Ładowanie…

Zestawy kości Dungeons and Dragons – mechaniki i typowe zastosowania

Mistyczne kształty w intrygującej oprawie

Zacznijmy od tego, że kości RPG mogą być prawdziwą ozdobą stołu podczas sesji.  Wiele zestawów prezentuje się po prostu zachwycająco i pełni funkcję atrakcyjnego gadżetu. Są dostępne w wersjach tęczowych, złotych, czarnych i brokatowych. Mogą nawiązywać kolorystyką do jednorożców, wampirów, krasnoludów lub elfów. Niektóre są utrzymane w klimacie steampunk, czyli w mocnej, metalowej lub miedzianej stylistyce. Oferta kości RPG jest naprawdę ogromna!

Jednak to nie mistyczne kształty i fantazyjne kolory mają tutaj największe znaczenie. Ważniejsze jest to, że od kości zależą losy i życie twojej postaci w D&D. Wykonywane nimi rzuty wpływają na każdy aspekt gry fabularnej. Decydują o tym, jak potoczy się cała historia, kogo pokonasz i jak długo przeżyjesz.

Ich rola jest szczególnie ważna w bitwach, które zazwyczaj dzielą się na 3 sekwencje:

  1. Najpierw rzucasz po to, aby zobaczyć, kto zaatakuje pierwszy lub przejmie inicjatywę.
  2. Kolejnym rzutem sprawdzasz, czy udało ci się wykonać uderzenie lub przebić zbroję przeciwnika.
  3. Na końcu – jeżeli trafiłeś – rzucasz kośćmi, aby określić wartość zadanych obrażeń (zdrowiu lub punktom wytrzymałości wroga).
Zestaw kości do D&D

Klasyczne zestawy do Dungeons and Dragons i innych gier fabularnych składają się z 7 kostek:

  • K20 – dwudziestościenna 
  • K12 – dwunastościenna
  • K10 – dziesięciościenna
  • K8 – ośmiościenna 
  • K6 – sześciościenna 
  • K4 – czterościenna 
  • +druga kość K10.

K20 używa się z zasady do sprawdzania, czy jakaś próba zakończyła się sukcesem. Za to K4, K6, K8, K10 i K12 są przeznaczone do wyprowadzania ataków, obrażeń, zaklęć i uzdrawiania. Tak naprawdę do rozpoczęcia gry wystarczy ci 6 kości, ale druga kość K10 przyda się do wykonywania rzutów procentowych.

K20

Dwudziestościenna

k20.png

Prawdziwym niezbędnikiem w D&D jest kość K20. Podczas rozgrywki używa się jej zdecydowanie najczęściej. W czasie bitwy służy do wyznaczania, kto uderzy pierwszy i z jaką dokładnością. Każda z wartości na kostce ma 5% szans powodzenia.  

Przykładowo, napotykasz wrogiego trolla – wyrzucasz 14, Mistrz Gry 12. Inicjatywa jest po twojej stronie, dlatego możesz zaatakować pierwszy.

 

Na tym etapie znaczenie ma pancerz wroga. Załóżmy, że jego wartość wynosi 15. Dlatego aby zadać trollowi obrażenia, musisz wyrzucić kością K20 15 lub więcej. Jednak o ostatecznym wyniku decydują również inne, ważne czynniki, np. zbroja dająca Ci +1 do ataku (wtedy będziesz musiał wyrzucić tylko 14 lub więcej, aby uszkodzić przeciwnika).

Jak widzisz, K20 to kość obowiązkowa przy grze w D&D. Zazwyczaj rzuca się nią w celu sprawdzenia, czy powiodła się jakaś próba – atak, wykorzystanie umiejętności, czy obrona.

