czy obserwatorów.

Warhammer Fantasy Roleplay. Pierwszy oficjalnie wydany system RPG w Polsce

Warhammer jest bez wątpienia najpopularniejszym tytułem fabularnym w naszym kraju. Nic dziwnego – w końcu był on pierwszym oficjalnie wydanym systemem RPG w Polsce . Geografia świata w Warhammerze jest wzorowana na Ziemi z późnego średniowiecza. Wszystko rozgrywa się na planecie o powierzchni pokrytej kilkoma ogromnymi kontynentami, zamieszkiwanymi przez odrębne cywilizacje. Wśród ras występujących w tytule można wymienić m.in. ludzi, elfy, krasnoludy, niziołki, orki, czy wampiry. 

W porównaniu do D&D, klimat Warhammera jest zdecydowanie mroczniejszy, a nad światem wisi widmo zagłady. Co więcej, przedstawionej rzeczywistości jest zdecydowanie bliżej do renesansu pod kątem rozwoju technologicznego i społecznego – w grze znajdziemy chociażby broń palną.

Jak zacząć grać w Warhammera?

Warto sięgnąć po Warhammer 4 Edycja Podręcznik Podstawowy z najważniejszymi informacjami na temat rozgrywki, budowania postaci, czy reguł prowadzenia walki. Znajdują się tam podstawy magii, bestiariusza i opisu świata. Podobnie wygląda to w przypadku drugiej, zachwalanej edycji polskiego podręcznika pod tytułem Warhammer Fantasy Roleplay Księga Zasad – wydanie stanowi kompletną grę, do której rozpoczęcia potrzebne są jedynie kostki i grupa chętnych przyjaciół.

Polecamy
podręczniki

WARHAMMER FANTASY ROLEPLAY KSIĘGA ZASAD

Kontynuacja wspaniałej gry fabularnej Warhammer Fantasy Role Play, której I edycja stała się kultowym RPG w Polsce. Warhammer Fantasy Roleplay to kompletna gra. Do rozpoczęcia rozgrywki potrzebujesz jedynie niniejszej książki, kilka kostek i grupy przyjaciół, chętnych by przeżyć przygodę.

125 ZŁ

D&D a Warhammer Fantasy. Które RPG wybrać?

Światy

Dungeons and Dragons w odróżnieniu od Warhammera łączy w sobie wiele fantastycznych światów z gatunku epic fantasy, dając szerokie pole do tworzenia scenariuszy. Za to Warhammer uznawany jest za tytuł zdecydowanie mroczniejszy. To typowy przedstawiciel dark fantasy, w którym ukazano trudy codziennego życia i kwestie przyziemne, z mniejszą dawką motywów heroic (zwłaszcza w 4. edycji gry).

Rozgrywka i śmiertelność

Możliwości systemu rozgrywki Dungeons and Dragons są rozbudowane, ale stosunkowo proste. Opierają się na mechanice d20, ponieważ k20 to główna kość, którą wykonujemy rzuty (20 oznacza liczbę ścian na kostce). W D&D używa się jej m.in. przy ataku bronią, testowaniu umiejętności i rzutach obronnych. Ginie się dość łatwo, ponieważ można stracić swoją postać nawet po jednym trafieniu krytycznym. Ratunkiem mogą być pieniądze lub wsparcie silnych przyjaciół. Dla niektórych będzie to wada, dla innych zaleta gry. 

W przypadku Warhammera większość uznaje, że śmiercionośność jest porównywalna, choć nieco mniejsza niż w D&D. Duże znaczenie mają punkty przeznaczenia , które reprezentują poziom szczęścia postaci i pozwalają jej uniknąć śmierci czy okaleczenia.

Podsumowanie: epic fantasy vs dark fantasy

D&D jest tytułem klasyczną, z sielankową atmosferą, korzystającym z umownej przemocy i pozbawionym kontrowersyjnej tematyki. Znajdziemy w nim rozbudowane, ale proste do zrozumienia zasady. Dungeons & Dragons to świetna opcja dla osób lubiących typowe epic fantasy, w którym bohaterowie od razu są kimś „ważnym” – elfim łowcą, paladynem, czy magiem.

Warhammer oferuje klimat dark fantasy, a więc bardziej mroczny i nieunikający trudnych tematów. Nie brakuje intryg, aktów podłości i wyjątkowo groźnych, przerażających bestii. W grze startujemy z różnych „niskich” profesji początkowych - możemy być zarówno chłopem, łowcą nagród, uczniem czarodzieja, jak i śmieciarzem. 

Śmiertelność w obu grach jest porównywalna, choć większość uznaje D&D za tytuł bardziej wymagający. 

Co więc wybrać - Dungeons and Dragons czy Warhammer Fantasy? To zależy. Przede wszystkim od tego, która wizja świata jest nam bliższa i bardziej odpowiada naszemu wyobrażeniu wciągającej, wielogodzinnej sesji RPG. 

Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera

Oprogramowanie sklepu internetowego Sellingo.pl