K10

Dziesięciościenna

k10.png

Dziesiątki również wskazują obrażenia zadawane przez konkretną broń lub zaklęcie. Dwóch K10 używa się wtedy, kiedy Mistrz Gry uzna, że jakaś akcja ma procentową szansę na powodzenie. Z reguły kostki K10 w zestawie mają różne wartości – jedna z nich jest ponumerowana od 0 do 9 (jedności), a druga od 00 do 90 (dziesiątki). Gdy chcesz wykonać rzut procentowy, rzucasz obiema kośćmi, a potem dodajesz do siebie ich wyniki. Wyjątkiem jest potrójne 0, które wynosi 100.

Przykładowo: chcesz przejść przez drewniany most, ale jest ryzyko, że się zawali. Mistrz Gry uznaje, że twoje szanse na powodzenie wynoszą 38%. Rzucasz obiema kostkami K10. Na jednej z nich widnieje 50, na drugiej 8 – otrzymany wynik to 58%. Wyrzuciłeś więcej niż 38%, więc bezpiecznie przechodzisz nad rwącą rzeką.

K12

Dwunastościenna

k12.png

Stosuje się je głównie do określania wartości obrażeń w bitwie. Każdy bohater – zarówno gracz, jak i potwory, które spotyka w Dungeons and Dragons – ma określoną liczbę punktów życia. Kiedy te spadają do zera, następuje śmierć postaci. Dlatego po rzucie K20, przychodzi czas na rzut K12. Kość wskaże, ile zadałeś obrażeń. Niektóre bronie mają od 1 do 12 pkt obrażeń, dlatego ich atak może wyznaczać właśnie K12.

K8

Ośmiościenna

k8.png

Kostki o ośmiu ściana wykorzystuje do zadawania obrażeń głównie większą, jednoręczną bronią. Niektóre miecze mają większe obrażenia (od 1 do 8 pkt) i zapewniają przy tym dodatkową obronę. Taki typ oręża jest używany przede wszystkim przez klasę wojowników. 

K6

Sześciościenna

k6.png

K6 jest najmniej niestandardową kostką RPG. Znajdziesz ją w niemal każdej planszówce. Podobnie jak pozostałe kości, K6 służy do określania wartości obrażeń zadawanych przez broń i zaklęcia. Może być używana także podczas tworzenia postaci (przy ustalaniu atrybutów).

K4

Czterościenna

k6.png

K4 jest ostatnią, ale nie mniej ważną kostką w zestawie. Stanowi przeciwieństwo K6 – ma najbardziej nietypowy, spiczasty kształt i 3 cyfry na każdej ściance. Wyrzucony nią wynik wyznacza ta liczba, która znajdzie się na dolnej krawędzi kostki. K6 przydaje się do wyznaczania obrażeń zadanych małą bronią i wartości zaklęć leczących.

j_fwor.jpg

K24, K30 i K60

Kości specjalne

k6.png

Poza wymienionymi powyżej kostkami, do dyspozycji graczy są także 3 zupełnie wyjątkowe: K24 (dwadzieścia cztery ściany), K30 (trzydzieści ścian) i K60 (sześćdziesiąt ścian). Wykorzystuje się je głównie w rzadkich systemach lub na potrzeby obliczeń i losowości. Jeżeli jesteś zainteresowany ich zakupem, nie musisz szukać dalej – wszystkie są dostępne w naszym sklepie 🙂

Podsumowując, zestawy kości D&D stanowią nie tylko estetyczny gadżet. To przede wszystkim obowiązkowy element rozgrywki, umożliwiający wprowadzanie zupełnie nowych, losowych wydarzeń. Oprócz tytułów fabularnych wykorzystasz je również do urozmaicenia innych gier, np. planszówek typu Monopoly. 

Pamiętaj, że decydując się na zestaw kości RPG z oferty RGFK, możesz liczyć na świetną stylistykę, wysoką trwałość i jakość wykonania. Zadbaliśmy o tak szeroki wybór kolorów i tworzyw, że z pewnością znajdziesz u nas idealną opcję dla siebie!